Tveksam till att köpa MC (ER6:a som pendlarhoj?)
Jag börjar med mitt MC-kort i morgon och ska om allt går väl ha det innan maj. Kommer då köpa mig en Kawasaki ER-6n. Kommer använda den till att pendla till och från arbetet, ca 13 mil/dag.
Har nämligen fått ett toppenerbjudande på en helt ny 2012:a som gått 0 mil för 64.995 kr inkl 24 mån nygaranti och 5 års trygghetsavtal. Får också ett presentkort i butiken värt 4.000 kr som jag ska handla kläder för.
Allt var frid och fröjd fram tills på eftermiddagen i dag. Läste då att en MC har markant mycket kortare livslängd. Motorn måste oftast renoveras m.m. Detta gör mig nu ytterst tveksam till att köpa en hoj.
Hur fungerar detta om man som jag kör minst 3000 mil/år, och då räknas bara när jag pendlar. På sommaren kommer jag nästan bo på hojen!? Lägg till 1000 mil, minst.
Sedan undrar jag om någon vet vad försäkring, skatt, driftskostnad per mil, servicekostnader etc. kostar för denna hoj. Jag är 30 år och bor på Hisingen i Göteborg.
Vill köra hoj men vet ens inte om jag ska ta kortet med tanke på det jag läst. Jag vill inte lägga pengar i ett bottenlöst hål. Blir då billigare i längden att ta bilen till jobbet.