handdator

Visa fullständig version : Frankrike först ut med krav på handskar



pewa
2016-09-30, 22:59
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2016/mchandskar.jpg

Frankrike först ut med krav på handskar
Motofire.com rapporterar om att Frankrike kommer införa krav på handskar då
man kör motorcykel. Följer man inte detta riskerar man både böter och en
"prick" på körkortet. Reglerna gäller även ev. passagerare.

Motivet sägs vara att minska skadorna vid olyckor men många franska förare
känner sig hotade till att bära handskar.

Bra idé?

Olle Å
2016-10-01, 09:19
Har man en gång gått omkull med moppe eller hoj på en grusväg, så förstår man. Krav?, vet inte.

TMax500
2016-10-01, 09:43
Både bra (säkerhet) och dåligt. Tänker då på värmen i södra Frankrike på sommaren i kombination med handskar.

Visst, man borde alltid ha handskar. Men stora delar av året är det så varmt söderöver att det inte är realistiskt.

Ännu en lag som finns på pappret, men som ingen bryr sig i i praktiken?

Jan-Olov
2016-10-01, 10:23
Både bra (säkerhet) och dåligt. Tänker då på värmen i södra Frankrike på sommaren i kombination med handskar.

Visst, man borde alltid ha handskar. Men stora delar av året är det så varmt söderöver att det inte är realistiskt.

Ännu en lag som finns på pappret, men som ingen bryr sig i i praktiken?

Kanske lagen tvingar fram bra och svala handskar, skulle nog vi köpa här med. Problemet måste gå att lösa.

Per Lindström
2016-10-01, 10:58
Givetvis bra med handskar, men lag? nej det vill, jag inte.

TMax500
2016-10-01, 16:21
Man har rätt lång väg att gå om man vill att medelhavsmänniskorna skall ha handskar på sommaren. Alla har vi väl sett mc-världens svar på strandraggaren:

En kille på en R1:a iförd badbyxor, linne och flip-flop. Försök få honom att använda vadderade handskar i juli... ;)

fishbone
2016-10-01, 21:16
hade väl vart vettigt med krav på ryggskydd istället för ett par handskar..

Olle Å
2016-10-03, 14:33
hade väl vart vettigt med krav på ryggskydd istället för ett par handskar..

Funderar på vad försäkringsbolagen, om de är jäkliga, säger om handskar.
Skyddskläder???? eller inte.:confused:

Jan-Olov
2016-10-03, 19:02
Jag törs inte köra utan, skippar i bland halsduken. Ett stenskott eller en bagge på halsen är inte bra.

Olle Å
2016-10-03, 19:56
Jag törs inte köra utan, skippar i bland halsduken. Ett stenskott eller en bagge på halsen är inte bra.

Jag använder nästan alltid handskar, kör aldrig med öppen hjälm utan att bära någon sorts glasögon. Fick en jätteskalbagge vid näsrotan för ett par år sedan. Blev en bula som ett halvt litet fågelägg. tänk att få en sådan i ögat.:mad::mad::mad:

Hamre
2016-10-07, 16:31
Jag köper inte att det skulle vara för varmt att bära handskar runt Medelhavet, finns ventilerade som inte är varma!
Tänk ett steg längre! Handkirurger finns det ingen uppsjö av.
Skulle aldrig komma på tanken att köra utan nån sorts handskar med slitskydd!

Hornet
2016-10-07, 18:37
Vi är alla olika, jag kör utan! Just för känslan.

TMax500
2016-10-08, 09:12
Jo, jag vet att det finns svala handskar. Har själv ett par olika varianter. Men t o m dessa kan vara väldigt varma när det går uppåt +35. Det blir ett problem i låga farter. I hög fart spelar det mindre roll. Har kört hoj i Grekland när det varit +35. Det är varmt... Kräver fartvind!

T o m i Göteborgs stadstrafik kan värmen från handskar vara ett problem de riktigt varma sommardagarna. Kl. 16 en varm sommardag. Köer, trängsel, alla skall hem från jobbet, bilar överallt, stillastående trafik. Även om jag i 99,5 % av fallen använder handskar i alla fall, så förstår jag problemen i värmen.

Det är mycket av hojåkandet söderöver som är mera av karaktären åka-till-supermarketen-och-köpa-en glass. (Och självfallet en massa mer än så.) Här har man en lång väg att gå om man vill ändra beteende från nivån linne och sandaler till nivån CE-godkända handskar.

Olle Å
2016-10-08, 10:06
Jo, jag vet att det finns svala handskar. Har själv ett par olika varianter. Men t o m dessa kan vara väldigt varma när det går uppåt +35. Det blir ett problem i låga farter. I hög fart spelar det mindre roll. Har kört hoj i Grekland när det varit +35. Det är varmt... Kräver fartvind!

T o m i Göteborgs stadstrafik kan värmen från handskar vara ett problem de riktigt varma sommardagarna. Kl. 16 en varm sommardag. Köer, trängsel, alla skall hem från jobbet, bilar överallt, stillastående trafik. Även om jag i 99,5 % av fallen använder handskar i alla fall, så förstår jag problemen i värmen.

Det är mycket av hojåkandet söderöver som är mera av karaktären åka-till-supermarketen-och-köpa-en glass. (Och självfallet en massa mer än så.) Här har man en lång väg att gå om man vill ändra beteende från nivån linne och sandaler till nivån CE-godkända handskar.

Borde väl finnas ett nätmaterial med kevlarskydd på utsatta ställen att tillverka handskar av:confused::confused:

Jonas76
2016-10-11, 10:30
Kom igen, känns som ett I-landsproblem ju....för varmt för att köra med handskar...

pentti01
2016-10-12, 00:57
Tänk ett steg längre! Handkirurger finns det ingen uppsjö av.
Skulle aldrig komma på tanken att köra utan nån sorts handskar med slitskydd!

:shakehands:

TMax500
2016-10-12, 08:30
Det är väl få eller ingen som argumenterar mot handskar. Skyddseffekten är väl oomtvistad.

Däremot luftade jag mina funderingar över hur det blir i praktiken när trafikpolisen skall bötfälla gubben på Honda Cub som är på väg till marknaden med sina gurkor, R1-killen med linne och flip-flop, eller servitören som är på väg hem från jobbet på sin scooter. Man har en lång väg att gå från "ingenting" i skyddsväg till godkända handskar.
Det var allt.

Så, lycka till samtliga inblandade; trafikpoliser, gubbar med gurkor, strandraggare, servitörer och alla andra. :)

Mats Liifv
2016-10-12, 11:45
Det är bara handskar, hjälm och gul väst, om det nu gått igenom som krävs i Frankrike?

I övrigt funkar det att köra utan kläder och stövlar. En aning märkligt. Om man sett hur det kan se ut när någon kanat lite på asfalt utan handskar. Köttet bortslitet intill benet! Efter det tänker i varje fall jag inte ens tanken att göra detsamma!

Nina
2016-10-13, 09:07
Om man sett hur det kan se ut när någon kanat lite på asfalt utan handskar. Köttet bortslitet intill benet! Efter det tänker i varje fall jag inte ens tanken att göra detsamma!

De har bara inte ramlat ännu, det går ruskigt fort att dels gå omkull och dels hinner det nötas bort vävnader ruskigt fort. Innan man fattat att man kasat på asfalten så är skadorna redan fruktansvärda och stora. Det tar bara 2 sek att nöta bort ner till skelettet. Om ens det.
Bra skydd ökar chanserna att få så få och små skador som möjligt.

Olle Å
2016-10-17, 10:37
Det är väl få eller ingen som argumenterar mot handskar. Skyddseffekten är väl oomtvistad.

Däremot luftade jag mina funderingar över hur det blir i praktiken när trafikpolisen skall bötfälla gubben på Honda Cub som är på väg till marknaden med sina gurkor, R1-killen med linne och flip-flop, eller servitören som är på väg hem från jobbet på sin scooter. Man har en lång väg att gå från "ingenting" i skyddsväg till godkända handskar.
Det var allt.

Så, lycka till samtliga inblandade; trafikpoliser, gubbar med gurkor, strandraggare, servitörer och alla andra. :)

Kan nog vara svårt att bötfälla i vissa fall. Tror dock att skillnaden mot Sverige är, att vi oftast kör mycket utanför stadsområden och farten är väl högre, varför man som förare och har förhoppningsvis självbevarelseinstinkt och använder handskar utan att vi behöver lagstifta om det.
Däremot kan ju försäkringsbolagen komma att kräva att handskar ingår i skyddsklädseln.:eek:

engström67
2016-10-19, 09:49
Jag köper inte att det skulle vara för varmt att bära handskar runt Medelhavet, finns ventilerade som inte är varma!
Tänk ett steg längre! Handkirurger finns det ingen uppsjö av.
Skulle aldrig komma på tanken att köra utan nån sorts handskar med slitskydd!

Håller med.Har själv ett par handskar som har skydd och det blåser rakt igenom.

engström67
2016-10-19, 09:51
Kom igen, känns som ett I-landsproblem ju....för varmt för att köra med handskar...

Eller hur. Svettiga händer är väl inget problem. Då är det väl värre med svettigt huve eller kropp.