Eftersom frågan uppstod i en annan tråd och somliga tydliga fick ont i tårna tänkte jag i denna tråd försöka bena ut det lite.
Till att börja med så kallade jag ingen korkad. Jag skrev:
"Fotkoppling och handväxel är ju bara korkat. Det tyckte dom till och med på indian när de ritade de nya modellerna."
Inlägg 41 för att vara exakt. Innebörden är att det är en korkad lösning och verkligen inget mått på en bra förare. Varpå jag vart kallad inkompetent...
Här kan läsa om varför det är en korkad lösning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_clutch
Mig veterligen finns det ingen forskning som visar på ökad säkerhet för att är tvingad att släppa styret/ratten med en hand för att växla. Det omvända däremot... därför går bilutvecklingen åt det hållet att allt fler kontroller flyttas in till ratten och andra funktioner börjar styras med röstkommando.
Så en bra förare, enligt mig, är den som väljer en säker lösning framför en mindre säker lösning.
Men jag har full förståelse att folk vill köra runt på sina gamla klenoder. Folk kör runt i jänkare också trots att de i nästan alla aspekter är osäkrare än en modern bil.
Skulle någon till äventyrs gå och köpa en ny mc med fotkoppling och handväxel, om det nu finns, för att ha som vardagsmc. Ja då anser jag att man är småkorkad.
/Freddo