Sommarprojekt Monark Blue Arrow
Jaha ja. Har alltså en gammal Blue Arrow som jag tänkte fixa i ordning under sommaren. Förhoppningsvis blir jag klar i år, men har i alla fall lovat mig själv att inte bli allt för frustrerad om det inte hinner bli klart. (Bör kanske tillägga att jag inte har MC-kort än, så det är egentligen ingen brådska.) MC'n står i Uppsala hos päronen, och då jag studerar i Linköping under större delen av året, finns det i stort sett bara tid (och plats) att skruva under sommaren.
Motorcykeln är alltså en Monark M550 Blue Arrow som har stått mer eller mindre stilla i 25 år. Så när som på några hemmafix-grejer så är den i stort sett komplett, och motorn går dessutom också på den. Det största problemet är att den har brunnit för länge sedan. Den fixades dock till körbart skick efter branden, men inte mer än så.
Så den går men ser ut som stryk. Så det "enda" som behöver åtgärdas med den är en uppfräschning av samtliga lackade delar, och det är vad jag tänkte jag skulle pilla med i sommar. Jag har aldrig lackat förr, men har läst på under våren och tror att jag nog skall klara av det om jag börjar med de lite mindre grejerna först.
Jag började så smått i påskas med att montera ner cykeln så mycket det gick. Sedan är väl planen att ta del för del och åtgärda det som behöver åtgärdas, och förhoppningsvis har man en lite finare motorcykel till slutet av sommaren.
Har hittat en bild som jag kommer ha lite som mall. Kommer nog inte bli exakt likadant, men ska försöka så gott det går..
Ja, so far so good. Om några veckor är jag tillbaka i Uppsala och kan fortsätta med att slipa och putsa och till sist lacka, och då borde det komma upp lite uppdateringar här undan för undan. Kom gärna med tips och frågor så får vi se hur det slutar!
Tjupp!
//Larsson