Öppningsbar hjälm eller inte?
Citat:
Ursprungligen postat av
engström67
Ingen fara med öppningsbar och solskydd, det tog några år men kvalitetsmärken som Shoei kom med Neotec och komforten är super.:) Men skulle nog tänka mig för med billiga modeller, brukar ramla isär och bli rassligt.
Ingen fara? En öppningsbar hjälm är inte lika säker som en traditionell då den består av flera lösa delar vilket gör den svagare. Oftast är det bara på två plasthakar och två skruvar som håller fast hela frontpartiet med resten av hjälmen. Infästningen till den öppningsbara delen tar upp plats och är en svaghet då där finns mindre skydd, precis som med solskyddet och fästpunkterna. Ytterligare svagheter.
Hjälmen du nämner klarade att hålla frontpartiet låst i 93% av testerna. Om du vill agera försöksperson och hoppas på att den väl håller den dagen du går omkull så visst gör det. Jag gör det inte utan håller mig till den traditionella integralhjälmen eftersom dessa är så mycket säkrare.
Flera fabrikanter tillverkar inte öppningsbara hjälmar p.g.a. säkerhetsaspekten. Det säger en hel del om varför man ska hålla sig borta från denna typ av hjälm.