Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > Motorcyklar > Offroad

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2010-01-21, 23:24   #1
Gurrag
Medlem

Gurrags avatar

Reg.datum: maj 2009
Bor: Örebro
Hoj: Suzuki gs 850; Yamaha XTZ 750 -94

Standard AT vs Transalp vs Superteneré

Jupp. Denna tråden är till för att utröna för och nackdelar med de tre modellerna. Då jag kollat runt lite verkar det som man kan få dessa för vettiga priser men saknar kunskap i hur de är som motorcycklar.

Hur mycket är en långmilare, 6000 är det mycket eller lite?
Vad ska man titta på innan man köper?
Var finns fällorna?

Ja ge mig så mycket feedback som möjligt så kanske jag snart har en nygammal fin hoj.

Tack på förhand.
Gurrag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 00:05   #2
Mats Liifv
Medlem

Mats Liifvs avatar

Reg.datum: sep 2008
Bor: Stockholm
Hoj: KTM Super Adventure 2016, Honda Transalp 1999

Standard

Som för allt annat finns det naturligtvis ett forum. Här kan du läsa det mesta om Africa Twin. Här finns forumet för Transalp. Alldeles utmärkta hojar alla tre, i det närmaste "skottsäkra". Skulle mycket väl kunna tänka mig alla tre. Dugliga till det mesta från grusvägsåka till semester med packning och passagerare. För min del skulle jag inte vara orolig för att köpa en hoj som gått 6.000 mil. Är servicen skött och skicket bra skulle jag inte tveka om priset vore det rätta. Många är livrädda för en hoj som gått tvåtusen mil och tror att de ska upplösas i sina beståndsdelar närsomhelst. Så är naturligtvis inte fallet. Har haft tre hojar som gått tio, elva och tolvtusen mil när jag sålt dom vidare.

Min blogg
Mats Liifv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 00:21   #3
Mats Liifv
Medlem

Mats Liifvs avatar

Standard

Kan det vara denna som lockar?

Här finns annonsen!

Faan så sugen jag blev själv. Det priset känns helt rätt för min del. Du kan ju testa att pruta lite. En mycket kompetent hoj. Med rätt förare åker den ifrån det mesta på grusunderlag. Funkar utmärkt även på vägen. Med knotterdäck och skyddsbågar för tanken har man en riktigt seriös grusräser....

Här kan du hitta uppgifter på många hojar. Bra om man vill jämföra tekniska data etc.

Min blogg

Senast redigerad av Mats Liifv den 2010-01-22 klockan 08:55.
Gammal 2010-01-22, 10:36   #4
Gurrag
Medlem

Gurrags avatar

Reg.datum: maj 2009
Bor: Örebro
Hoj: Suzuki gs 850; Yamaha XTZ 750 -94

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
Kan det vara denna som lockar?

Här finns annonsen!

Faan så sugen jag blev själv. Det priset känns helt rätt för min del. Du kan ju testa att pruta lite. En mycket kompetent hoj. Med rätt förare åker den ifrån det mesta på grusunderlag. Funkar utmärkt även på vägen. Med knotterdäck och skyddsbågar för tanken har man en riktigt seriös grusräser....

Här kan du hitta uppgifter på många hojar. Bra om man vill jämföra tekniska data etc.
Jo. Du kan konsten att lägga ihop ett och ett du. Jo den har jag dräglat över mer än en gång. Lite saker har hänt i mitt liv så den tidigare budgeten på 50 har justerats ner mot spannet mellan 20-30. Vad tror du. Borde man slå till?
Gurrag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 11:15   #5
Ove
Medlem

Reg.datum: aug 2009
Bor: Sjötorp
Hoj: Suz. DR650rse.

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
Jo. Du kan konsten att lägga ihop ett och ett du. Jo den har jag dräglat över mer än en gång. Lite saker har hänt i mitt liv så den tidigare budgeten på 50 har justerats ner mot spannet mellan 20-30. Vad tror du. Borde man slå till?
Vad jag förstått av dina inlägg bör det vara rätta hojen. Tittar ut genom fönstret och konstaterar att provkörningen kan vara lite problematisk? Det går alltid att lyssna, men att upptäcka egenskaper + egenheter med hojen är svårare.

Rätta hojen om man vill se lite annat än asfalt. Du får komma med och titta på fåglar i Mars. Då upptäcker man att vägen har inte bara yta, den har djup också!
Ove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 13:48   #6
Mats Liifv
Medlem

Mats Liifvs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
Tror att den hojen kan passa dig utmärkt!

Du får rejält mycket hoj för pengarna. Du får nog ingen Africa Twin, som är något att ha för samma pengar. Lite mer pulver i Yamahan än i Africa Twin, som av de flesta anses sakna åtminstone tio hästar för att vara optimal. Har inte ägt någon av ovanstående hojar men för egen del skulle jag satsa på Yamahan. Ett annat alternativ kan vara den tidigare XTZ 660 Tenerén från början på nittiotalet. En stånka, för dom som gillar sådana med vad allt det för med sig. Här kan du läsa mer om den modellen.

Min blogg
Gammal 2010-01-22, 14:45   #7
Molgan
Medlem

Molgans avatar

Reg.datum: maj 2008
Bor: Luleå
Hoj: XT660 Z -08

Standard

Jag är Tenerist och kan inte komma med någon objektiv feedback här, tycker naturligtvis att du ska slå till. =)

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!
Molgan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 21:44   #8
Olle Å
Medlem

Reg.datum: sep 2009
Bor: Borgvik, Värmland
Hoj: Honda Transalp 98:a, Yamaha XT 125 83:a

Standard

enstånka i all ära, men........ har kört Dominator en massa år, som var uppskrämd en del. Köpte förra våren en Trans Alp. Går inte att jämföra riktigt. Tala om ett bra vrid och mycket högre toppfart, spec med packning. Också en bra grusmaskin som har mycket bra väghållning på asfalt.
Olle Å är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
BMW F650ST vs. Honda Transalp rolfmm Offroad 12 2012-11-11 22:22
Dominator vs Transalp rolfmm Street 5 2012-10-22 11:08
Honda Transalp XL650V, projekt Mellanmjök Wiseguy Offroad 27 2012-01-24 14:15
Provkörning av Honda Transalp i dag Nina Nina & Motorcyklarna - Arkiv 4 2007-10-17 15:43

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson