Det är frågan.
Vad anser ni om ABS? Är det ett måste på era köp? Har ni haft verklig nytta av det någon gång?
Utskriftsvy
Det är frågan.
Vad anser ni om ABS? Är det ett måste på era köp? Har ni haft verklig nytta av det någon gång?
Skulle gärna haft det om det funnits på min Sporster. Men H-D har ju det inte på så många av sina modeller.
Svårt att ha det som ett "måste", om man inte köper nytt. Självklart är det en mycket tungt vägande faktor vid köp. För min del har det sannolikt räddat livet på mig vid ett tillfälle. En älg klev upp på vägen framför mig, "reptilhjärnan" slog till och jag klippte till för fullt på både fram och bakbroms. Farten saktades ner helt utan dramatik och både älgen och jag kom undan incidenten utan skador, trots att det var rejält nära. Handlade om kanske en sekund som skiljde från en katastrof. Till saken hör att det regnade och var helt nylagd asfalt på platsen. Utan ABS hade jag högst troligt bromsat omkull, kanat längs asfalten och kanske klippt benen på älgen. Att få 500 kilo älg över sig slutar sällan väl. Efter den incidenten är i varje fall jag övertygad om ABS:ens uppenbara fördelar. Det är i paniksituationer du verkligen har nytta av den, till vardags märks den överhuvudtaget inte av.
Visst hade Jonas nytta av ABS på sin förra hoj (en BMW) då han fick göra nån hastig inbromsning för nå bil-drulle?
Stämmer gott, han höll på att köra in i baken på en bil som stannade omotiverat inne i Stockholm, för att läsa kartan om jag minns rätt!
Rekommenderar alla som inte redan prövat en hoj med ABS, att verkligen göra det. Känns helt magiskt när det bromsar ner helt odramatiskt, oavsett hastighet. Det tar emot att bara klippa till bromsarna för fullt och man måste ofta testa ett par gånger innan man litar på systemet!
Körde med ABS på körskolan och saknar det. När det är dax att byta hoj så kommer nog ABS vara krav från min sida.
När man låser framhjulet i 90 så är det inte skoj längre...
Oj oj oj....älgar är riktigt läskiga. Har själv krockat med älg fast då med bil. Hela bilen blev sned, och då hann jag ändå bromsa från ca 90 till ca 50. Varje gång jag ser en varningskylt kommer tankarna på smällen...
Jag har abs-så nu ska jag ut och provbromsa...
har faktiskt inte bromsat så hårt att de tagit--undrar hur det känns ..som på en bil kanske:confused:
Kolla in detta klippet;
http://www.fastbikes.se/index.php/fi...d-och-utan-abs
Det är ju dock extrema förhållanden.
Jag hade nog gärna haft ABS, men har lagt handpenning på en utan. Skiljer 10000:-, och det är väl enda anledningen att jag valde den utan ABS.
den dagen jag byter mc så ska det vara ABS på den