Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > Övrigt > Off topic

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2019-08-04, 13:50   #1
Foosi
Medlem

Foosis avatar

Reg.datum: aug 2012
Bor: skogen
Hoj: Kawasaki ZZR1200

Standard Har SMC åstadkommit nåt eller syförening ?

Första året i år jag skiter i att betala medlemsavgift till smc, trots ett hundratal påminnelser...
jag frågade mig själv vad det är egentligen jag stödjer ! En syförening, och får några % rabatt på försäkringen och en tidning då och då. Men det här med vad de jobbar för åt oss motorcyclister !
Ös på med argument ni som orkar jag behöver en spark där bak för att forstsätta medlemsskapet eller vad ?
Vad har SMC egentligen åstadkommit ? Har vi sluppit livsfaliga räcken och vägar pga omtanke för mc förare någonstans ?
Inte vad jag vet !
Har bilismens respekt för mc förare ändrats över huvud taget någonting pga SMCs arbete ? Inte vad jag märkt under de 35 år jag kört hoj i Sverige ! Om jag fel, säg hur då ?
Har kört MC i andra länder och svenskar är ena riktiga grisar på att släppa fram oss i jämförelse med ungfr alla andra länder jag kört i
Senaste exempel, var i Finland... motorvägen längre fram något vägarrbete så långa köer som sniglades fram.. när jag kom i fatt bilköerna, ni kan aldrig gissa vad som hände... bilarna flyttade sig aningen närmre vägrenen FRÅN BÅDA HÅLLEN.( fanns gott om utrymme ) ..så vi kunde lugnt glida fram i mitten ! Jag höll på trilla av hojen

akt garage:
Kawasaki ZZR 1200

tidigare hojar:

Yamaha XV1600 Wildstar
BMW R1150RT
Aprilia SL1000 Falco
Intruder 1400 *2
Kawasaki VN900 Classic
Honda CB600 Hornet
Suzuki 380

SMC medlem
SCRC Medlem

Foosi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-05, 21:44   #2
TMax500
Medlem

TMax500s avatar

Reg.datum: feb 2010
Bor: Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj: Triumph Thruxton, Triumph Sprint ST, Kawasaki J300, Moto Guzzi Quota 1100 ES

Standard

Läs här till att börja med: https://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20...an2018webb.pdf
Kanske särskilt sidorna 7-17.

Räcker inte det så kan du fundera lite på vem som skulle bearbeta Trafikverket och våra trafikpolitiker om inte SMC gjorde det? Du och jag? Ensamma med varsitt plakat utanför Riksdagshuset?

När du skriver om räcken så är det en av de stora frågorna. Grus på vägen är en annan. Utbildning en tredje. Och mycket mer.

På 1970-talet (jättelänge sedan) var SMC en stor del i arbetet mot den föreslagna lagen om att förbjuda alla hojar över 250 cc (250? om jag minns detaljerna rätt).

Jag vill inte mästra dig. Utan mera övertyga dig om att SMC gör en himla massa bra för de fattiga hundralappar vi medlemmar lägger. En massa jobb som annars inte skulle ha gjort alls. Eller som skulle ha gjort oorgansierat av enstaka engagerade individer. Och det är sällan lika bra. Inte ens Greta fixar det på egen hand....

Senast redigerad av TMax500 den 2019-08-05 klockan 21:48.
TMax500 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-05, 22:26   #3
Jan-Olov
Medlem

Jan-Olovs avatar

Reg.datum: sep 2007
Bor: Ljungby
Hoj: XL1000 Varadero

Standard

Jag måste hålla med, SMC har en mycket viktig roll för oss som gillar MC, dom är den enda röst som som talar för oss utan SMC så har inte vi någon framtid i Sverige. Vi finns inte med i nollvisionen bara det visar vad lite styrande bryr sig om oss.
Gammal 2019-08-06, 15:39   #4
Per Lindström
Medlem

Reg.datum: maj 2013
Bor: Karlskoga
Hoj: Yamaha XVS 650 Classic

Standard

https://www.youtube.com/watch?v=Y7tvauOJMHo
Per Lindström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal Igår, 12:43   #5
Foosi
Medlem

Foosis avatar

Reg.datum: aug 2012
Bor: skogen
Hoj: Kawasaki ZZR1200

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
Jag måste hålla med, SMC har en mycket viktig roll för oss som gillar MC, dom är den enda röst som som talar för oss utan SMC så har inte vi någon framtid i Sverige. Vi finns inte med i nollvisionen bara det visar vad lite styrande bryr sig om oss.
Det var precis min poäng.. vi finns inte med i mycket.. så det var lite min undran, inte vad de har på listan, men vad de faktiskt åstadkommit ! Rätt dåligt mao trots alla deras ambitioner, så verkar man ju inte direkt lyckas så särskilt bra....

akt garage:
Kawasaki ZZR 1200

tidigare hojar:

Yamaha XV1600 Wildstar
BMW R1150RT
Aprilia SL1000 Falco
Intruder 1400 *2
Kawasaki VN900 Classic
Honda CB600 Hornet
Suzuki 380

SMC medlem
SCRC Medlem

Foosi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal Igår, 17:45   #6
Jan-Olov
Medlem

Jan-Olovs avatar

Standard

Vad man än tycker så är SMC den enda röst vi har som talar för vår sak, både i Sverige och ute i europa.
Jag är ganska dålig på att komma ihåg alla saker som dom gjort men en viktig sak är att dom har fört en ivrig debatt emot dessa farliga wajerräcken nu finns det en debatt om skiten, dom arbetar för underglidningsskydd
och mycket mer.
Gammal Idag, 06:07   #7
Per Lindström
Medlem

Reg.datum: maj 2013
Bor: Karlskoga
Hoj: Yamaha XVS 650 Classic

Standard

Ah dessa vajerräcken!
Per Lindström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal Idag, 10:47   #8
Jan-Olov
Medlem

Jan-Olovs avatar

Standard

Det är helt frivilligt att tillhöra SMC, så stöd inte det man inte gillar.

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ska jag ge upp, eller vad? Mohlin MC-kort 66 2013-09-10 11:12
CDI paj eller? Borken Mekhörnan 20 2011-07-05 21:07
Småförkylda eller.... on2wheel Off topic 7 2009-09-06 09:08
ABS eller ej Mats Liifv Övrigt hojsnack 37 2009-06-12 17:12
KTM eller BMW (offroad-hoj)? Nina Offroad 33 2007-11-03 07:48

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson