Börjar en tråd för att få lite input. Var i garaget en halvtimme till igår, och kom en liten bit på vägen.
För att börja från början, jag har lite lägre komp på en cylinder (2:an) och blev rådd på XJBikes.com att kolla ventilspelet som ev. kunde påverka det. Nu verkar det inte vara det, då jag har lika lite spel (för lite, men ändock spel) på alla ventiler.
Nu har jag kommit halvvägs att kolla vilka shims som ligger på, och hittills har det varit exakt samma på de fyra cylindrar jag kollat hittills. 265 på ut och 270 på in. Troligtvis är det samma på de återstående cylindrarna också.
Är det någon idé att beställa shims och justera, troligtvis kommer jag ju hur som helst att riva loss toppen och slipa ventilerna. Shimsen kostar ju ca en hundring styck, och köper jag nya nu så passar de ju troligtvis inte om jag slipar ventilerna.
Min fundering annars nu är ju att flytta de från utblås till insug. På alla insugsventilerna får jag in 0,05 mm bladmått, men inte 0,10. Och spelet ska vara mellan 0,10-0,15. Så att gå från 270 till 265 borde ju passa ypperligt och köpa 260 till utblåset. Om det nu inte var så att jag måste slipa ventilerna.
Någon med erfarenhet av de här jobben?