Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > MC-relaterat > Mekhörnan

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2014-05-01, 21:51   #1
Krokmark
Medlem

Reg.datum: apr 2014
Bor: Vislanda, Kronoberg
Hoj: Suzuki GS 1100 G -84

Standard Vilken olja?

Hej
Jag har precis kört igång en gammal Suzuki GS1100G som inte varit igång på ca 5år.
Har märkt att när hojen blivit riktigt varm så är det väldigt svårt att få i neutral.
Jag bytte nyss oljan och filtret men den är redan kolsvart så det fanns nog en del i den motorn som behöver ut.
Så min tanke är att byta olja och filter igen och se om problemet med neutralen försvinner.
Frågan är bara vilken olja man ska satsa på?
Duger Castrol-paketet från xlmoto.se?
Jag vet att kvalitetsolja är viktigt då det är våtkoppling men måste man köpa Motul för det?

David
Gammal 2014-05-01, 23:31   #2
engström67
Medlem

engström67s avatar

Reg.datum: jan 2010
Bor: borlänge

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
Hej
Jag har precis kört igång en gammal Suzuki GS1100G som inte varit igång på ca 5år.
Har märkt att när hojen blivit riktigt varm så är det väldigt svårt att få i neutral.
Jag bytte nyss oljan och filtret men den är redan kolsvart så det fanns nog en del i den motorn som behöver ut.
Så min tanke är att byta olja och filter igen och se om problemet med neutralen försvinner.
Frågan är bara vilken olja man ska satsa på?
Duger Castrol-paketet från xlmoto.se?
Jag vet att kvalitetsolja är viktigt då det är våtkoppling men måste man köpa Motul för det?

David
Nä det måste du inte.Jag kör själv med Motul och det finns många som hävdar att hojen blir lättväxlad med Motul,men inget jag märkt.Finns många bra oljor på marknaden.Castrol vet jag inget om bara att kamaxlarna gick ner sig på lastbilarna på ett åkeri jag jobbade på i slutet av 80 talet.Försvann helt när vi gick över till Q state..Därför kör jag aldrig på castrol av principskäl.Konstigt att oljan blir svart så fort.Oljan i min hoj är fortfarande röd efter 1500 mil
.
engström67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 07:40   #3
Krokmark
Medlem

Standard

Jag tror att föregående ägare slarvat ordentligt med oljebyten.
Tänkte köpa någon billig olja att spola med och sedan slå i någon mer högkvalitativ olja.
Ok, om Castrol inte är något att ha då tar jag gärna emot tips på oljor som är bra att slå i gamla 80-tals hojar...

David
Gammal 2014-05-02, 08:09   #4
Olle Å
Medlem

Reg.datum: sep 2009
Bor: Borgvik, Värmland
Hoj: Honda Transalp 98:a, Yamaha XT 125 83:a

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
Jag tror att föregående ägare slarvat ordentligt med oljebyten.
Tänkte köpa någon billig olja att spola med och sedan slå i någon mer högkvalitativ olja.
Ok, om Castrol inte är något att ha då tar jag gärna emot tips på oljor som är bra att slå i gamla 80-tals hojar...

David
Vet inte hur långt din hoj gått, men oljan brukar bli svart ganska fort om ringarna börjar bli slitna.
Kortar man ner oljebytesintervallerna och använder en billigare olja än det dyra märket, så funkar det fint. Jag har talat om de oljor som Granngården säljer i 5 och 20 l dunkar.
Hade en Transalp vars olja blev svart ganska fort samt förbrukade en del. Fick rådet av en mcfirma att " kör och byt olja lite oftare ", blir mycket billigare än att renovera motorn.
Olle Å är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 12:00   #5
Krokmark
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
Vet inte hur långt din hoj gått, men oljan brukar bli svart ganska fort om ringarna börjar bli slitna.
Kortar man ner oljebytesintervallerna och använder en billigare olja än det dyra märket, så funkar det fint. Jag har talat om de oljor som Granngården säljer i 5 och 20 l dunkar.
Hade en Transalp vars olja blev svart ganska fort samt förbrukade en del. Fick rådet av en mcfirma att " kör och byt olja lite oftare ", blir mycket billigare än att renovera motorn.
Ok, då kanske Castrol duger...
Får byta oftare bara.
Servicepaketet på xlmoto.se kostar för tillfället 399 kr, olja och filter.
Den har gått 3900 mil.
Jo, men den är inte körd mer än några kilometer sedan bytet då den är under uppfräschning och inte besiktigad, mest på tomgång och testturer på åkern.
Polarn körde förvisso någon mil när han testade häromdagen men totalt kanske 1 h körning...

David
Gammal 2014-05-02, 15:47   #6
räven
Medlem

rävens avatar

Reg.datum: okt 2007
Bor: Linneryd
Hoj: BMW1200GS

Standard

Att inte köras är nog en motors största fiende.
Gammal 2014-05-02, 18:15   #7
Krokmark
Medlem

Standard

Ja, jag misstänker att det har oxiderat en del med tiden och att gamla avlagringar lösts upp.

David
Gammal 2014-05-02, 21:05   #8
engström67
Medlem

engström67s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
Håller med
Gammal 2014-05-06, 19:51   #9
Helgoson
Medlem

Reg.datum: mar 2014
Bor: Sthlm
Hoj: Honda XR Honda VT750 C2

Standard

Åk till närmaste Swedol. Köp deras Q8 Mc-olja. Den oljan har jag använt i flera år till min Honda XR650R. Fyra l för ca: 360 kr. Då har du även råd med att skölja motorn med den oljan. Att oljan skulle påverka växellådan tror jag icke på. När motorn blir varm utvidgas metallen, och då lutar det nog åt ett mekaniskt problem. Kopplingen däremot kan påverkas beroende på val av olja. Deras Q8 olja är en kvalitetsolja som slår det mesta. Castrol har ju höjt priset med mer än 100 % , och så bra är den inte.
Helgoson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 21:02   #10
engström67
Medlem

engström67s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
Åk till närmaste Swedol. Köp deras Q8 Mc-olja. Deras Q8 olja är en kvalitetsolja som slår det mesta.
Jaså
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ny olja och filter. Gibson Återfallsknutten - Arkiv 2 2011-04-24 19:53
Olja i Sportster -97 Bjorling Mekhörnan 9 2011-02-28 01:24
Biltema Mc-Olja grieg Mekhörnan 103 2010-07-24 16:12
Olja på motorn!! Ove Mekhörnan 7 2009-09-02 22:27
Olja och oljefilterbyte Daimbag Mekhörnan 17 2009-03-29 19:58

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson