Adventure days 2011, vill varna i filmen för nybörjare på klumpiga hojjar med värdelösa offroad däck.
http://www.youtube.com/watch?v=tTJKZQtn46I
Sån där åkning skulle jag inte rekommendera en nybörjare som åker över 600cc och utan crossdäck. Det dom där gubbarna gör, motsvarar vinterkörning med bil utrustad med sommardäck. Ska ni åka offroad styr upp de mest grovmöstrade däck som finns att få tag på till eran hoj. Du räddar inte ett kast på grus med en hoj på 200kg.
Har åkt cross/enduro i 13 år. Själv skulle jag bara åka sånt där med en riktig cross och med ordentlig crossutrustning (hjälm, knäskydd, crosstövlar, överkroppsväst med ryggskydd, handskar). DRZ 400 eller liknande är nog det jag skulle rekommendera nybörjaren om det ska vara landsvägsreggat. Testade en ktm 690 enduro i skogen i november och det var den sämsta terränghoj jag kört men den är nog ingenting mot en sån där bmw 1200. Går nog lika bra med night roden i skogen då.
Triumphtobbe: Det är när den där lerpölen dyker upp som du önskade att du skaffat offroad däck med ordentliga nabbar. Va inte efterklok, skaffa rätt däck från början. Testa krypkörningen fast på blött gräs och jag lovar du kommer ha problem. Men börja långsamt för balans är ännu viktigare när marken inte är slät eller plan längre.