Ursprungligen postat av
V Saarela
+1
Dock så har det ju tagit några år. Mc-firmorna beställde ju förr sina däck från typ Duells osv. Plötsligt dök näthandeln upp, framför allt dackonline. Priserna där var nästan dubbelt så billiga, i princip inköpspris för handlaren.
Däckleverantörerna sänkte priserna året efter en del för att närma sig dackonline, dock till bekostnad av handlarens marginal.
Det slutade med att handlarna slutade göra årsinköp, hade annars också lite däck hemma och däcken blev en beställningsvara. Stackars turister på genomresa om man nu räkade ha en lite halvudda dimension. (detta fenomen märker man givetvis mindre av i storstäderna)
Idag verkar som dom har anpassat sig. Dom köper med all säkerhet däck från hojdäck.se och dackonline. Får några kronor i rabatt och nån krona i monteringsförtjänst. För oss konsumenter är detta ett klockrent exempel på orisanpassning och jag gissar att inom ett par år så kommer det bli likadant vad gäller annan utrustning, tillbehör, reservdelar osv. Tyvärr blir det bara det att vi kommer förmodligen inte kunna känna o klämma på grejjorna.
Nu var ju inte TS fråga om var man hittar bästa pris(...vilket jag missförstod).
Som kommentar till det: Personligen tror jag inte att det generellt kommer vara några billigare priser på hösten. Marginalerna idag är små jämfört med några år sedan. Dessutom har inte handlarna några större mängder däck hemma nuförtiden samt hojar med dåliga däck byter firmor in lite då och då och behöver dom förr eller senare.....
Vad tor ni?