handdator

Visa fullständig version : Tranresan 2017



Ove
2017-03-15, 19:18
:) Dags att titta på den traditionella Tranresan. Fåglarna har varit synliga på lite olika ställen men ännu har ingen transtatistik kommit igång vid Hornborgasjön.

Idag blåser det kraftigt så det är nog inte flygväder, men snart....

Vi får väl se hur det utvecklar sig med pippi och väder och bestämmer datum då. Jag har gjort en kontrollresa förbi och konstaterade att vägarna ser inte alltför illa ut men fåglar? Gäss är också fåglar och det fanns det några på plats men inga tranor.

räven
2017-03-15, 19:55
:) Dags att titta på den traditionella Tranresan. Fåglarna har varit synliga på lite olika ställen men ännu har ingen transtatistik kommit igång vid Hornborgasjön.

Idag blåser det kraftigt så det är nog inte flygväder, men snart....

Vi får väl se hur det utvecklar sig med pippi och väder och bestämmer datum då. Jag har gjort en kontrollresa förbi och konstaterade att vägarna ser inte alltför illa ut men fåglar? Gäss är också fåglar och det fanns det några på plats men inga tranor.

Alltid kul att träffas. Har ännu inte hittat den rätta vägen mellan Jönköping å Habo annars börjar vägarna bli kul.

TMax500
2017-03-15, 20:26
Alltid kul att träffas. Har ännu inte hittat den rätta vägen mellan Jönköping å Habo annars börjar vägarna bli kul.Hittar du den "rätta vägen" så säg till. Jag skall också köra den sträckan i sommar med en grupp och vill gärna hitta något roligare än den tradiga 195:an. Det borde ju finnas mindre vägar, men jag kan dem inte...

Efter Habo - riktning mot Hornborgasjön - finns kalasfina vägar genom Hökensås. Men de kan du kanske redan? Hojta annars så har jag några vägtips på go'a småvägar "ute i spenaten".

räven
2017-03-15, 23:01
Hittar du den "rätta vägen" så säg till. Jag skall också köra den sträckan i sommar med en grupp och vill gärna hitta något roligare än den tradiga 195:an. Det borde ju finnas mindre vägar, men jag kan dem inte...

Efter Habo - riktning mot Hornborgasjön - finns kalasfina vägar genom Hökensås. Men de kan du kanske redan? Hojta annars så har jag några vägtips på go'a småvägar "ute i spenaten".

Dom vägar jag hittat går längre västerut å passar liksom inte in i riktningen. Men jag söker vidare. Håller med om den vägen uppåt från Habo är riktigt fin.

Ove
2017-03-16, 21:38
:eek: Plötsligt finns det noteringar för 5 dagar inlagt, senaste 1480 fåglar! Dom kommer i år också!

Dags för väderguden Jan att styra med moln och lågtryck så vädret blir fint när det är dags. :adore::adore::adore:

räven
2017-03-16, 22:09
:eek: Plötsligt finns det noteringar för 5 dagar inlagt, senaste 1480 fåglar! Dom kommer i år också!

Dags för väderguden Jan att styra med moln och lågtryck så vädret blir fint när det är dags. :adore::adore::adore:

Har sett stora tranflockar dragit norrut senaste dagarna. Jäkla Oordning i bönemattans hemland. Får dålig respons för mina inövade böner " +15 sol 0 vind"

Ove
2017-03-17, 22:00
2470 i dag.

Olle Å
2017-03-18, 09:50
2470 i dag.

Antalet ökar nog snabbt nu. Tyvärr ingen hoj i ordning ännu.:mad::mad:

räven
2017-03-18, 12:17
Antalet ökar nog snabbt nu. Tyvärr ingen hoj i ordning ännu.:mad::mad:

Tänkte jag skulle komma iväg till Pulken å kolla tranor i år också.

Olle Å
2017-03-18, 21:10
Tänkte jag skulle komma iväg till Pulken å kolla tranor i år också.

Var ligger det???:):)

räven
2017-03-18, 21:22
Var ligger det???:):)

I skåne, stax väster om Yngsjö i Kristianstad kommun.

Ove
2017-03-18, 22:15
Det ökar fort! 3680 idag. Nästan som 2015 och då kom toppnoteringen 4 april. Det är ett par veckor kvar att styra lågtrycken som kommer från Trumpland... :adore:

Olle Å
2017-03-19, 09:32
I skåne, stax väster om Yngsjö i Kristianstad kommun.

Jaha, då har du ju inte långt dit.:):)

Ove
2017-03-19, 22:28
:) Dagsnotering 4420.

Hmm.... Jag har inte startat upp någon hoj ännu men det brukar ju fungera så jag tar det lugnt med den biten än så länge. :cool:

Får väl åka i vagnen med Olle annars?

räven
2017-03-20, 08:25
Det ökar fort! 3680 idag. Nästan som 2015 och då kom toppnoteringen 4 april. Det är ett par veckor kvar att styra lågtrycken som kommer från Trumpland... :adore:

Trumpland. Man kanske ska prova västerut med sina väderböner ?

Chappy
2017-03-20, 21:12
Fortsätter det komma lågtryck från Trumpland tycker jag vi bygger en mur!

Ove
2017-03-20, 22:36
Fortsätter det komma lågtryck från Trumpland tycker jag vi bygger en mur!

:hmmmm2: Mexarna tackar och bockar för att President Trams mur kommer att ge skugga i öknen. Kanske en mur vid Hornborgasjön skulle kunna ge lä, för det blåser där ibland.


4620 är dagen siffra. Vill man kolla själv så gå in på:

http://web05.lansstyrelsen.se/transtat_O/transtat.asp ;)

räven
2017-03-21, 11:15
Har projektledaren någon plan ? Just snackat med Trump om han kunde fixa hojväder 1-2 april.

Olle Å
2017-03-23, 09:16
Tranräkning här hemma. Ett par i dag. Troligen samma som förra året eftersom de verkar ganska orädda. Väntar på en dans.

räven
2017-03-25, 21:35
Ska vänta med sammankomst ? Gubbarna verkar ha annat att pyssla med.

Ove
2017-03-25, 22:27
Ska vänta med sammankomst ? Gubbarna verkar ha annat att pyssla med.

:confused: Stämmer - katter och sånt...

Tranorna var 16600 i går men mindre idag, bara 14200. En bit kvar till rekordet 26500. Ska snacka med Olle om jag hittar min telefon under nån möbel. :mad: :rolleyes:

Ove
2017-03-28, 07:47
:eek: I söndags slog en örn ner i flocken och tog en trana. 16000 tog till vingarna och flög iväg alla på en gång Måste varit sevärt. Dom kom tillbaka senare när det lugnat ner sig.

Senaste notering 15800...

räven
2017-03-28, 09:11
:eek: I söndags slog en örn ner i flocken och tog en trana. 16000 tog till vingarna och flög iväg alla på en gång Måste varit sevärt. Dom kom tillbaka senare när det lugnat ner sig.

Senaste notering 15800...

I Pulken va det ca 9000 i går när jag va å kollade. I kanten på tranflocken promenerade herr å fru stork.

Olle Å
2017-03-28, 16:33
I Pulken va det ca 9000 i går när jag va å kollade. I kanten på tranflocken promenerade herr å fru stork.

Det rör på sig i fågelvärlden. om jag skall kunna ta hojen till tranvisiten hänger på om mina bromsdelar hinner komma fram. Framkolvarna kärvat fast och skivorna slut likaså beläggen. Beroende på att bromsen legat på i höstas. :mad::mad::mad:

räven
2017-03-28, 21:52
Det rör på sig i fågelvärlden. om jag skall kunna ta hojen till tranvisiten hänger på om mina bromsdelar hinner komma fram. Framkolvarna kärvat fast och skivorna slut likaså beläggen. Beroende på att bromsen legat på i höstas. :mad::mad::mad:

Nåja, tranorna är ju en förevändning att komma iväg på våren å träffas å köra hoj. Kul att kolla på alla dessa stora pippi men viktigast är att träffas. Du får väl pressa din reservdelsleverantör Olle.

Olle Å
2017-03-29, 08:44
Nåja, tranorna är ju en förevändning att komma iväg på våren å träffas å köra hoj. Kul att kolla på alla dessa stora pippi men viktigast är att träffas. Du får väl pressa din reservdelsleverantör Olle.

Försöker pressa, men det finns en förhoppning att få grejerna nu på måndag.
Vi har ett par tranor och grannen likaså :):):)

Ove
2017-03-30, 21:36
:hmmmm2: Efter en del konfererande har vi tre gubbar kommit fram till att tranorna får flytta på egen hand i år....

tore
2017-03-31, 19:05
:hmmmm2: Efter en del konfererande har vi tre gubbar kommit fram till att tranorna får flytta på egen hand i år....

Oj då har ni tacklat av
Tore

räven
2017-03-31, 19:08
Oj då har ni tacklat av
Tore

Eller överaktiva, vi hinner aldrig.

Olle Å
2017-03-31, 21:06
Eller överaktiva, vi hinner aldrig.

Ni ska veta det , att vi som pensionärer har så ini helsike mycket att göra att det är svårt att prioritera ibland. Skall men då försöka få ihop tre till samma tidpunkt, då blir det besvärligt. Då en skall passa katter en annan jaga kossor och en tredje laga hojen. blir det svårt.:):):):)