Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > MC-relaterat > Övrigt hojsnack

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2011-09-14, 11:21   #1
Reject
Medlem

Reg.datum: jul 2011
Bor: Malmö, Skåne
Hoj: Kawasaki Drifter 800

Standard Hjälp, ska sälja ett fordon för första gången!

Hej

Behöver lite hjälp här! Trots min högaktningsvärda ålder på 30+, har jag precis köpt mitt första riktiga fordon (mc, har inte bilkörkort : )

I samband med detta ska handlaren som jag köper MC:n av ta min nuvarande EU-moppe i inbyte.
Vad behövs det för paper? Man måste väl registrera över fordonet på den nya ägaren via något registreringsbevistjosimojsan?

Handlarn har inte nämnt något, men jag tror han tog för givet att folk i min ålder vet hur man går tillväga...not so!
Reject är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 12:17   #2
pinnen
Medlem

Reg.datum: mar 2009
Bor: Huskvarna
Hoj: Honda Crossrunner

Standard

generellt när man säljer en bil/ mc så skriver man i uppgifterna på regbeviset/ ägarbyte, skickar in så har fordonet ny ägare, kan vara bra att få betalt först innan man postar ägarbytet. Sen har vissa handlare möjlighet att göra ägarändringar i deras datasystem om dom har en sådan licens? då slipper du posta pappret. men ta med dig regbeviset när affären görs så är du på den säkra sidan.
pinnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 12:23   #3
Reject
Medlem

Standard

Tackar för svaret!

Registreringsbeviset ska visst vara del 2 (gul, inte blå!). Måtte det ligga hemma någonstans! Man kan beställa nytt från Transportstyrelsen, men det tar 2-3 dagar innan man får det. Jag ska genomföra affären imorgon...
Gammal 2011-09-15, 07:14   #4
Phaedre
Medlem

Phaedres avatar

Reg.datum: aug 2010
Bor: Svartsjö, Ekerö
Hoj: Kawasaki Versys 1000 -13

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
Trots min högaktningsvärda ålder på 30+, har jag precis köpt mitt första riktiga fordon (mc, har inte bilkörkort : )
Vad är det för hoj?
Gammal 2011-09-15, 09:31   #5
Reject
Medlem

Standard

En Aprilia Atlantic 500 '08. De ska komma med den idag

Det är en MC-scooter eller maxi-scooter, vad man nu vill kalla dem. Jag begrundande ett antal sådana inklusive ett par vanliga hojar typ Kawa ER-6 och Versys, men till slut blev det alltså Aprilian. Jag fick väga nytta mot nöje och göra en kompriss. Dock inget sagt att man inte kan komplettera med en skattefri gammal Honda CB eller nåt senare
Gammal 2011-09-15, 09:57   #6
Ove
Medlem

Reg.datum: aug 2009
Bor: Sjötorp
Hoj: Suz. DR650rse.

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
En Aprilia Atlantic 500 '08. De ska komma med den idag

Det är en MC-scooter eller maxi-scooter, vad man nu vill kalla dem. Jag begrundande ett antal sådana inklusive ett par vanliga hojar typ Kawa ER-6 och Versys, men till slut blev det alltså Aprilian. Jag fick väga nytta mot nöje och göra en kompriss. Dock inget sagt att man inte kan komplettera med en skattefri gammal Honda CB eller nåt senare
Grattis! Jag tycker att du gjort ett bra val. En scooter har en massa kvaliteer som den vanliga MC;n inte har. Man kan ju också vända på steken och säga att en del vägar kanske inte är dom bästa för scootern men det går ju, som du säger, att komplettera med en hoj till. Jag skulle i så fall föreslå typ Transalp eller liknande för att komma åt grus- och gräsvägarna, asfalten grejar du med scootern.
Gammal 2011-09-15, 17:00   #7
TMax500
Medlem

TMax500s avatar

Reg.datum: feb 2010
Bor: Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj: Triumph Thruxton, Triumph Sprint ST, Kawasaki J300, Moto Guzzi Quota 1100 ES

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
Grattis! Jag tycker att du gjort ett bra val. En scooter har en massa kvaliteer som den vanliga MC;n inte har. Man kan ju också vända på steken och säga att en del vägar kanske inte är dom bästa för scootern men det går ju, som du säger, att komplettera med en hoj till. Jag skulle i så fall föreslå typ Transalp eller liknande för att komma åt grus- och gräsvägarna, asfalten grejar du med scootern.
Instämmer. Jag har kört ett antal mil grusväg med min T-Max. Man kan köra grusväg på stor scooter, men det blir inte särskilt bra. Säger en som har provat...

Allt annat lär den fixa galant. Från stadstrafik med ICA-kassen under sadeln, till 140-150 knyck på 80-vägarna ute på landet. (Nej, det där sista har jag självklart inte provat själv. Bara läst om det... )
TMax500 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 08:22   #8
namn
Medlem

Reg.datum: feb 2010
Bor: Göteborg
Hoj: Triumph Explorer 1200, Piaggio mp3 500

Standard

Vill bara sticka in med info om att även om mc blir veteranare vid 20år så blir dom aldrig skattebefriade som personbilar/lastbilar/bussar blir vid fyllda 30år, (men 200kr /år är väl inget att bråka om).
namn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-16, 18:49   #9
MEHall
Medlem

MEHalls avatar

Reg.datum: jul 2009
Bor: Kumla, Örebro län.
Hoj: Honda cb 650 årsm 80

Standard

Inte skattebefriad??? Konstigt då min över 30 år gamla CB 650 är skattebefriad!

Bara pappren finns och rätt ägare blir registrerad så...!

Gammal 2011-09-18, 12:08   #10
Olle Å
Medlem

Reg.datum: sep 2009
Bor: Borgvik, Värmland
Hoj: Honda Transalp 98:a, Yamaha XT 125 83:a

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
Vill bara sticka in med info om att även om mc blir veteranare vid 20år så blir dom aldrig skattebefriade som personbilar/lastbilar/bussar blir vid fyllda 30år, (men 200kr /år är väl inget att bråka om).
Enligt Transportstyrelsen så blir både bil och mc skattebefriade vid 30 år,
dvs. sk. veteranålder gäller inte.
Olle Å är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hjälp med första Mc:n jojjebros Övrigt hojsnack 6 2012-10-14 23:23
Första gången på en mc idag Cubalibre MC-kort 68 2011-08-26 07:59
Första gången i grupp. Gibson Återfallsknutten - Arkiv 0 2011-07-17 19:37
Ståndsmässigt fordon i går Nina Nina & Motorcyklarna - Arkiv 7 2011-05-08 18:27
Första gången i trafik med hoj Nina Nina & Motorcyklarna - Arkiv 0 2007-06-05 06:34

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson