handdator

Visa fullständig version : Inför vintern?



pentti01
2016-10-13, 22:02
Hur är det nu inför vintern; fylla tanken eller tömma den ? Hälla i någon sorts tillsats? hojen står kallt.
Ska batteriet plockas bort och laddas ett par veckor innan användning?

tompatompa
2016-10-13, 22:16
Har ingen aning om bensinen (min står i 5gr garage) men jag har fått höra att batteriet bör ha stödladdning hela vintern. Själv har jag kört med (och kommer köra med) en ctek laddare som står på underhållsladdning hela tiden. Bensinen får vara som den är efter sista trippen jag gör innan vintern.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Intruder
2016-10-14, 19:15
Brukar blanda i lite tvåtakts olja o soppan !
Mina hojar har alltid funkat klockrent utan problem !
Slutat med C-tek laddarn pga sabbat så många batterier .

Jan-Olov
2016-10-14, 21:36
Jag har originalbatteriet fortfarande och laddar med cetek hela vintern det är en 05a så helkass är den inte.

Cy2
2016-10-15, 21:46
Hur är det nu inför vintern; fylla tanken eller tömma den ? Hälla i någon sorts tillsats? hojen står kallt.
Ska batteriet plockas bort och laddas ett par veckor innan användning?

Full tank är bra, förhindrar kondens i tanken. Minskar risken för rost i tanken i kallgarage.
Underhållsladdning smart om du vill förlänga livslängden på batteriet.
Oljebyte olika uppfattningar om höst eller vår, själv kör jag på vårbyte.
Lite 5:56 på packbox i framgaffel aldrig fel.
En tvätt och ett laget vax och nysmord kedja.
Bensin i förgasare eller ej, olika uppfattningar tömde inte mina.

MEHall
2016-10-16, 01:20
Kan tillägga att lite Aceton i tanken efter vintervilan gör susen. Det påstås att aceton ska sänka bränsleförbrukningen men jag tvivlar på det. :rolleyes:
Det acetonet gör är att sänka ytspänningen i bensinen och då förgasas den bättre och därmed lättare start efter vintervilan. ;)





:cool:

engström67
2016-10-16, 08:57
Är ej färdigåkt ännu. Brukar aldrig göra någonting, tvättad och ren givetvis, oljan bytt för 100 mil sedan och C-tek laddaren åker på ibland. :)

Delerium
2016-10-20, 19:58
Om du kopplar ur batteriet så inget ligger och drar tjuvström så räcker det att ladda det innan vintern. Då klarar det sig bra.

Fyll tanken helt full så det inte bildas kondens.

Olja byter jag på milintervall oavsett när på året det är.

Ska hojen stå väldigt länge kan det vara bra att ta ut tändstiften o hälla i en skvätt olja, sen dra runt den något varv med startmotorn och sätta tillbaka stiften.

Hamre
2016-10-21, 17:13
Vad än experterna här säger så är det ALDRIG fel att underhållsladda hela vintern! Själv så kopplar jag in min CTEK så fort jag kör in i garaget, året runt! Byter olja och servar gör jag nån gång på förvintern när säsongen växlar från kallt till kallare!

Delerium
2016-10-21, 17:24
Jag underhållsladdar också men om man inte har den möjligheten bör man koppla loss batteriet och ladda det innan vintern så det håller full spänning. Då klarar det kyla bäst.

Olle Å
2016-10-23, 16:27
Jag underhållsladdar också men om man inte har den möjligheten bör man koppla loss batteriet och ladda det innan vintern så det håller full spänning. Då klarar det kyla bäst.

Eller ta hem batteriet. Ett mcbatteri är ju ganska litet.:)

Delerium
2016-10-23, 16:30
Yepp. Skadar dock inte att ladda upp det innan oavsett. Så minskar sulfateringen.

MEHall
2016-10-23, 17:03
Kan tillägga att jag tar in mitt mc batteri när minusgraderna närmar sig. Inte så kul att ge sig ut när det är minusgrader ändå, sedan kan man ju inte veta om det finns isfläckar på vägarna. :eek:





:cool: