Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > MC-relaterat > Utrustning & Tillbehör

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2010-08-08, 09:57   #1
Mc-Bosse
Gäst

Standard "Garanterar full vattentäthet"

Hej!

Det ösregnar idag så lämpligt kan ju vara att köra bilen till Biltema och inhandla ett regnställ för kommande hojturer med överaskande dåligt väder halvvägs hem. Kan man lita på "Tejpade sömmar garanterar full vattentäthet. " ? För 399: - hade det ju varit ett riktigt klipp!

Senast redigerad av Mc-Bosse den 2010-08-08 klockan 10:07.
  Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 10:03   #2
erkagn
Medlem

erkagns avatar

Reg.datum: okt 2009
Bor: Umeå
Hoj: HD XL 1200 C -08

Standard

Till det priset skulle jag nog inte lita på det. Tycks ha läst att även de bästa ställen tar in vatten på vissa ställen om man kör under längre tid i regnet.
erkagn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 10:11   #3
Mc-Bosse
Gäst

Standard Lurendrejeri

Det är ju rena lurendrejeriet om man skriver "garanterar full vattentäthet" om ett regnställ för hojåkning om det inte är tätt. Är det testat i 30 min i duggregen eller? Skjöljtätt är ju ett bättre utryck tycker jag om det inte klarar timmar i ösregn. Vad sur jag blir på sånt här!
  Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 10:16   #4
erkagn
Medlem

erkagns avatar

Reg.datum: okt 2009
Bor: Umeå
Hoj: HD XL 1200 C -08

Standard

Det är nog bättre än inget alls. Men har inte kört så mycke i regn. Men visst ska även våra allvädersställ av gore-tex-typ vara en aning vattentäta?
erkagn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 10:19   #5
Mc-Bosse
Gäst

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
Det är nog bättre än inget alls. Men har inte kört så mycke i regn. Men visst ska även våra allvädersställ av gore-tex-typ vara en aning vattentäta?
Jo det trodde jag om mitt textilställ markerat "vattentätt" men där hade jag ju fel. Men ett regnställ ska vara tätt för det hörs ju liksom på namnet. När jag tänker efter vill jag minnas att någon här på forumet kört med Biltemas regnställ i europa på semester utan några klagomål.
  Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 10:29   #6
Mc-Bosse
Gäst

Standard

Enligt denna tråden är det ett bra regnställ. Trådskaparen verkar klaga bara för att det är inköpt hos Biltema men de andra kommentarerna är ju positiva överlag. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=210515

"Har precis kört med Biltemas 2-delade ca 80 mil i regn på E4'an och lika mycket på autobahn, funkade kanon." verkar ju lovande!

Senast redigerad av Mc-Bosse den 2010-08-08 klockan 10:36.
  Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 10:37   #7
gunther
Medlem

gunthers avatar

Reg.datum: jul 2010
Bor: Sundbyberg
Hoj: Yamaha XJ6 N ABS -10 -> Triumph Tiger 800 ABS Venom Yellow -11

Standard

berätta gärna hur det går samt hur stort det blir när man packat ihop det... skulle vara bra om man fick plats med det under sadeln utan att behöva kasta ut andra onödigheter, som batteri o.s.v.
gunther är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 11:59   #8
Mats Liifv
Medlem

Mats Liifvs avatar

Reg.datum: sep 2008
Bor: Stockholm
Hoj: KTM Super Adventure 2016, Honda Transalp 1999

Standard

Rekommenderar tvådelade ställ framför hela overaller. Mycket lättare att ta på sig, att hantera vid toabesök samt att man kan använda byxor och framför allt kanske jackan som förstärkningsplagg om det är kallt. Brukar fungera utmärkt.

Viktigt att kolla att det finns dragkedja som går högt upp i sidan på byxorna, alternativt att det finns väl tilltagen vidd för att få på stället med stövlarna på. Finns inte det avstår i alla fall jag från köp. Helt värdelöst att försöka kränga på sig byxorna om inte den detaljen finns. Kolla noga innan köp hur byxorna går att sätta på med stövlarna på. Tänk på att du står vid vägkanten i ösregn och gör detta nästa gång.

Min blogg
Mats Liifv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 12:40   #9
M@rie
Medlem

M@ries avatar

Reg.datum: jun 2009
Bor: Stockholm
Hoj: Honda CB1000RA '10, Kawasaki ER-6n '09 - SÅLD

Standard

Jag och Jonas har Biltema regnställ. Det får inte plats under sadeln men det kommer i en påse som går att spänna fast över packrullen (om man har en sådan). Vi använde ställen när vi körde runt Östersjön, men som tur var behövde vi bara använda dem en kortare bit, cirka 1-2 timmar på varierande 70-90väg. Det tog inte in något vatten för mig trots att det regnade rejält. Jag är väldigt nöjd med köpet!

Däremot håller jag med Mats gällande möjligheten att få på sig ställen på ett enkelt sätt - Biltema regnställ är lite kluriga. Inte så att man svär ve och förbannelse när man ska få på dem, men lite krångliga är de allt. Ställen verkar dessutom inte vara så bra om man är längre än 180 cm, jag hade ju inte några problem med det men Jonas tyckte att de var lite korta.
M@rie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 13:13   #10
Mc-Bosse
Gäst

Standard

Jag körde bort till Lidl och köpte en regnoverall för mc för 199: - Där fannas 4 i storlek M och 1 i XL kvar och den sistnämnda högg jag!

Jag har provat och det går bra att ta den på sig med hela stället inkl. kängorna på. Ska vara vind och vattentät enligt all text och olika symboler. Verkar vara samma typ som Biltema säljer och bara det håller tätt så är jag nöjd. Något membran eller vad det nu stod finns i overallen också.

Ett paket stort som en mellanstor kudde blir det när man packar ihop den.

Edit: dragkedjor i benen upp till knäna har den också såg jag först nu.

Och nu är det ju perfekt läga att testa egentligen för det fullständigt öser ner här i Skåne. Men jag känner inte för det!

Senast redigerad av Mc-Bosse den 2010-08-08 klockan 13:23.
  Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
13 Sept. "In the world of fairy tales among Swedish castles .. and a trip to the sea" charlyno Touring 3 2012-09-14 17:24
03 Sept. 2012 "SWEDEN ON THE ROAD" Castles and Forest charlyno Touring 8 2012-09-06 15:07
24 Feb. "Palermo" - 25 Feb. The Phoenicians and the island of Mozia-Sicily-Italy charlyno Touring 1 2012-02-27 11:07
Vinn biljetter till "På Två Hjul" 2012 - VINNARNA pewa Tävlingar 7 2012-01-24 07:55
Till alla "glidar-mc" ägare, framför allt YamahaXV1600 svenskekocken_2 Custom 22 2009-08-17 16:59

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson