Nybörjarfrågor (Vilken hoj, och skillnader på 800, 1100 etc)
Hej allihopa och ursäkta mina nybörjarfrågor.
Mitt namn är Romeo, 28 år och bosatt i Skara. Nu till våren är det dags att uppfylla min livslånga dröm och skaffa mig en motorcykel. Jag har funderat mycket kring vad jag har för stil och bestämde mig i början för att köpa en sporthoj men jag är dock mer inne på en glidare då jag vill ha "glidarkänsla" när man kör genom stan och njuter av väder (förutsatt att vi får ett härligt väder i vår).
Jag har några frågor som jag i förhand ber om ursäkt över om de redan har besvarats, har läst lite på forumet men ändå inte riktigt förstått allt.
Jag är ute efter utseende mer än något annat egentligen när det gäller en motorcykel. Jag vill ha något i stil med en wildstar, eller honda shadow. Ja liknande motorcyklar, svårt att förklara riktigt.
Jag ser dock att vissa heter något me 800, 1100, 1400 etc. Jag förstår att det har (troligtvis?) med kubik att göra, men på vilket sätt påverkar detta min körupplevelse? Är det liksom kraften i motorcykeln bara? Att det går snabbare att accelerera?
Min andra fråga är, vad är ett okej antal mil när jag ska köpa en motorcykel? Min budget ligger på max 50.000 för MC:n (exklusive kläder, hjälm och själva kortet).
Så har ni några tips på liknande MC:s som jag skrev om ovan? Och sist men inte minst, nu när jag tänker övningsköra: Rekommenderar ni att jag köper hojen innan eller efter jag har fått körkortet? I mitt huvud känns det som att det är väl likabra att köpa den på en gång och övningsköra så mycket jag kan?
Tacksam för den tid ni lagt ner på att läsa mitt inlägg,
Romeo