handdator

Visa fullständig version : Automatisk blinkers återgång.



Hagalund
2008-01-20, 12:02
Hej,
Är det någon som har erfarenhet av automatisk blinkers återgång produkter. Tacksam för tips, produkten skall passa ihop med en DragStar.

Kanten
2008-01-20, 12:27
På min förra Trike hade jag ett 12 V tidrelä monterat som släckte ner blinkrelät efter inställd tid.
Nackdelen var att det slutade blinka om man blev stående för länge i en korsning eller dylikt, man fick då aktivera blinkersen igen.
Var en enkel lösning som fungerade väldigt bra för mig.

Hagalund
2008-01-20, 12:48
Tack för tipset, undrar bara var man köper relän Du skriver om.

fransson
2008-01-20, 13:26
På min förra Trike hade jag ett 12 V tidrelä monterat som släckte ner blinkrelät efter inställd tid.
Nackdelen var att det slutade blinka om man blev stående för länge i en korsning eller dylikt, man fick då aktivera blinkersen igen.
Var en enkel lösning som fungerade väldigt bra för mig.

Var det inte så att Herr Lukas gjorde sej påmind ;D ;D ;D ;D ;D

Nina
2008-01-20, 14:58
Men Hagalund, frågar du efter konstiga produkter här också? Först var det hårfön. F'låt, mc-tork. Sen var det nåt annat ingen hört talas om och nu automatisk blinkersåtgång på mc?? Orkar du inte knäppa av blinkersen…? :-*

Jan-Olov
2008-01-20, 15:26
Ja automatisk återgång vore inte dumt. Det är attan så lått att glömma och kan ställa till problem i trafiken. Det är många modeller som har det som orginal en del går på tid och en del måste vara varvtalsberoende etter kopplat till generatorn jag vet inte.
Jan-Olov

Nina
2008-01-20, 15:41
HD vet jag har automatisk. :)

Hagalund
2008-01-20, 16:17
Jag har hittat två produkter på webben, se länkarna nedan.
Jag undrar om någon har erfarenhet av dessa.
http://www.signaldynamics.com/products/Modules/turn.asp
http://www.kisantech.com/

werner
2008-01-20, 19:02
HD vet jag har automatisk. :)
Yes box alright! 8)

Mr.Peter
2008-01-20, 19:11
Jag har automatisk blinkersåtergång på min Bmw.
Fungerar perfekt till 95% men inte alltid.
Är som Kanten sa tidigare i tråden när man blir stående i en korsning eller
växlar ner kraftigt som den slutar blinka för tidigt.
Nu är jag så van vid det så det funkar för mig men undrar om jag inte väljer att stänga
av manuellt trots allt.I början ställde det till det för mig i bla.korsningar när bilarna
visslade förbi tutandes och jag fattade nada jag hade ju blinkat.

Hamre
2008-01-20, 19:40
Utvecklingen går framåt?
I början på 80 talet hade nästan alla Japanhojar automatiskt återgående blinkers.
Nu 2008 finns det nästan ingen som har denna finnes!
Undrar varför?

Mr.Peter
2008-01-20, 19:53
Tror nog det beror på att de inte hittar nåt system som är bombsäkert?
Räcker ju att det klickar en gång när man står på mittlinjen i stark trafik.

pewa
2008-02-06, 14:47
Vill minnas att min farbrors förra hoj hade automatisk blinkers men jag föredrar klassikern. Man glömmer den på nån enstaka gång men bättre det än att den slår av sig när man blir stående vid rödljus.

Ett tidrelä verkar enkelt men funkar som sagt inte i alla lägen.. nån måste ha tagit fram en smartare lösning?

Göte Borgare
2008-02-10, 18:50
Titta in på : http://www.bearbike.se/ Där finns en förhållandevis enkel byggbeskrivning på en "Senilvarnare" som jag byggde till min förra hoj. Funkade perfekt, så jag ska sätta en på min nya också.

probitas
2008-04-17, 11:20
Kolla här: www.mc-hitech.se de har en blinkervarnare som åtminstone påminner dig om att blinkern är påslagen. Ganska fiffig liten sak.

Gnistvändaren
2008-04-17, 13:43
Jag läste häromdagen på BMW MC-klubbs forum att BMW skall ha sagt att deras lite ostandardarrangemang med blinkersknappar (en för att blinka höger, en annan för att blinka vänster, en tredje för att stänga av) togs fram för att fungera ihop med deras automatiska blinkersåtergångsmekanism (som ansågs fungera bra). Man skulle helt enkelt sällan eller aldrig behöva använda avstängningsknappen, och då skulle det falla sig naturligt och lättåtkomligt med de två andra knapparna.

Sedan upphörde de - fram till alldeles nyligen om jag förstått det rätt - med den automatiska återgången, medan knapparna blev kvar och har sedan dess utgjort ämne för mången diskussion.

Huruvida historien stämmer vågar jag inte spekulera i, men konstigare saker har man hört talas om.

Hagalund
2008-04-17, 17:13
Nu har jag installerat utrustningen som behövs för automatisk blinkers återgång och kört med den c:a 50 mil, funkar perfekt, detta trots visa personers tvivelaktiga lustigheter.

Jan-Olov
2008-04-17, 22:19
Nu har jag installerat utrustningen som behövs för automatisk blinkers återgång och kört med den c:a 50 mil, funkar perfekt, detta trots visa personers tvivelaktiga lustigheter.


En beskrivning med kopplingsschema skulle vara interesant, det skulle nog vara många som intreserade, jag i alla fall. Det käns alltid snopet när blinkersen blivet glömd.

Jan-Olov

Hagalund
2008-05-24, 13:06
Ursäkta det sena svaret, kopplingsscheman medföljer produkten beroende på vilken hoj man kör, själv köpte jag från http://www.kisantech.com/