Allvädersställ, bra eller kasst?
Körde glad i hågen hem efter avklarad 1000-milaservice när jag får bromsa för en bil och hojen lägger sig. Orsak var kombinationen av offroad-däck på våt vägbana samt att jag inte hann räta upp hojen innan jag nöp frambromsen. Extra glädjande att de i bilen som orsakade alltihop inte ens iddes veva ner rutan och fråga hur det gick utan körde därifrån när dom såg att jag lyckades resa mig upp.. Skadorna på hojen var begränsade, lite skrapmärken, styrinfästningen vek sig och bromspedalen knycklades ihop till en dumle-klubba (om ni kommer ihåg hur en sån såg ut). Det gick bara 40-50 knyck när det hände. Tur i oturen var att mitt högerben klämdes fast under hojen när den la sig så jag rullade inte in framför bilen, har dock rejält ont men inget verkar vara brutet.
Det som irriterar mig är att hela knät är uppskrapat trots att det inte nött hål på knäskydden. Jag gled framlänges så det förbaskade skyddet gled ner pga att det sitter insytt i byxbenet. Så nu funderar jag på om allvädersställ är så himla bra egentligen, alldeles för dåligt skydd mot slag om man kör offroad och skydden hålls inte på plats om man hamnar på asfalten. Stället jag använder är ett Sinisalo SCD-ställ.
Är det någon mer som har testat allväderställen i skarpt läge och vad har ni för erfarenheter? Är det bättre att köpa ordentliga enduroskydd och plocka ut de insydda skydden?