handdator

Visa fullständig version : Lastbil omkörning



Cy2
2016-09-16, 16:02
Kör ofta på E4 respektive E6 och övriga vägar inom och utom Sverige, har funderat på en detalj. Det är varför kör lastbilar om andra lastbilar när de har någon kilometer högre hastighet än den andre.

Finns det någon lastbilschaufför som kan förklara detta?

Rekordet för min del nästan 2 kilometer innan lastbilen kom förbi.

Olle Å
2016-09-16, 16:10
Kör ofta på E4 respektive E6 och övriga vägar inom och utom Sverige, har funderat på en detalj. Det är varför kör lastbilar om andra lastbilar när de har någon kilometer högre hastighet än den andre.

Finns det någon lastbilschaufför som kan förklara detta?

Rekordet för min del nästan 2 kilometer innan lastbilen kom förbi.

Har sett det fenomenet ofta. Kan bero på att den ena lastbilen har tyngre last och därför saktar i backarna. Ett annat fenomen är ju att många utländska lastbilar framförs för fort och vill förbi.:mad::mad::mad:

Jan-Olov
2016-09-16, 22:15
Dom kanske har tråkigt och vill att det skal hända något.

Nina
2016-09-17, 12:36
Kan bero på att den ena lastbilen har tyngre last och därför saktar i backarna.

Brukar själv köra om med lastbilen när jag haft ett ekipage framför som tappat tempot i minsta uppförsbacke. Att behöva öka farten sen kostar mer bränsle och jag hade en egen tävlan att få den rackar'n att dra mindre och helst tankas mer sällan. Jag blev ganska duktig på eco-driving på lastbil, så en som tappar flåset i minsta motlut vill jag inte ha, det förstör liksom min resultatjakt, att kunna hålla jämn fart. :)

Olle Å
2016-09-17, 17:09
Brukar själv köra om med lastbilen när jag haft ett ekipage framför som tappat tempot i minsta uppförsbacke. Att behöva öka farten sen kostar mer bränsle och jag hade en egen tävlan att få den rackar'n att dra mindre och helst tankas mer sällan. Jag blev ganska duktig på eco-driving på lastbil, så en som tappar flåset i minsta motlut vill jag inte ha, det förstör liksom min resultatjakt, att kunna hålla jämn fart. :)

Som tur är har ju lastbilarnas motorer blivit starkare numera. Jag kommer ihåg 60-70 talet då de flesta bilarna tappade rejält med fart i backarna såvida det inte var nyare Scanior med sina V8or.
Jag körde mycket VW bubbla på 60-talet, så då gällde det att satsa allt som fanns då man såg en backe.:D:D:D

Intruder
2016-09-18, 12:03
Som Nina skriver o så jaga klockan !
Kör själv mellen två ställen som tar 4.27 i laglig fart så det finns inge tid över ! Annars får vi inte lossa på kvällen
Annars får man vänta till dagen efter med o lossa vilket gör att jag hamnar i en lossnings kö vilket kan ta 1-2 timmar extra

engström67
2016-09-19, 22:49
Kört tradare snart i 30 år och ser dagligen dom som måste förbi fast det skiljer bara nån kilometer för att sedan gå av på nästa avfart, löjligt. Hinner man ej göra det man ska göra i laglig fart så är det ju fel på upplägget.

Jan-Olov
2016-09-19, 23:07
Kört tradare snart i 30 år och ser dagligen dom som måste förbi fast det skiljer bara nån kilometer för att sedan gå av på nästa avfart, löjligt. Hinner man ej göra det man ska göra i laglig fart så är det ju fel på upplägget.

Helt rätt.

Cy2
2016-09-21, 09:47
Det har trillat in några svar på min fundering, har fått en liten inblick nu.

pentti01
2016-09-21, 10:27
Kört tradare snart i 30 år och ser dagligen dom som måste förbi fast det skiljer bara nån kilometer för att sedan gå av på nästa avfart, löjligt. Hinner man ej göra det man ska göra i laglig fart så är det ju fel på upplägget.

Precis ; som med mycket annat : planera så blir det bättre !

Passar på att fråga : Har ofta sett på 2 till 1-vägar att bilister klämmer sig in precis framför lastbilar innan det blir 1-filigt. Hur upplevs det från förarhytten?

Ove
2016-09-21, 11:05
Precis ; som med mycket annat : planera så blir det bättre !

Passar på att fråga : Har ofta sett på 2 till 1-vägar att bilister klämmer sig in precis framför lastbilar innan det blir 1-filigt. Hur upplevs det från förarhytten?

:confused: Det är väl så att många yrkeschaufförer blir lite blasé och sitter och tänker på annat. En taxibil körde förbi mig med fart långt utöver det tillåtna och ungefär halva omkörningssträckan var enfilig. Jag körde normalstor personbil och jag upplevde det som TRÅNGT! :mad:

Hade jag kört mc hade jag blivit riktigt förbannad och då hade det blivit jakt tills tanken varit tom för att upplysa drullputten om att jag äger min fil! :cool:

Intruder
2016-09-21, 21:24
Dagligen kommer det någon som tror sig hinna !
De är ju inte alltid man är med på de

Nina
2016-09-24, 17:36
Kört tradare snart i 30 år och ser dagligen dom som måste förbi fast det skiljer bara nån kilometer för att sedan gå av på nästa avfart, löjligt. Hinner man ej göra det man ska göra i laglig fart så är det ju fel på upplägget.

Precis! Det är oftast yngre chaufförer som klämmer sig in före för att svänga av vid första bästa avfart. :rolleyes:
Om arbetsgivaren premierar de som kör eco-driving i tankarna med nån bonus på jullönen till dem som sköter om både bil och bränslekonto så skulle nog en del risktagningar försvinna. :)

Olle Å
2016-09-24, 20:19
Precis! Det är oftast yngre chaufförer som klämmer sig in före för att svänga av vid första bästa avfart. :rolleyes:
Om arbetsgivaren premierar de som kör eco-driving i tankarna med nån bonus på jullönen till dem som sköter om både bil och bränslekonto så skulle nog en del risktagningar försvinna. :)

Fanns eller fortfarande finns ett åkeri i Dalarna som premierade sina chufförer om de körde eco.:):):)

Per Lindström
2016-09-25, 10:12
Många visar viss hänsyn och väljer att köra om på motorväg när ingen personbil eller MC ligger nära bakåt, andra gör inte det. :(

Lite angående tokiga bilister som pressar sig förbi på 2+1 vägar.

Tycker sämre och sämre om 2+1 vägarna, ofta utrustade med vajerräcke, påminnande om en äggskärare.
2+2 ger ett mycket lugnare tempo, behöver inte nödvändigtvis vara riktigt motorväg, även 2+2 hundra vägar duger fint för mig.

Angående 2+1, har jag slutat gasa extra om jag ligger i högerfilen, för att hinna köra om någon en bit fram, det får ske vid nästa omkörningssträcka, svänger även ofta in när jag ser 400 m skylten, någon annan får gasa sig förbi på den sträckan.

Tycker faktiskt att 2+1 skulle sänkas till max 90 km/timmen, tror det skulle lugna ned tokeriet en hel del.

Snackar nu mest bilkörning, undviker snabbare vägar med min hoj, så gott det går.

Jan-Olov
2016-09-25, 10:30
Håller inte med om 90 för folk i allmänhet kör efter hur vägen ser ut. Se på alla 80 sträckor, är vägen rak o fin så kör man 90 eller där över. Där emot tycker jag att det är större irritation med folk som är rädda för räcket på 2+1 väg när dom släpper gasen på enkelfil och sedan gasar som fanken vid dubbelfil det hindrar omkörning och blir jäkligt ryckigt. Däremot gör jag ofta så om det är en bil bakom ock jag skall svänga av så låter jag bakomvarande köra om så slipper jag stressen med att bilen pressar.

Intruder
2016-09-25, 10:55
Håller inte med om 90 för folk i allmänhet kör efter hur vägen ser ut. Se på alla 80 sträckor, är vägen rak o fin så kör man 90 eller där över. Där emot tycker jag att det är större irritation med folk som är rädda för räcket på 2+1 väg när dom släpper gasen på enkelfil och sedan gasar som fanken vid dubbelfil det hindrar omkörning och blir jäkligt ryckigt. Däremot gör jag ofta så om det är en bil bakom ock jag skall svänga av så låter jag bakomvarande köra om så slipper jag stressen med att bilen pressar.

Kan bara hålla med

Per Lindström
2016-09-25, 12:42
Håller inte med om 90 för folk i allmänhet kör efter hur vägen ser ut. Se på alla 80 sträckor, är vägen rak o fin så kör man 90 eller där över. Där emot tycker jag att det är större irritation med folk som är rädda för räcket på 2+1 väg när dom släpper gasen på enkelfil och sedan gasar som fanken vid dubbelfil det hindrar omkörning och blir jäkligt ryckigt. Däremot gör jag ofta så om det är en bil bakom ock jag skall svänga av så låter jag bakomvarande köra om så slipper jag stressen med att bilen pressar.

En annan sak som irriterar mig är de som inte gasar när de skall köra om, blockerar omkörning för alla andra medan de segar sig förbi en lastbil hela jävla omkörningssträckan.
Pratar inte om gasen i botten men lite extra gas skall man allt ge.

Jan-Olov
2016-09-25, 13:37
En annan sak som irriterar mig är de som inte gasar när de skall köra om, blockerar omkörning för alla andra medan de segar sig förbi en lastbil hela jävla omkörningssträckan.
Pratar inte om gasen i botten men lite extra gas skall man allt ge.

Till baka till trådens ursprung.

Nina
2016-09-25, 14:32
Nä jag gillar inte heller 2+1vägar, det blir så ojämnt och ryckigt. En sån här jojo-körning som det blir, hur bra är det för miljön? Måste ju påfresta en del med alla dessa gaspådrag tills nästa enfiliga avsnitt.

Per Lindström
2016-09-25, 14:33
Till baka till trådens ursprung.
Ja du har rätt, jag tenderar ofta att glida iväg.

Kan tillägga att de gånger jag blir omkörd av en lastbil, vilket kan hända vid 80 eller 70 sträckor, brukar jag bromsa förbi lastbilen, han eller hon uppskattar säkert att omkörningen går snabbt och jag uppskattar att inte ha 50 ton rullande på vänster sida längre än nödvändigt.

Borde inte en lastbil spara soppa genom att ligga i baksuget på en annan, varför köra om när hastigheten nästan är lika stor?

Nina
2016-09-25, 14:40
Tebax te trådens början:
Jo, varför en lastbil kör om med nån kilomet hastighet fortare och det tar sån evinnerlig tiiiid att ta sig om beror på att motorerna är strypta och får bara köras i max 90 km/tim. Man kommer till ett visst läge och man kan ge full gas men den går bara i ca 90 km/tim oavsett.

Därför tar det ibland lite tid innan en lastbil kommer förbi det ekipage chauffören valt att köra om. ;)

Olle Å
2016-09-25, 21:22
Tebax te trådens början:
Jo, varför en lastbil kör om med nån kilomet hastighet fortare och det tar sån evinnerlig tiiiid att ta sig om beror på att motorerna är strypta och får bara köras i max 90 km/tim. Man kommer till ett visst läge och man kan ge full gas men den går bara i ca 90 km/tim oavsett.

Därför tar det ibland lite tid innan en lastbil kommer förbi det ekipage chauffören valt att köra om. ;)

Dom skall ju vara strypta, men......... Jag förstår att det kan vara väldigt frustrerande att med en stark lastbil hamna bakom en som tappar fart i backarna.:eek::eek::eek:

engström67
2016-09-26, 10:00
På tal om 2+1 väg. Jo det är alltid brått att komma förbi en tradare långt efter 400 skylten, händer varje dag. Var väl inte länge sedan en mc skulle förbi på E4,an norr om Gävle tror jag. han hade väl en personbil framför sig som segade förbi lastbilen och vek in i sista sekund varav mc fick ej plats någonstans. Slutade ju olyckligt:(