Hojen startar inte HJÄLP!!! ( meck tips till mig ? )
Hej, blev medlem för just denna frågan jag ställer er kunniga amatörer och proffs där ute!
Jag har ett problem som jag hoppas få hjälp med, but first thing first.
Min mc/motor förståelse ligger på en skala 6/10 så ni vet hur mina meck kunskaper ligger dvs precis över normal förståelse ( 5/10 )
Mcn: Kawasaki gpz 1000 rx se länk under för utsende.
http://www.google.se/imgres?imgurl=h...9QEwAw&dur=988
( jävla lång länk! )
Normalbilden: Hojen VAR nästan helt felfri ( återkommer till detta ), startade alltid efter ca 1 sek på startmotorn och full schook ( dvs direkt ) dog efter start om inte schook nyttjades vid första start, annars vid varm motor behövdes ingen schook.
Mitt problem: Startar ej! Låter precis som den ska ( se nornalbild ) fast utan själva starten av moror, låter jag den stå över natten hostar den till lite grann ( knapt märkbart ) och vid upprepade startförsök händer ingen förändring.
Mina åtgärder :
Försökt starta med....
...full/halv/ingen schook
...full/halv/ingen gas
...full/halv/ingen belysning på
...bränslekranen av/på och Pri läget
...att putta igång den
Utan några som hällst ändringar i uppförandet, ( antar att den är sur som fan nu )
Kladdat med tommgångs skruven ( idiot ) som jag nu inte vet vart ska stå !
Kollat "skicket" på tändstiften för oljig/sotit/bränt stift samt kontrolerat att stiftet sitter ordentligt både i blocket och kontakten
Kollat luftburken samt filter även blåst filtrett med tryckluft ( åt rätt håll )
Kollat samtliga ( tror jag ) säkringar
kontrolerat "sidostöds dödaren"
Ja den vanliga dödaren är i lägre "run"
Kontrolerat spänning på bateri 13.5v ovh 12v vid belastning ( dock inte provat att hjälpstatta den )
Mina gissningar :
Något med tändningen typ "Fördelare"
Bränsletilförslen kanske kladdar typ igensatta slanar,kanske till och med bränslepumpen?
Värt att notera ang normalbilden : Återkommer till Hojen VAR nästan helt felfr, hade ETT problem tidigare, hade jag kört en längre sträcka eller längre tid över ca 30 min och stängde av fordonet för tex en paus, och skulle starta den 5 min senare gick den inte igång ibland, det knasig är att ibland gick den antingen igång direkt ELLER inte alls.
Efter en ca 20-30 min vila så startade den DIREKT som vanligt utan problem.
pga detta fick jag tippset av en annan MC förare att kontrolera stiften så de inte var utslitna, detta gjorde jag samt satte ihop allt igen och startade hojen som startade direkt som vanligt lät den gå i ca 5 min på tomgång och allt var frid och fröjd tills jag en vecka senare ska starta upp och ut och köra och den startar på mycket låg tomgång ( aldrig hänt ) därefter dör den efter ca 15 sekunders gång, startar igen och den hosar igång ca 10 sek, därefter 5 sek och efter det inget resultat på start alls..
Obs! normalt startar denna ALLTID DIREKT efter ca 0.5 - 1 sek med full schok efter 10-20 sek slår jag av schoken och hojen går på vanlig tomgång utan problem.
Är vilsen och frustrerad !!
Ni där ute som kan, snälla lägg ett tipps eller en lååååång förklaring med åtgärder.
Tack för att du krigat dig igenom tråden!