Håller på att ta körkort, 50 år gammal tjej.
Hej! Kort presentation av en ny medlem.
Efter det att min man gått igenom en tuff kamp mot cancern, ville vi göra nåt kul, så vi bestämde oss för att ta MC kort i "mogen ålder". Dvs 50 och 51 år.
Jag kommer att hålla mig till 250 cc, min man gick på 500. Tydligen inte helt ovanligt när det gäller oss "flickor" - vi är lite mer försiktiga av oss. Teoriprovet är avklarat så vi börjar närma oss slutet.
Min nästa lektion tvingar mig ut på motorvägen. Urrk. Så vad ska man tänka på?
Jag har bilkörkort sen 30 år och kört tusentals mil på motorväg, men jag gillar inte att köra fort (håller mig gärna runt 100 i högerspåret) och nu ska jag ut med en 250 cc och SKA upp i 110. Fy. Maxhastighet hittills är 80 på landsväg.
Nån här som har erfarenhet och lite tips? Slappna av i armarna? Luta sig lite framåt (jag sitter väldigt upprätt, vilket ger ett hårt vindmotstånd). Tänka positivt (har provat med mantrat " det är jättekul att köra MC fort"). Inte kolla för mycket på hastighetsmätaren (förhoppningsvis bli lite fartblind)?
Nån som har några goda råd, ni som kommer ihåg hur det vara att vara helt ny?
Jag ska kanske påpeka att jag bor i Danmark, så utbildningen här skiljer sig från den svenska. Jag tror att den svenska är tuffare, mer bankörning osv (vilket jag skulle vilja ha).
Ser fram emot goda råd och tips. Tex så tränar jag "countersteering" och balansövningar på min vanliga tramp-cykel när jag har möjlighet!