Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > MC-relaterat > Övrigt hojsnack

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2009-07-17, 08:07   #1
Dejmien
Medlem

Reg.datum: jul 2009
Bor: Stockholm
Hoj: Ingen än...

Standard Nybörjare och hojval

Hej!

Jag håller på och ska ta mc-kort 8) Tittar på vilken mc jag ska köpa. Är mest intresserad av custom modeller och just nu lutar det åt en dragstar 650 eller en marauder 800. Det lutar lite mot maraudern eftersom jag då kan köra upp med den men eg tycket jag mer om dragstar utseendemässigt. Hur som helst.. Eftersom jag inte kört dem undrar jag om någon har en åsikt om dessa som första/övningskörningshojar? Det känns som att tex krypkörningsbanorna på uppkörningen borde bli svårare på en customhoj där fotpinnarna sitter så långt fram i jämförelse med en hoj där fotpinnarna sitter rakt ned? Samt att de kanske inte är så smidiga. Å andra sidan känns det trist att köpa en annan typ av hoj bara för att den passar bättre till övningskörning/uppkörning. Några åsikter eller tips på andra typer av hojar att börja med?

Tacksam för svar!

Mvh
Dejmien
Dejmien är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 09:10   #2
leffa
Medlem

Reg.datum: jun 2008
Hoj: en röd

Standard

om jag skulle börja öningsköra så skulle jag ha köpt en billig hoj då gör det inte så mycket om man skulle lägga hojen när man övningskör men prata med läraren och hör vad han rekomenderar8)
leffa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 09:13   #3
Dejmien
Medlem

Reg.datum: jul 2009
Bor: Stockholm
Hoj: Ingen än...

Standard

Ja, jag har funderat på det med, men det är ju så trist :-) Men det är säkert det smartaste. Gör kanske så. Har tänkt köra en del privat innan jag tar några lektioner.
Dejmien är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 09:18   #4
leffa
Medlem

Reg.datum: jun 2008
Hoj: en röd

Standard

frugan övningskör på en xj600-86 o på skolan kör hon en moto-guzzi 750 det funkar bra , igår var hon o tittade på en sportster 883 som hon vill ha när hon är klar med styrlappen,lycka till med ditt körkort8)
leffa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 09:34   #5
Nina
Bloggare

Ninas avatar

Reg.datum: maj 2007
Bor: Sthlm
Hoj: Triumph & Husqvarna

Standard

Köper hon en Sportster XR1200 blir jag avundsjuk.

Jag tror en mc liknande de körskolorna är bra att välja, gärna som leffa skrev en som är billig så gör det inte så mycket om man lägger den. Lycka till med körkortet.
Nina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 11:54   #6
pewa
Admin

pewas avatar

Reg.datum: mar 2007
Bor: Umeå
Hoj: Honda XRV750

Standard

Bra val att ta mc-kort!

Finns en del trådar på ämnet sen tidigare, några av dem finns samlade längst ner i den HÄR tråden, kan vara värt att ta en titt.
Gammal 2010-01-21, 03:08   #7
mc_brud
Medlem

Reg.datum: jan 2010
Bor: Sandviken
Hoj: Vill ha en Honda CBR 929RR

Standard

Tja!
Har en liten fråga om en hoj. Det gäller Honda CBR 929rr. E det en bra hoj? Skulle ni rekommendera en sådan hoj, eller skulle ni rekommendera en annan?
En som börjar me kortet nu!!!
mc_brud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 07:12   #8
Jan-Olov
Medlem

Jan-Olovs avatar

Reg.datum: sep 2007
Bor: Ljungby
Hoj: XL1000 Varadero

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dejmien Visa inlägg
Hej!

Jag håller på och ska ta mc-kort 8) Tittar på vilken mc jag ska köpa. Är mest intresserad av custom modeller och just nu lutar det åt en dragstar 650 eller en marauder 800. Det lutar lite mot maraudern eftersom jag då kan köra upp med den men eg tycket jag mer om dragstar utseendemässigt. Hur som helst.. Eftersom jag inte kört dem undrar jag om någon har en åsikt om dessa som första/övningskörningshojar? Det känns som att tex krypkörningsbanorna på uppkörningen borde bli svårare på en customhoj där fotpinnarna sitter så långt fram i jämförelse med en hoj där fotpinnarna sitter rakt ned? Samt att de kanske inte är så smidiga. Å andra sidan känns det trist att köpa en annan typ av hoj bara för att den passar bättre till övningskörning/uppkörning. Några åsikter eller tips på andra typer av hojar att börja med?

Tacksam för svar!

Mvh
Dejmien
Om du köper en nyare med beteckningen M800 så får du en i mitt tycke fräckare modell och den har kardan, som inte är dumt.
Gammal 2010-01-21, 07:37   #9
erkagn
Medlem

erkagns avatar

Reg.datum: okt 2009
Bor: Umeå
Hoj: HD XL 1200 C -08

Standard

Ska du köpa en Dragstar så tycker jag 1100:an är bättre än 650:n. Dem är ungefär lika stora och tunga, men 1100:an har betydligt rappare motor.
erkagn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 10:01   #10
Jonas76
Medlem

Jonas76s avatar

Reg.datum: aug 2009
Bor: Haninge
Hoj: 950SM

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mc_brud Visa inlägg
Tja!
Har en liten fråga om en hoj. Det gäller Honda CBR 929rr. E det en bra hoj? Skulle ni rekommendera en sådan hoj, eller skulle ni rekommendera en annan?
En som börjar me kortet nu!!!
Jag skulle nog välja en suzuki gsx 750 eller honda cb 750, enkla brukshojar med upprätt körställning och bra svängradie, att börja övningsköra med en sporthoj är kanske att göra det svårare för sig själv med tanke på krypkörningsbanorna du ska köra.

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
En nybörjare söker råd och visdom ang hojval:) Twostick Övrigt hojsnack 22 2012-06-01 20:29
Nybörjare! Motormannen MC-kort 12 2010-07-17 15:33
Hojval Robin Övrigt hojsnack 20 2010-07-01 22:08
nybörjare jrbn Övrigt hojsnack 4 2009-05-07 08:47
Bra sporthoj för nybörjare? turbo Street 31 2008-07-11 07:19

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson