Provkörningen KTM Duke 690
Äntligen äntligen har jag varit iväg på min första provkörning,det blev Din Mc i Sollentuna. Lite nervös var jag allt tänk om de skulle neka mig eftersom körkortet mitt är ryckande färskt. Men nej naturligtvis inte det var mina egna hjärnspöken som gjorde mig osäker.
Det var bara att skriva på att jag godkänner självrisken på 15 000 gulp så var det klart!
Pekade ut mitt 1:a val på min lilla lista som var KTM Duke 690 så bar det iväg. Cirka 15 min hade vi på oss. Det var riktigt skoj och kändes väldigt,ovant,enstånka mot min Berta (Suzuki Bandit 600, 96:a). Naturligtvis kändes det också lite nervöst att något skulle hända så det var skönt att min man sååå gärna hängde på utan att man ens behövde be om det ;-) Antar att även det släpper när man provar runt och blir lite varmare i kläderna.Vill ju bara koncentrera mig hur det känns köra.
Det som slog mig först var oj vad den vibrerar är det nåt som jag kommer tycka är ok vid längre körningar? Sadeln, sadeln wow den är helt ljuvlig! Precis som jag läst så måste man vara vaksam och jobba med rätt låg växel i lågfart men antar att det vänjer man sig snabbt vid, Berta bara rullar på oavsett växel känns det som. Men jag fick snabbt en massa härliga endorfiner när jag ökade farten och då gick det undan piggt o glatt, bromsarna kändes underbara mjuka o fina. Är tydligen riktigt schyssta från Bosch men är som sagt för grön för att uttala mig om det och sedan var det dags att avsluta punkt.
Näe jag hann ju inte mer än sätta mig på den så hade det gått en kvart! Måste helklart provköras igen.
Duken har 9 olika mapplägen man kan ställa in för olika körstilar, den här stod på 3:an och ja inte vet jag måste också testas känner man verkligen så stor skillnad i de olika lägena? Körställningen känns väldigt upprätt och det är säkert skönt i det långa loppet, och ja just det höll på att glömma. Den är så lätt, 149,5 kg tom tank fylld 160 kg Berta 200 kg så det är en viktig och väsentlig skillnad. Nådde inte ner med hela foten men det gjorde inget pga den låga vikten och att den är så smidig.
Kan det här vara nåt för mig och tycker jag att den är snygg, o vad skulle den kosta mig i försäkring måste kollas. Frågorna som virvlar runt i knoppen många. I vilket fall som helst blir det inget köp förrän nästa säsong och då tänker jag först värma upp på Berta innan det är dax och är inte helt hundra på att det måste vara en ny.
Nästa provkörning blir nu på fredag och då tänker jag grensla en Street Triple och Tiger 800.
Tjing