handdator

Visa fullständig version : BMW F800GS - Vad tror och tycker ni om denna ?



Johan T
2008-01-22, 00:47
Det händer en hel del på BMW fronten dom brassar ut massor med nya modeller men den här 800 GS tilltalar mig. Den har en ganska attraktiva siffror 178 kg torr, 207 kg körklar, Max effekt: 63 kW (85 hk) vid 7.500 v/min
Max vridmoment: 83 Nm vid 5.750 v/min

Vad tycker ni ?


/Johan T

Nina
2008-01-22, 07:18
Ja den är jag också nyfiken på, dynan ser lite hård ut men det kanske den inte är (?).
Det är säkert med drag i den än i våra 650 GS. ;)
Den ska visst vara högre också så frågan är om jag når bra om jag testar den.

pewa
2008-01-22, 09:46
Hittade det här på ett bmf-forum:

The F 800 GS is amazing and the engine is fantastic. With 85 hp available it feels similar to the R 1200 GS and has great low-down torque. However, it's about 25-30 kg lighter. The 21-inch front wheel is much more suited to off-road conditions and the suspension travel is excellent. What's also interesting is that the engine feels completely different from the one that's in the road-going F 800 S and ST machines. As a travel enduro the new F 800 GS fits neatly between the existing bikes in the range. In off-road conditions it's not unlike the old F 650 GS, but it does have a lot more power and higher comfort levels. The engine actually sounds similar to a twin-cylinder Boxer engine.....
.....Furthermore, it is incredibly fuel-efficient. Even on the roads and terrain we were riding on it still used less than 4.5 litres per 100 km, which is amazing.

Ändrade rubriken lite så att man lättare ser vad tråden handlar om

turbo
2008-01-23, 23:32
jag antar att hojen på bilden är maxutrustad? vore schysst om man fick med alla de där grejerna annars ;)

Nina
2008-03-22, 18:18
Nån som provkört nya F800 GS och/eller F650 GS? Vad tyckte ni om ni provade dom?
Jag törs inte för då blir jag väl med en till hoj i garaget... ;)

turbo
2008-05-08, 07:31
jag har inte provkört men jag var och provsatt en ny f650 gs. man satt riktigt bra, har inte riktigt fastnat för utseendet än men det var snyggare live, enligt en av besökarna på butiken skulle den vara riktigt skön att köra också(offroad då antar jag)

Nina
2008-05-08, 08:25
Jag läste nåt test nån tidning hade gjort på 10 olika offroadhojar eller allroundhojar som de egentligen är. Nya F650 GS var mindre bra för grusvägskörning än föregångaren (sån som jag har), dynan var lite för hård för den typen av körning och hojen trivs bättre på asfalt, stod det. Däremot så nya 800 GS var tydligen bra på alla möjliga underlag, den trivs bra på både grus och asfalt m m.

BIG1
2008-09-20, 19:05
Någon som kört de två nya Bumsarna ännu?

När jag provsatte 800:an så kändes sadeln stenhård och jag satt inte alls bra. Skulle man märka att man verkligen gillar hojen när man kör den så kan man ju alltid kolla efter en tillbehörssadel, eller dra på ett gel-/luftkuddsöverdrag. I annat fall så är den säkerligen väl lämpad för stående körning. Fjädringen känns iaf som en riktigt seriös offroadfjädring baserat på min provgungning i butiken..

Fusk 650:n Kändes bättre att sitta på även om den sadeln oxå var rätt hård. Fjädringen är dock kort som på en gathoj. Stor skillnad gentemot storebror.

Den har ju fortfarande mycket av offroadstuk så den går säkert bra att ta sig fram med på jämna grusvägar, men knappast när det börjar knöla till sig..

Tycker den känns intressant ändå. Säkert många Funduro-åkare som drömt om 20 hästar till i motorn vid vägkörning..:p

Molgan
2008-09-20, 19:14
Har en bekant som skaffat en GS800, han är rätt nöjd med hojen. Han hade en GS1200 innan som han inte gillade alls. 800'an funkar bra för både enklare grusåka och långkörningar, för mer seriös offroad har han en XR600. Ska försöka locka lite mer info ur honom.

Nina
2008-09-20, 20:18
Jag har hört mycket gott om 800:an, nån ny 650 har jag inte sett på vägen ens men de som provkört den har köpt en 800 GS istället. De som kör dom är nöjda, så när som på bultar som inte dragits fast ordentligt på fabriken. Jo, vibrationer har jag hört om också.

En sån skulle jag ändå vilja ha trots detta men jag väntar tills BMW fixat diverse småfel och när jag tröttnar rejält på min lilla GS.

GeCe
2008-11-01, 07:05
MC-folket har med F800 GS i ett test i nr 8/08 där den får mycket beröm. Sitthöjden går att få i två höjder 880 och 850. Funkar tydligen bra på både grus och asfalt och vind- skyddet och passagerarplatsen är bra.
Men kritik finns också mot gasresponsen vid lågfartskörning och priset. Annars tycker man motorn passar bättre i det här chassit än hos lillebror GS650.
Läste ett annat test på nätet men kommer inte ihåg vem som gjort den just nu. Men omdömena var positiva vad jag minns förutom vibrationer.
Men visst är det en intressant hoj annars. Vikt, smidigt chassi och pulver i motorn.

Intruder
2008-11-01, 17:46
Ja om inte priset skulle va så jäkla högt så skulle jag köpten
Jag tycker At´en är fin men den blir slagen med hästlängder pga motorn

eljem
2008-11-02, 11:10
Hejsan alla glada
För den som bara vill prova

Liknande modeller både 650 och 800 går att hyra i västmanland hos Dan på tankfull.se

Ni är välkomma till våren om Ni vill, Dan är inte omöjlig att göra upp om rimlig hyra.
Ha det så gott och skönt i vardagsrummet framför brasan så länge.
Tänk på att våren är inte så långt borta.

Molgan
2008-11-02, 15:45
Tänk på att våren är inte så långt borta.
5-6 månader, är ju en evighet! Hoppas vägarna här uppe blir isfria tidigt nästa år, annars emigrerar jag till skåne. :D

Mats Liifv
2008-11-02, 17:44
5-6 månader, är ju en evighet! Hoppas vägarna här uppe blir isfria tidigt nästa år, annars emigrerar jag till skåne. :D

Här i "Fjollträsk" lär det väl dröja till mitten på mars innan jag rullar ut på vägarna igen. Kanske någon estaka fin dag kan locka ut mig innan dess. Vore inte dumt att bo så att det kunde vara njutbart att åka året runt. Skulle väl rent teoretiskt kunna köra även på vintern men saltet går så hårt åt hojar så att dom ser för hemska ut redan efter en vinter.

GeCe
2008-11-02, 19:03
Hejsan alla glada
För den som bara vill prova

Liknande modeller både 650 och 800 går att hyra i västmanland hos Dan på tankfull.se

Ni är välkomma till våren om Ni vill, Dan är inte omöjlig att göra upp om rimlig hyra.
Ha det så gott och skönt i vardagsrummet framför brasan så länge.
Tänk på att våren är inte så långt borta.



För dygnshyra 850 kr vete sjutton............+ km - avgift!

Gert
2008-11-02, 20:37
5-6 månader, är ju en evighet! Hoppas vägarna här uppe blir isfria tidigt nästa år, annars emigrerar jag till skåne. :DDu är välkommen:)

Molgan
2010-11-16, 11:58
Såg en liten skoj filmsnutt på fastbikes med en snubbe som stuntar på en fullkittad 800GS:

btRvVLA0KzM

Så kan det gå. :)

Mats Liifv
2010-11-16, 13:32
Såg en liten skoj filmsnutt på fastbikes med en snubbe som stuntar på en fullkittad 800GS:

btRvVLA0KzM

Så kan det gå. :)Den killen kan köra hoj, dessutom är han inte rädd för att visa att han klotar ibland! Oundvikligt vid dylik verksamhet. Tror inte jag sett någon annan ta med även sina misslyckanden....:rock:

Ove
2010-11-16, 15:27
Den killen kan köra hoj, dessutom är han inte rädd för att visa att han klotar ibland! Oundvikligt vid dylik verksamhet. Tror inte jag sett någon annan ta med även sina misslyckanden....:rock:

:D Håller med om att killen kan sina saker, även fallteknik. Klart att om man leker lite extra vill hojen vila ibland. :)

Gurrag
2010-11-17, 01:10
Provade en sådan vid bike i trollhättan. Det är en väldigt busig hoj men som blir mycket stabil vid lansvägskörning.

Verkar funka till de mesta. Hade man en större plåmbok kanske en sådan skulle vara ett fint alternativ.