Ang underhållsladdning av batteriet.
Skall ställa undan min nu på lördag, och har funderat på detta....
Står det verkligen och drar ur under 4-5 månader?
Och då pratar vi om en helt ny hoj som bara rullat en säsong..
Utskriftsvy
Ang underhållsladdning av batteriet.
Skall ställa undan min nu på lördag, och har funderat på detta....
Står det verkligen och drar ur under 4-5 månader?
Och då pratar vi om en helt ny hoj som bara rullat en säsong..
Tappar laddning gör det, men hur mycket? Det beror på miljön och vilket skick batteriet är i. Personligen underhållsladdar jag inte men det beror på bekvämlighet och praktiska skäl. Skulle det bli fel så får jag ta den smällen men det har gått bra hittills. :rolleyes:
Om det finns möjlighet där du vinterförvarar din hoj (eluttag) så skulle i alla fall jag ha anslutit en CTEK-laddare till batteriet. Därigenom underhållsladdas batteriet hela tiden och du har ett fräscht och nyladdat batteri när du skall starta upp igen i vår. Kan hända att det fungerar i alla fall men förr eller senare skall/bör du i alla fall köpa en batteriladdare så varför inte redan nu?
Precis så här har jag gjort under de senaste tio åren. Funkar klockrent och hojen startar till våren. Dessutom håller batteriet längre än de två år som brukar vara det vanliga om man inte gör någonting. Bekvämare än att sätta batteriet på underhållsladdning och sen glömma hela saken till våren, kan i alla fall inte jag se att det kan bli...
Här är länken.
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=161762580
Dags att ta upp denna tråd igen då. Ska för första gången förvara i kallgarage och här uppe är det kallt. Fördelen är dock att det är kallt hela tiden och växlar endast under några veckor i April mellan plus och minus. Så det enda jag gör är att tvätta och vaxa. Batteriet måste bytas till nästa vår så något underhåll av det som sitter i blir det inte. Oljan är bytt för 150 mil sedan och ska bytas till våren.
Nåt som jag glömt?