Stort GRATTIS till er båda!
Den där känslan när inspektören sagt "det gick ju bra det där" sitter i länge.
Utskriftsvy
Stort GRATTIS till er båda!
Den där känslan när inspektören sagt "det gick ju bra det där" sitter i länge.
Bara att instämma i gratulationerna!
För mig är det 33 år sen men kommer fortfarande ihåg känslan att få köra tillbaka hojen till körskolan. Min lärare hade också dragit, "missar du får du skylla dig själv och jag hämtar dig om några timmar", så var ju tvungen att fixa det ;D
tänkte på det där med vobbel och omkörningar med, tänk på att lastbilar (och även vissa kombibilar) skapar en massa turbulens så var aktsam på det när ni kör om.
Ja, grattis Ellie och Malin!!! Vilken härlig känsla!
Själv övningskörde jag idag i ett hällande regn. När jag kört tillbaka till skolan sa läraren till mig att jag måste träna mer. På blinkers när jag svänger ur rondeller... Nåt nytt påfund som tydligen ska vara bra. ;) Sen visste han inte direkt vad vi skulle hitta på nästa gång, men han skulle klura ut något.
sofo: Du har PM.
Jag vill helst köra med samma, som ser vad jag behöver träna på. Innan vi började första lektionen pratade han om femton lektioner ungefär. Idag trodde han på sex-åtta lektioner. Låter det rimligt? Jag "kan" ju landsvägs- och stadskörning, så vad ska jag träna på mer än balans-, broms- och ja vad? Vill de bara tjäna pengar på oss elever? Eller är de rätt igenom ärliga och säger till när man är mogen för att köra upp? Vad är era erfarenheter?
Jag vill absolut inte låta kaxig, men tror att jag skulle kunna köra upp efter två-tre lektioner till. Visst kan jag lära mig smarta saker på körskolan som jag har stor nytta av, men som är "onyttiga" på uppkörningen. Redan idag testade vi den uppställning av koner som provet innefattar, lågfart och högfart, och det fungerade kanon när jag väl lärt mig körskolehojens egenskaper. Krypkörningsmomentet med sk gamla garagevändningar gick som smort förutom en gång när jag fick tjuvstopp av någon oförklarlig anledning. Kan ju bara ha varit vajsing på hojen och ingenting annat...;)
Alltså, nu tänker jag inte insistera på att få köra upp efter tre lektioner till, men vill heller inte vara deras kassako. Men nu har jag bara kört två lektioner, så jag tänker suga åt mig så mycket kunskap som möjligt i fyra lektioner till (2x40 min). Sen får vi se vart vi landar.
Du verkar ligga långt framme och nära uppkörning. Finns goda förutsättningar att det ska gå bra. Ska bli kul när vi kan ge oss ut och köra "på riktigt"med din nya hoj, vilken det nu kan bli. Antar att det finns nya kandidater hela tiden. Värre problem kan man i så fall ha...:rolleyes:
Instämmer här med, GRATTIS Ellie!
För min del så ville jag ha fler lektioner men läraren sa att jag var klar...
Så var det ju nu inte utan jag behövde 3 uppkörningar totalt. Med naggad självkänsla och tids-spillan som följd. Kostnaden 1500 till vägverket och 1300 i hojhyra per gång kunde jag köpt lektionstid för.
Jag har en känsla av att han vill få ut så många elever som möjligt till uppkörning och inte ville ge lektionstid till någon som var "klar".
Grattis alla med nytt kort! :D
Appropå vobblingen på min hoj så har den nu varit inne på en första 100-milaservice. De hade inte hittat något på den som orsakade vobblingen, men de trodde att det hade med trycket att göra (som jag ju fixade under resan). Däremot hade de dragit åt en mutter till svingarmen som, enligt dem, kanske kunde ha påverkat köregenskaperna. Så det var lite dubbla budskap där. Hur som helst, nu svänger han inte fram och tebax längre och det är allt jag begär. Men fy fasen va jag avskyr kastvindar! :)
Hos Swensons i Eslöv ansåg min lärare att jag var klar för uppkörning efter 7 lektioner, själv var jag dock tveksam. Tyvärr var det fullt den 20:e Maj så det fick bli den 28:e istället och två lektioner till ville jag själv ha för att jag ville ha körskole-Suzukin i blodet så att säga fram till den 28:e.Citat:
Vill de bara tjäna pengar på oss elever? Eller är de rätt igenom ärliga och säger till när man är mogen för att köra upp? Vad är era erfarenheter?
Jag körde inte helt felfritt alla gånger i manöverbanorna men han ansåg att jag var tillräckligt duktig för att kunna klara en uppkörning. Lite chansning är ju en uppkörning sa han och går det så går det. Du ska ha lite flyt tillsammans med dina kunskaper så går det vägen sa läraren. Du går här på körskolan för att klara uppkörningen och inget annat. Övar riktigt och får rutin gör du när du väl har körkortet sa han.
Swensons tycker jag inte höll mig kvar för att tjäna pengar.
Grattis alla körkortsägare!
Lycka till, alla ni som fortfarande utbildar er - var säkra på att kunskapen ni får bidrar till ett långt o skojigt (mc-)liv!
Åsså får ni hålla tummarna för min 17-åriga dotter som kör upp på onsdag morgon...
Skönt! Och kastvindar är irriterande, men man lär sig efter ett tag att inte bry sig. Det är när man spänner sig som det blir jobbigt för då kastas man med hojen när den svajar, sitter man avslappnat och låter hojen leva lite rövare så störs man inte lika mycket.
Och hoppas det går väl för arvingen Leif! ;)
(får hon en liten Guzzi i 18-årspresent om hon klarar?)
Lite dagsfärsk statistik i ämnet, hämtat från Radio Stockholms hemsida!
Skillnader i godkända MC-förarprov
Det är enklare att ta MC-körkort i Jakobsberg och Sollentuna än i Farsta och Södertälje, i alla fall om man ser till Vägverkets statistik.
I Södertälje underkändes var tredje körprov som gjordes under första halvåret 2009, medan Vägverkets kontor i Jakobsberg i Järfälla underkände omkring 15 procent av körproven för MC-körkort under perioden. Det visar statistik från Vägverket som tagits fram på uppdrag av nyhetsbyrån Siren. Sett till hela riket godkändes drygt 70 procent av de genomförda körproven under första halvåret 2009.
Och nu har man körkort! :D
Grattis till rätten att få övningsköra på egen hand! :D
GRATTIS Pea!
Klarade av teorin idag. Andra försöket *pust*. Dom där jäv¤# frågorna dödar! Nu är det uppkörningen kvar.
Grattis pea!!!! :)
Tack alla! Nu har jag dessutom kört min första lilla runda alldeles på egen hand. Märklig känsla lite pirrande sådär. :)
Lycka till alla andra som håller på att ta kortet. Det enda råd jag har är GE ALDRIG UPP! :)