handdator

Visa fullständig version : Laga punktering?



pentti01
2017-02-08, 22:06
Funkar en sådan här sats om olyckan varit framme ? Tar man sig till närmaste verkstad åt minstånde ? Liten risk för obalans kanske finns ?

Ove
2017-02-08, 22:35
Det lär ska funka, men det är kanske bäst att träna några gånger hemma.. ;)

glidaren
2017-02-08, 23:37
Om det är en skruv eller dylikt så går det som nödlösning. Men dock bara om det är slanglöst. Är det slang är det kört. Ett mc däck får man ej laga på något vis. Det är nytt som gäller. Men hittar du en mindre nogräknad däckverkstad så lagar dom nog det.

pentti01
2017-02-09, 00:48
Om det är en skruv eller dylikt så går det som nödlösning. Men dock bara om det är slanglöst. Är det slang är det kört. Ett mc däck får man ej laga på något vis. Det är nytt som gäller. Men hittar du en mindre nogräknad däckverkstad så lagar dom nog det.

Jo, det var på ett slanglöst jag menade. Glömde nämna det samt att bara köra till verkstad för nytt däck .
Kanske kan vara nått att investera i då ?

glidaren
2017-02-09, 07:56
Ja det där fungerar bra om det ett fint hål. Kom bara ihåg att du inte vet skicket på däcket iochmed att du inte ser det på insidan. Så kör väldigt försiktigt efter pluggen är isatt så ska detta fungera bra.

baggen1970
2017-02-09, 08:03
Kört med en lagning jag gjorde med biltemas sats nu i 500 mil om inte längre , noga att göra rent och sedan köra lugnt i början och kolla med tvålvatten så det blev tätt .
Håller fortfarande och kommer börja detta året med samma däck .

Olle Å
2017-02-09, 18:58
Kört med en lagning jag gjorde med biltemas sats nu i 500 mil om inte längre , noga att göra rent och sedan köra lugnt i början och kolla med tvålvatten så det blev tätt .
Håller fortfarande och kommer börja detta året med samma däck .

Om lagningen är noga utförd så håller det utan problem:):):)

baggen1970
2017-02-09, 19:02
Om lagningen är noga utförd så håller det utan problem:):):)

Var noga som bara den och gött med klet på gummigrejen , gjorde precis som det stog i pappret som följde med .
Som sagt kollade med tvålvatten ofta dom första dagarna , hade med mig en liten flaska :-)

glidaren
2017-02-09, 23:43
Nu vet fortfarande inte skicket på däcket på insidan. Är det värt att riskera en däckexplotion?? Och Olle å skriver att om lagningen är noga utförd så håller det utan problem, hur lagar du ett mc däck noga??

Olle Å
2017-02-10, 08:37
Nu vet fortfarande inte skicket på däcket på insidan. Är det värt att riskera en däckexplotion?? Och Olle å skriver att om lagningen är noga utförd så håller det utan problem, hur lagar du ett mc däck noga??

Om man följer manualen för reparationen, så skall det inte vara problem. Vill man vara säker om däckets kondition kan man ju lätt kränga av det för en inspektion senare, speciellt om man lagat punkan själv, kanske vid vägkanten.:):):):):)
Ett slanglöst däck exploderar väl inte????:confused::confused:
Antar du talar om ett sk. stickhål förorsakat av exvis en spik.
Större skador som kommit sig av en vass sten vid kanske ett vägbygge vill man inte laga utan får då byta däck.
Om man är långt borta och får en skada kan en gummiverkstad tillfälligt vulka fast en sk. kappa inuti.

baggen1970
2017-02-10, 18:07
Nu vet fortfarande inte skicket på däcket på insidan. Är det värt att riskera en däckexplotion?? Och Olle å skriver att om lagningen är noga utförd så håller det utan problem, hur lagar du ett mc däck noga??

Följ manualen och se till att det är rent innan du sätter igång , laga bara på slitytan inte på kanterna.
Sedan finns det ju ingen garanti att inte ett friskt däck kan explodera heller om du har otur.
Men hur många har upplevd att en lagning gjort så däcket exploderat ?
Kört med lagning på bil till det varit slicks utan det gett med sig och jag är ingn fartsfantom på hojen så jag känner mig lugn på min lagning .
Har läst om dom som gjort samma lagning som mig och kört tills korden tittar fram och när dom krängt av däcket så har dom testad lossa lagningen men haft problem lossa den .

Hamre
2017-02-10, 18:33
Huvudsaken är att inte corden är skadad, sen kanske man inte ska köra i 300 km/h med ett lagat däck! Har lagat flera hundra bildäck utan problem, har jobbat med sånt för länge sen!

glidaren
2017-02-10, 23:21
Ska man följa Michelins manual så får man inte laga ett mc däck. Och nej dom säger inte så för att få sälja mer däck. Michelin är värdsledande vad gäller forskning och allt som har med ett däck att göra. Vågar säga att Michelin är särklass det ärligaste däckfabrikatet som finns. Har jobbat många år med däck och är delägare i däckverkstad. Och jag håller med om att för att ta sig hem då kanske man är illa tvungen att laga däcket. Och självklart kan ett slanglöst däck explodera.

pentti01
2017-02-12, 02:39
Ska man följa Michelins manual så får man inte laga ett mc däck. Och nej dom säger inte så för att få sälja mer däck. Michelin är värdsledande vad gäller forskning och allt som har med ett däck att göra. Vågar säga att Michelin är särklass det ärligaste däckfabrikatet som finns. Har jobbat många år med däck och är delägare i däckverkstad. Och jag håller med om att för att ta sig hem då kanske man är illa tvungen att laga däcket. Och självklart kan ett slanglöst däck explodera.

Det är just det jag ville veta ; laga så att jag tar mig till närmaste verkstad.

Det är väl däck MED slang , som inte kan explodera,,, eller ?