Gå tillbaka   Hojen.nu - mc-forum > MC-relaterat > Utrustning & Tillbehör

Svara

Dela Ämnesverktyg
Gammal 2017-04-03, 11:55   #1
biker
Medlem

Reg.datum: jun 2011

Standard Hjälmvisir som mörknar i solljus

Mörka visir är bra så länge man kör med dem i starkt solljus men farliga att använda i mörker eller i lågupplysta tunnlar.

Länge har det talat om visir som likt glasögonglas kan fås att mörkna när det utsätts för solljus. Nu finns det en färdig produkt att köpa och som passar för många populära hjälmtyper, här kan du se en video om hur det fungerar https://www.youtube.com/watch?v=63pijPXNog0

Visiret kostar cirka 100 Euro och mer information hittar du här https://pinlockoverlay.com/
biker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-03, 18:48   #2
baggen1970
Medlem

Reg.datum: sep 2015
Bor: Göteborg
Hoj: Kawasaki ZRX1200

Standard

Ser riktigt bra ut , synd det inte fanns till min hjälm men skickade in vilken på sidan så hoppas det dyker upp :-)
baggen1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-03, 19:20   #3
Olle Å
Medlem

Reg.datum: sep 2009
Bor: Borgvik, Värmland
Hoj: Honda Transalp 98:a, Yamaha XT 125 83:a

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av biker Visa inlägg
Mörka visir är bra så länge man kör med dem i starkt solljus men farliga att använda i mörker eller i lågupplysta tunnlar.

Länge har det talat om visir som likt glasögonglas kan fås att mörkna när det utsätts för solljus. Nu finns det en färdig produkt att köpa och som passar för många populära hjälmtyper, här kan du se en video om hur det fungerar https://www.youtube.com/watch?v=63pijPXNog0

Visiret kostar cirka 100 Euro och mer information hittar du här https://pinlockoverlay.com/
Jag använde glasögon som mörknade i solljus när ja körde hoj i Norge. De var helt livsfalriga att använda vid en tunnelingång, speciellt i de lite äldre tunnlarna, eftersom det tar bra många sekunder för glasögonen att bli ljusa igen.
Borde vara samma system som svetshjälmarna har.
Kollade ovanstående länk och konstaterar att det nog är samma fotocromatiska system som glasögonen har. Åt helsike för långsamt.
Kommer man körande i kanske 100 i starkt solljus och kommer in i en djup skugga mellan höga granar ex., så hinner du säkert köra kanske 75-100 m i blindo när du kommer in i skuggan innan visiret ställt om sig.

Senast redigerad av Olle Å den 2017-04-03 klockan 19:28.
Olle Å är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-03, 19:24   #4
räven
Medlem

rävens avatar

Reg.datum: okt 2007
Bor: Linneryd
Hoj: BMW1200GS

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
Jag använde glasögon som mörknade i solljus när ja körde hoj i Norge. De var helt livsfalriga att använda vid en tunnelingång, speciellt i de lite äldre tunnlarna, eftersom det tar bra många sekunder för glasögonen att bli ljusa igen.
Borde vara samma system som svetshjälmarna har.
Ett mörkt innevisir som fälls upp i tunneln å ner ca 30 m. före utgången är min metod.
Gammal 2017-04-04, 02:45   #5
MEHall
Medlem

MEHalls avatar

Reg.datum: jul 2009
Bor: Kumla, Örebro län.
Hoj: Honda cb 650 årsm 80

Standard

Skulle själv aldrig använda något som gör visiret mörkt.
Det är ju den blå tonen i dagsljus som gör att det blir lite svårt att se, så använd röda eller gula glasögon/filter i stället.

Gammal 2017-04-04, 18:30   #6
engström67
Medlem

engström67s avatar

Reg.datum: jan 2010
Bor: borlänge

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
Ett mörkt innevisir som fälls upp i tunneln å ner ca 30 m. före utgången är min metod.
Samma här. Funkar ju att köra öppet med i tunnlar

Senast redigerad av engström67 den 2017-04-04 klockan 18:33.
engström67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson