Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > Motorcyklar > Scooter

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2009-07-14, 00:49   #1
Jonas
Moderator

Jonass avatar

Reg.datum: maj 2009
Bor: Södermalm, Stockholm
Hoj: Kawasaki VN 1700 Classic Tourer

Standard MP3 filmer

Hittade denna film på Tuben. Det händer inte så mycket i filmen, men det är den bästa filmen jag sett där man ser en MP3 in action framifrån.

Jag fortsätter hålla utkik efter andra intressanta filmer med MP3-tema och länkar till dem här.

By the way är vi några som kör en Södertörnsrunda imorgon. Start Gullmarsplan 18.00. Alla är välkomna att hänga på. Särskilt medlemmar från hojen.nu!
Gammal 2009-07-14, 10:07   #2
tomahs900
Medlem

tomahs900s avatar

Reg.datum: jan 2008
Bor: Skåne, Ystad
Hoj: Suzuki Marauder 800

Standard

Ser rätt ostabilt ut trots stödhjul.....e den så för dig med eller de beror på föraren?
tomahs900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 10:28   #3
Jonas
Moderator

Jonass avatar

Standard

Tänkte också på det när jag såg filmen, men nej, jag upplever den som vilken tvåhjuling som helst. Jag tror att killen som kör kanske är ovan och osäker på hur den ska bete sig. Enligt flera mc-relaterade tester går en Mp3 att lägga ned i 40 graders lutning. När jag körde på bana i juni, så testade jag att lägga ned den ganska så djupt, men då tog centralstödet i vid cirka 30 graders lutning. Inte jag på bilden dock.

http://www.hojen.nu/forum/picture.ph...pictureid=1200
Gammal 2009-07-14, 15:22   #4
tomahs900
Medlem

tomahs900s avatar

Reg.datum: jan 2008
Bor: Skåne, Ystad
Hoj: Suzuki Marauder 800

Standard

ok tänkte väl de oxå....dags att demontera centralstöd då?
tomahs900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 22:25   #5
Guzzi-Leif
Medlem

Guzzi-Leifs avatar

Reg.datum: jun 2007
Bor: Värmland
Hoj: Guzzi 1200 Stelvio och Yamaha XT600E

Standard

Detta trodde jag aldrig att jag skulle skriva:
Så jäkla läcker den där manicken verkar! Så skoj att någon kommer med något helt nytt, "assymetriskt", i vår konservativa bransch.
Guzzi-Leif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 23:03   #6
Jonas
Moderator

Jonass avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
Så jäkla läcker den där manicken verkar! Så skoj att någon kommer med något helt nytt, "assymetriskt", i vår konservativa bransch.
Idag har vi varit ute på en riktigt skön runda ute på Södertörn utanför Stockholm. Vi avverkade tio mil i en fantastisk miljö med perfekt väder och tomma och kurviga vägar. MP3:an går underbart fint och mjukt med bra vrid när det behövs. Jag provade att lägga ned hojen ordentligt vid ett par tillfällen och det gick hur fint som helst.

Nu har jag snart avverkat hundra mil och jag känner mig allt mer bekväm med min MP3. Jag tycker till och med om att hamna i centrum. Som när vi rullade in på Rosenhill för en kaffe och räksmörgås. Alla sträcker på sig och tittar, men ingen tordes kommentera eller fråga något trots att jag såg att de hade tusen funderingar. :-)
Gammal 2009-07-14, 23:54   #7
Guzzi-Leif
Medlem

Guzzi-Leifs avatar

Reg.datum: jun 2007
Bor: Värmland
Hoj: Guzzi 1200 Stelvio och Yamaha XT600E

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sofo Visa inlägg
Idag har vi varit ute på en riktigt skön runda ute på Södertörn utanför Stockholm. Vi avverkade tio mil i en fantastisk miljö med perfekt väder och tomma och kurviga vägar. MP3:an går underbart fint och mjukt med bra vrid när det behövs. Jag provade att lägga ned hojen ordentligt vid ett par tillfällen och det gick hur fint som helst.

Nu har jag snart avverkat hundra mil och jag känner mig allt mer bekväm med min MP3. Jag tycker till och med om att hamna i centrum. Som när vi rullade in på Rosenhill för en kaffe och räksmörgås. Alla sträcker på sig och tittar, men ingen tordes kommentera eller fråga något trots att jag såg att de hade tusen funderingar. :-)
Pilutta dom!
Guzzi-Leif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 08:53   #8
Mats Liifv
Medlem

Mats Liifvs avatar

Reg.datum: sep 2008
Bor: Stockholm
Hoj: KTM Super Adventure 2016, Honda Transalp 1999

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
Kan bara instämma med Guzzi-Leif, kul med nya grepp. Hoppas att det inte blir en dagslända utan att sorten kan etableras. Borde kunna passa som pendlingsfordon för ganska många i storstäderna.

Min blogg

Senast redigerad av Mats Liifv den 2009-07-15 klockan 10:45.
Mats Liifv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 09:56   #9
Jonas
Moderator

Jonass avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
Kan bara instämma med Guzzi-Leif, kul med nya grepp. Hoppas att det inte blir en dagslända utan att sorten kan etableras. Borde kunna passa som pendlingsfordon för ganska många i Storstäderna.
Vad jag förstått är MP3 en oerhörd framgångssaga. Inte bara i Europa utan även i USA. Den största anledningen är förstås att du som B-kortsinnehavare plötsligt kan köra hoj lagligt. Har också förstått att Piaggio inte vill pusha lyckan mot politikerna genom att öka motorvolymen i kommande MP3-generationer.

Personligen tycker jag, och de hojåkare som testat Mp3:an, att det är märkligt att man tillåter denna variant av hoj på endast B-kort, då skillnaden i sadeln inte skiljer sig åt mot att köra en 400 cc tvåhjuling. Personligen klarar jag det då jag är 47 år och haft körkort och bil sedan jag var 18 och har rasat av mig för länge sedan. Däremot vill jag inte se unga killar i trafiken på Mp3r utan att de tagit A-kort. Det är ju bara att titta på hur de kör med sina trimmade EU-mopeder eller i ännu värre fall med fyrhjulingar.

Nu är Mp3 400 dock så pass dyr (ca 94 000), så vilken ung man som helst lär lyckligtvis inte ha råd att skaffa en.

Men jag gillar också att branschen, som ju annars är väldigt konservativ, vågar prova nya grepp. Inte minst om det kan påverka miljön och trafiksäkerheten positivt.

Jag vill även tillägga, apropå Rosenhill igår, att även om många slänger långa blickar efter min Mp3, så har jag hitills bara stött på en negativ kommentar om hojen och det var från en ung sporthojskille på SMC´s forum. Men han blev ganska kraftigt tilltufsad av övriga forummedlemmar. :-)
Gammal 2009-07-15, 10:52   #10
Mats Liifv
Medlem

Mats Liifvs avatar

Reg.datum: sep 2008
Bor: Stockholm
Hoj: KTM Super Adventure 2016, Honda Transalp 1999

Standard

Finns det några fler tillverkare av liknande fordon eller är Piaggio ensam herre på täppan?

Japanerna brukar vara snabba om det är något som är populärt...

Min blogg
Mats Liifv är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
mc-filmer - tips? rbud Övrigt hojsnack 12 2014-01-09 17:58
Roliga filmer på nätet (YouTube-tråden) Gert Off topic 279 2013-06-21 00:49
Roliga filmer med mc namn Övrigt hojsnack 42 2013-01-25 18:10

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson