är det lagliggt men mörkt eller färgat visir finns det någon som vet jag hävdar att det är som sidorutor på bil , att det ej är lagliggt men jag är ej säker
Utskriftsvy
är det lagliggt men mörkt eller färgat visir finns det någon som vet jag hävdar att det är som sidorutor på bil , att det ej är lagliggt men jag är ej säker
Vore det inte väldigt knepigt att alla säljer mörka visir men ingen upplyser om att det inte är lagligt?
Lämnar du in bilen på toning och vill ha svarta sidorutor tror jag nog att dom upplyser om att man inte får ha så?
har fått ett svar som är att det spelar ingen roll villken färg det har det är samma som bilrutor , det ska vara ett ljusinsläpp på minst 80% eller om man så vill max toning på 20%
Varifrån kom svaret ????
Väljer klart visir - annars ser det ut som det alltid är mulet.
om man får använda solglasögon så varför skulle man inte få använda mörka visir.
har guldspegel eller orangespegel- båda mörka för dagsbruk när det är soligt,
röd eller klar med mörktonat överkant för mulna dagar
och helt klart för nattkörning och regnväder
kör man i tunnel med mörk visir så är det bara att öppna den,mycket enklare än att ta bort solglasögon
kör man på natten med mörk visir får man skylla sig själv att man inte ser nåt :cool:
Har mina visir i en påse i väskan,väldigt enkelt och snabbt att byta vid behov
Ett färgat visir passar inte mig, för att kör jag en kväll och sollen står lågt så ser inte jag något när jag kommer in i skuggan. Detta kan bero på ålder eller mina ögon Någon annan som upplever samma sak?
Det här med färgade visir är ju helt livsfarligt, speciellt om du kör in i en tunnel som exvis i Norge.
Vi råkade ut för att de höll på att reparera något i en tunnel och belysningen var avstängd. Att då¨komma från strålande sol fick en kompis nästan att krascha eftersom han hade en färgad imskyddsskiva. därefter blev det att fälla upp visiret före varje tunnelfärd. Har provat färgat själv och tycket det är hemskt då man kör mot lite lågt stående sol och det är en kurvig väg med ömsom skugga och solsken. Saknar crosshjälmens skärm vid lågt stående sol. Har tejpat nederkanten på visiret och kan då köra med det öppet. Fungerar då som en skärm. Eftersom jag har hög ruta kan jag hålla 90-100 med det uppfällt. Förutsättningen för att köra med uppfällt visir är ju att man bär glasögon, för en fet skalbagge i ögat är inte kul.:rock::rock::rock: