Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > Motorcyklar > Offroad

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2015-01-14, 23:25   #11
Krokmark
Medlem

Reg.datum: apr 2014
Bor: Vislanda, Kronoberg
Hoj: Suzuki GS 1100 G -84

Standard

Hur är det med slitstyrka och kvalitet?
Servicekostnader och är det svårt att skruva själv med dom?
Vanliga fel/svaga länkar?
Det finns en del som gått över 4-5000 mil, något som är något att bry sig om eller är det som övriga kvalitetsmärken, spelar mindre roll sålänge servicen är skött.
Gammal 2015-01-15, 00:33   #12
TMax500
Medlem

TMax500s avatar

Reg.datum: feb 2010
Bor: Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj: Triumph Thruxton, Triumph Sprint ST, Kawasaki J300, Moto Guzzi Quota 1100 ES

Standard

Dina specifika frågor om servicekostnader har jag ingen koll på. Troligen inte billig att serva - vilken modern hoj är det...?

Det finns massor att läsa här http://www.triumphrat.net/ där trajjaägare över hela världen skriver om både glädje och ev. problem.

Generellt är annars de moderna trajjorna av god eller mycket god kvalitet. Tyska Motorad hade länge en Sprint med 1050-motorn som "bäst kvalitet över 5000 mil". Det var visserligen flera år sedan, så den rankningen kan ha ändrats nu.

4-5000 mil på en Tiger 800? Vet inte. Säkert helt utan problem så länge servicen är skött. Jag har över 4000 mil vardera på mina två hojar. Räknar med att min 955:a har gått uppåt 5000 mil innan 2015 är till ända (den skall till Ardennerna i maj!). Då är det en 12 år gammal lady som är lite uppskrämd effektmässigt med slip-on och annan mappning.
TMax500 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 09:01   #13
räven
Medlem

rävens avatar

Reg.datum: okt 2007
Bor: Linneryd
Hoj: BMW1200GS

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
Dina specifika frågor om servicekostnader har jag ingen koll på. Troligen inte billig att serva - vilken modern hoj är det...?

Det finns massor att läsa här http://www.triumphrat.net/ där trajjaägare över hela världen skriver om både glädje och ev. problem.

Generellt är annars de moderna trajjorna av god eller mycket god kvalitet. Tyska Motorad hade länge en Sprint med 1050-motorn som "bäst kvalitet över 5000 mil". Det var visserligen flera år sedan, så den rankningen kan ha ändrats nu.

4-5000 mil på en Tiger 800? Vet inte. Säkert helt utan problem så länge servicen är skött. Jag har över 4000 mil vardera på mina två hojar. Räknar med att min 955:a har gått uppåt 5000 mil innan 2015 är till ända (den skall till Ardennerna i maj!). Då är det en 12 år gammal lady som är lite uppskrämd effektmässigt med slip-on och annan mappning.
10000 problemfria mil är väl minikrav ?
Gammal 2015-01-17, 21:45   #14
Nina
Bloggare

Ninas avatar

Reg.datum: maj 2007
Bor: Sthlm
Hoj: Triumph & Husqvarna

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
Hur är det med slitstyrka och kvalitet?
Servicekostnader och är det svårt att skruva själv med dom?
Jag har två Triumph och jag tycker att de är toppenfina att köra. Den ena, Triumph Scrambler är enkel att t o m jag klarar av att meka med den. Lite old school över den och allt känns så där intuitivt när man börjar skruva på den, det liksom bli logiskt av alltihop medan man håller på.

Den andra har databoxar, av rädsla för att lyckas ha sönder den så lämnas den in. Men de har båda bara funkat utan problem. Helt klart nöjd med dem.

Kommer det återkallelser så får man reda på det, dock har min med databoxen återkallats en gång, sen har det varit tyst på den fronten. Den andra old school-moppen har aldrig blivit återkallad, den bara tuffar på.

Servicekostnader, old school-moppen kostar ören medan den med databox kostar kronor. Men inget man blir skinnad på som BMW:n jag hade.
Nina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-17, 22:27   #15
Krokmark
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
Jag har två Triumph och jag tycker att de är toppenfina att köra. Den ena, Triumph Scrambler är enkel att t o m jag klarar av att meka med den. Lite old school över den och allt känns så där intuitivt när man börjar skruva på den, det liksom bli logiskt av alltihop medan man håller på.

Den andra har databoxar, av rädsla för att lyckas ha sönder den så lämnas den in. Men de har båda bara funkat utan problem. Helt klart nöjd med dem.

Kommer det återkallelser så får man reda på det, dock har min med databoxen återkallats en gång, sen har det varit tyst på den fronten. Den andra old school-moppen har aldrig blivit återkallad, den bara tuffar på.

Servicekostnader, old school-moppen kostar ören medan den med databox kostar kronor. Men inget man blir skinnad på som BMW:n jag hade.
Låter mycket bra.
Jag har inte tummen mitt i handen men ger mig inte på allt för avancerade operationer själv.
Scramblern var en riktig läckerbit men en gammaldags hoj har jag redan så det lutar åt något i samma stil som Triumph Tiger, BMW R1200GS, Suzuki V-Strom, mm...

Gillar V-Strom starkt men det är skralt utbud med beg DL1000 så jag tänkte utvidga sökningen till Triumph Tiger också, gärna större än 800 men den duger ju fint sen också.
BMW är ju BMW, men tycker priserna är lite i överkant och har förstått att service och underhåll kan innebära betydande kostnader...

Får använda säsongen för att försöka bringa klarhet i vad jag vill ha och hur stort...
Gammal 2015-01-17, 22:36   #16
räven
Medlem

rävens avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
Låter mycket bra.
Jag har inte tummen mitt i handen men ger mig inte på allt för avancerade operationer själv.
Scramblern var en riktig läckerbit men en gammaldags hoj har jag redan så det lutar åt något i samma stil som Triumph Tiger, BMW R1200GS, Suzuki V-Strom, mm...

Gillar V-Strom starkt men det är skralt utbud med beg DL1000 så jag tänkte utvidga sökningen till Triumph Tiger också, gärna större än 800 men den duger ju fint sen också.
BMW är ju BMW, men tycker priserna är lite i överkant och har förstått att service och underhåll kan innebära betydande kostnader...

Får använda säsongen för att försöka bringa klarhet i vad jag vill ha och hur stort...
Tiger 900 med 19 tum framhjul är trevlig hoj.
Gammal 2015-01-17, 22:41   #17
Krokmark
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
Tiger 900 med 19 tum framhjul är trevlig hoj.
Den tar vi med på listan den också...
Gammal 2015-01-17, 23:00   #18
TMax500
Medlem

TMax500s avatar

Reg.datum: feb 2010
Bor: Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj: Triumph Thruxton, Triumph Sprint ST, Kawasaki J300, Moto Guzzi Quota 1100 ES

Standard

Fast tänk då på att Tiger 900 (egentligen: 885) är minst 15-20 år gammal. Tre generationer tillbaka.
Men... så fräck! Se här: https://www.google.se/search?q=trium...umph+tiger+885

Vill ha!!

Kommentar: Scrambler må se gammal ut och är konstruerad att se ålderdomlig ut. Men det är en modern hoj. Både den och syskonen Bonneville och Thruxton är moderna hojar med "databox" (Nina!), balansaxlar, insprutning, katalysator och allt det där. (Utom ABS, då.)
I en retroförpackning...

Kommentar 2: Tiger finns ju som 1050 också. En helt annat cykel än 800:an.

Senast redigerad av TMax500 den 2015-01-17 klockan 23:04.
TMax500 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-17, 23:43   #19
räven
Medlem

rävens avatar

Standard

Citat:
Fast tänk då på att Tiger 900 (egentligen: 885) är minst 15-20 år gammal. Tre generationer tillbaka.

Vill ha!!

Kommentar: Scrambler må se gammal ut och är konstruerad att se ålderdomlig ut. Men det är en modern hoj. Både den och syskonen Bonneville och Thruxton är moderna hojar med "databox" (Nina!), balansaxlar, insprutning, katalysator och allt det där. (Utom ABS, då.)
I en retroförpackning...

1050 har väl 17 tum framhjul å blir mer ren gathoj ?
Gammal 2015-01-18, 01:29   #20
Krokmark
Medlem

Standard

Citat:

Vill ha!!

I en retroförpackning...

15 år är väl ingen ålder...
Precis byxmyndig så innan dess går de knappt köras ju...

Rätt pris och bra skick med regelbunden service så ska det nog inte vara någon fara.

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
KTM 1190 Adventure R vs Triumph Tiger Explorer Tjita1 Offroad 84 2014-08-24 22:45
Triumph Tiger Explorer 1200 Mats Liifv Touring 47 2012-06-25 15:25
Nya Triumph Tiger XC 800 Mats Liifv Offroad 96 2012-05-04 21:28
underhållsladda triumph tiger 955i Gerro Mekhörnan 9 2012-02-27 15:39
Triumph Tiger 800XC - Orginalväskor eller eftermarknads? lasrberglund Utrustning & Tillbehör 35 2012-02-11 22:10

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson