En mat-tråd: Var det inte bättre förr?
:mad: Lite irriterad är jag. För att hitta en riktigt bra köttbit får man fara omkring på en massa gårdsbutiker för att hitta vad man vill ha. Nu har jag en hyfsad ICA med manuell chark i närheten så att jag är ändå rätt gynnad, men kvalitén överlag har gått helt snett i vissa fall.
Mörat innebär oftast att man har sprutat köttet fullt med saltvatten. "Kycklingfile", rätt uttryckt heter det hönsbröst, är så fulla av vatten att man måste koka ur dom först om man ska steka dom i bitar ungefär som man gör med kantareller. "Ytterfilé" av gris, egentligen utskuren kotlett, samma sak, man betalar för vatten.
En gårdsbutik utanför Karlstad har riktigt bra fläskkotlett, >1,5 cm tjock och med både fettrand och svål kvar! Brynt med salt och peppar och sen ligga och puttra under lock länge. Sen grädde i skyn, + kanske lite ädelost. Ååh jössses va gott! Det smakar som det man fick hemma som barn.... :eating:
Nötkött köper jag knappast i affär för kvalitén motsvarar alls inte priset. Finns en gårdsbutik med hyfsat nötkött i relativ närhet men då blir det att man får köpa en stor låda. Fungerar inte så bra i ett tvåpersonershushåll.
Jag söker ställen där man kan köpa höns-, gris-, lamm- och nötkött av mindre raser som betat ute. Någon som har bra tips.
:rolleyes: Ja jag vet - MC-forum, men man kör väl bättre om man äter rätt. ;)