Hej! Funderar på att köpa en ER-6n från 2006 med ABS. Är det nåt särskilt man behöver tänka på eller titta på? Är det nånting generellt man ska kolla på när man köper MC? Blir mitt första hojköp, det här, så det är lite nytt.. :)
Utskriftsvy
Hej! Funderar på att köpa en ER-6n från 2006 med ABS. Är det nåt särskilt man behöver tänka på eller titta på? Är det nånting generellt man ska kolla på när man köper MC? Blir mitt första hojköp, det här, så det är lite nytt.. :)
Några tips vid t ex begagnatköp från privatperson är att kolla så att hojen inte säljs med skulder som följer med i affären.Finns det en servicebok, vem har servat hojen, ägaren eller mc firma, finns det kvitton på denna service.Säljs hojen besiktigad eller obesiktigad, är den avställd eller påställd.Hur många ägare har hojen haft.Ju fler ägare ju mer skiftande körstil har hojen utsatts för.Är hojen importerad eller svensksåld.
Däckens skick är ju lätt att se, bromsklossarnas skick likaså, kolla kedja och bakre drev efter onormalt mycket slitage.Kan du lyfta ut kedjan på bakdrevet vid klockan tre på drevet är det tid för byte av både främre och bakre drev samt kedja.Hur ser oljan ut i motorn och vilken nivå håller den på t ex oljestickan.När byttes oljefilter, luftfilter och tändstift senast, se service.Är hojen synbart modifierad med originaldelar eller icke originaldelar.Osv ... Ha det gott. :)
Tack! Nåt mer modellspecifikt som brukar krångla?
I början tror jag att de hade problem med att FI lampan kunde lysa. Hur de löste detta problem vet jag inte.
FI, vad står det för?
Fuelinjection
Jag vill passa på och tipsa dig om att kika på honda cbf 600.
Ah, motorlampan med andra ord..
Eller den starkare 600 Fazer.
http://www.bike.se/test/begagnad/yam...19982007-93133
ER6N har haft problem med spruckna avgassystem som i en del fall blivit utbytta mot eftermarknadssystem.Ramsprickor har tydligen även förkommit.
Nån koll på mer exakt var dessa ramsprickor förekommer, så man kan hålla ett öga?