Japp. Bara tvärstannar. Mitt på Lännavägen.
Vägen är redan hårt trafikerad, de kör fort där och jag vill inte gärna bli en i raden av mc-förare som avlidit där. Snabbt som tusan körde jag ut i gräset med Husqvarnan, klev av och kollade om det fanns tillräckligt med bränsle i tanken för jag antog det var slut. Jodå, det finns ju bränsle i så varför stannade den då? Testar att kicka igång den och vips skuttade den igång och gick superfint. Så jag satte av hemåt, var ju nästan ända hemma så dör den efter bara 200 m. Va f…?
Ut i gräset fort som tusan igen, det är ju tur det är en crossmodell som tål det mesta. Nästan. Tål inte vad som helst eller hur mycket som helst men ganska stryktålig jämfört med Streeten i alla fall. Kollar luftfiltret, funderade om det kunde vara igensatt men det var det inte. Förgasaren flödar så där kommer det bränsle fram i alla fall. Gnista har den så magneten är okej. Men starta? Icke.
Så jag fick ringa efter skam-kärran. En skam-kärra är när man får åka bil hem och hojen är på släpet…
Jag misstänker det finns skit i tanken, det har satt sig i bränslefiltret som sitter precis ovanför bränslekranen. Däri är det två filter, ett för reserven och ett för vanliga tanken. Efter bränslekran sitter ett till bränslefilter och varje gång jag tankat upp hojen har jag använt en tratt med sil i, allt för att undvika skit i tanken. Jag kan inte begripa hur det kommit ner skit i så fall, så noga som jag är när det gäller bränslet och den hojen.
Efter en natts sömn kom jag på i morse hur det kan ha hamnat skit i tanken: min man hjälpte mig nämligen för en tid sen att tanka upp den och fyllde på rakt ner i tanken direkt ur jeepdunken. Ingen tratt och ingen sil där inte. Dessutom var det ur den jeepdunken som lossnar färgflagor ur inifrån. Hoppsan.
Egentligen borde han riva isär allt, rengöra alla filtren och bränsletanken. ;)
För övrigt kom jag på andraplats i rallyt i går. :D