handdator

Visa fullständig version : Söker: verkstad/person i skåne för ombyggnad



Berget
2016-12-12, 02:41
Tjenare gänget :)


Som rubriken lyder så söker en verkstad eller en person i Skåne - alt strax utanför som bygger om hojar.

jag har precis börjat bygga om min Yamaha Xj 750 Seca - som ska bli en Scrambler / cafe racer. Skulle behöva ha hjälp med att modifiera tanken något, enklare svetsning på ramen, fixa två skärmar samt ev dra lite ny el.

finns det någon i skåne som kan med något av ovanstående eller känner någon - hör gärna av er.
Detta är min första hoj, och har inte änns tagit kortet än, blir till sommaren :santaclaus: - och ska försöka ha den klar tills dess.
Jag beställde flera av delarna idag.

lite off topic
men vet ni vad lackering kostar av (ifall man lämnar in allt demonterat):
tank (två fäger)
ram
skärmar
motor.

pentti01
2016-12-13, 18:03
Jag bygger alltid "Lowbudget" av olika skäl. Därför skulle jag köpa en billig färgspruta typ Biltema o lacka själv. Det är inte så svårt som man kan tro. Förarbetet är det svåra/viktiga men om du bygger scrambler/ cafe´racer kanske det inte måste vara 100% ? Det roliga är ju att man gjort det själv !
Men det är vad jag tycker. Hoppas det fixar sig :)

Berget
2016-12-14, 15:13
Jag bygger alltid "Lowbudget" av olika skäl. Därför skulle jag köpa en billig färgspruta typ Biltema o lacka själv. Det är inte så svårt som man kan tro. Förarbetet är det svåra/viktiga men om du bygger scrambler/ cafe´racer kanske det inte måste vara 100% ? Det roliga är ju att man gjort det själv !
Men det är vad jag tycker. Hoppas det fixar sig :)

jo jag har haft det i åtanke, att lackera den själv det vill säga..
men jag har aldrig gjort det förr, och så himla nervös att färgen inte ska fästa bra, och att det ska börja rosta efter en kort tid... :/

Det finns lite ytrost på ramen som ska slipas bort, men för resten av ramen, ska man ta bort all färg eller bara slipa ner den något? - hur får man bort färgen lättast?

tanken skickar jag nog iväg på lackering, så den får riktig lack som tål lite bensinspill.

Olle Å
2016-12-14, 21:07
jo jag har haft det i åtanke, att lackera den själv det vill säga..
men jag har aldrig gjort det förr, och så himla nervös att färgen inte ska fästa bra, och att det ska börja rosta efter en kort tid... :/

Det finns lite ytrost på ramen som ska slipas bort, men för resten av ramen, ska man ta bort all färg eller bara slipa ner den något? - hur får man bort färgen lättast?

tanken skickar jag nog iväg på lackering, så den får riktig lack som tål lite bensinspill.

Att färgen inte fäster bra är ingen risk med de fina grundfärger som finns i dag. Som sagt underarbetet är det viktiga för slutresultatet. Två lager grundfärg med lättare slipning emellan och sedan två lager ytfärg också med mellanslipning, så får du nog ett bra resultat. :):):)

pentti01
2016-12-15, 11:51
Om du lackerar med 2-komponentfärg ( färg med härdare) så tål den bensinspill. Om du är osäker på hur det blandas frågar du bara handlaren som säljer färgen.

Jan-Olov
2016-12-15, 12:01
Vanlig färg eventuellt klarlack måste hålla, för inte spiller man vid tankning, om så sker får man väll torka av.

Cy2
2016-12-15, 16:30
Tjenare gänget :)


Som rubriken lyder så söker en verkstad eller en person i Skåne - alt strax utanför som bygger om hojar.

jag har precis börjat bygga om min Yamaha Xj 750 Seca - som ska bli en Scrambler / cafe racer. Skulle behöva ha hjälp med att modifiera tanken något, enklare svetsning på ramen, fixa två skärmar samt ev dra lite ny el.

finns det någon i skåne som kan med något av ovanstående eller känner någon - hör gärna av er.
Detta är min första hoj, och har inte änns tagit kortet än, blir till sommaren :santaclaus: - och ska försöka ha den klar tills dess.
Jag beställde flera av delarna idag.

lite off topic
men vet ni vad lackering kostar av (ifall man lämnar in allt demonterat):
tank (två fäger)
ram
skärmar
motor.

Har fått lackerat två tankar och sidokåpor via en lackera i Hög, Nikos Billack.
Var nöjd med resultatet, kommer inte ihåg prislappen men det var överkomligt.

Bröderna Hörberg har på sin hemsida att de gärna hjälper till med ombyggnationer, du kan alltid kolla med dem. De har flyttat till Malmö nu.

Lycka till med bygget.