Trafikanterna skall ju medverka till ett ökad trafiksäkerhetstänkande, men varför kan då en chopper tillåtas, utan frambroms?
Har fått en del kommentarer: frambromsen är ful, den kostar mycket, kör inte så fort, gaffeln pallar inte osv.
Om en vanlig hoj har 80% bromsverkan fram, så har ju choppern bara 20% kvar.
Någon påstod att eftersom framgaffeln är så lång så får man inte ner bromskraften i backen.
Kan någon göra en uträkning på detta påstående?
Nu bara min teori. En hoj väger 300kg med förare. Stillastående borde väl vikten vara fördelad ca 50-50 på hjulen. Om man då flyttar fram hjulet en meter, så blir väl förhållandet ca 60-40.
Du får alltså lägre vikt på framhjulet vid stillastående, men hur stämmer det vid hård bromsning om choppern har frambroms resp. saknar broms.
Intressant att få veta vilken belastning som uppstår på ett framhjul vid hård bromsning med vanligt chassie gentemot ett med framflyttat hjul och frambroms. Jag tror att bromsvikten på framhjulet är något lägre vid lång gaffel
Men i princip så borde väl bakhjulet ha lite bättre bromsverkan vid lång gaffel eftersom det har svårare att lyfta. Då borde man ju få ut säkrare bromsfördelning vid längre gaffel om den har broms?
Har man en väldigt lång gaffel och bromsar hårt, så tror jag gaffeln knäcks om den inte är ordentligt stark, för bromskrafterna är enorma vid 100 km/h om hojen väger 300 kg, vid hård bromsning.:hmmmm2::hmmmm2::hmmmm2: