Ryckig gång Triunph Thunderbird 900
Sista turen jag körde ifjol tyckte jag hojen var lite ryckig i låga varv. När man skulle iväg ifrån ett rödljus kunde hojen bluddra och rycka vid gaspådrag. Upplevelsen var som att soppan höll på ta slut så jag tänkte inte så mycket på det innan jag ställe av den för vintern. Nu har dock problemet fortsatt denna säsong och det är något som är knas. :mad:
Vad skulle ni rekomendera att börja felsöka? Förgasare, tändstift eller tjuvluft?
Det är en 3-cylinder hoj med förgasare. Problemet uppstår tills motor passerar 3000 varv.
Gasar jag lugnt är det inte ett jätteproblem men drar jag på så bluddrar den och rycker ordentligt innan det går över.
Tacksam för svar.
Ryckig gång Triunph Thunderbird 900
Hej,
Jobbigt fel det där.. Kan ju vara lite olika faktorer som orsakat detta.
Du nämner själv några ovan.
Det låter ju Som om flottörnivån i förgasarna är för låg.
Vet inte hur mycket du mekar själv, men om nivån är för låg, så får motorn för lite bränsle på lägre varv när Suget är lägre, men på högre varv så ökar suget och motorn får tillräckligt med bränsle för att gå bra/ok.
Det kan också vara insugsgummina (heter det så :). Dom kanske är spruckna och släpper in tjuvluft.
Personligen skulle jag i detta fallet börja med att kolla, stift, gummin och sist flottörnivån.
Sök på Youtube för tips hur du justerar flottörnivån om du inte vet hur det går till..
Kanske är förgasarna ur synk, men de känns nog mer långsökt eftersom det inte borde bli så dramatiskt så snabbt utan komma mer successivt..?
Men man vet ju aldrig...
Hoppas du hittar felet..
//Janne