handdator

Visa fullständig version : Husbilar



Olle Å
2016-09-05, 09:25
Jag har slutat förvåna mig över många husbilars framfartpå vägarna. Det är väl inte fel på husbilarna, men det verkar vara fel utbildning eller ingen alls hos chauförerna.
Obs tar inte alla över en kam , men det finns ena jäkla outbildade typer som framför dessa ekipage. Speciellt om man möter dem på en mindre väg, så menar de att här kommer jag, så du får flytta dig för jag vet inte alls hur bred bilen är och måste därför köra mitt i vägen.
Jag har haft flera incidenter med husbilar här i Värmland och även i Norge. Husvagnsförarna verkar vara mera försiktiga, kanske för att de inte känner sig som herre på täppan.
Det här ofogert att hålla långt till höger och ge sken av att stanna , men i stället svänga tvärt till vänster. Helt livsfarligt då de inte har kollat om någon försöker köra om då. Helgens olycka var en sådan. Råkade själv ut för samma sak i Norge då förare fick se en parkeringsplats på vänster sida. Torrt väglag och bra bromsar klarade mig. Vi hade hängt efter ett tag och då vi kom ut på en raksträcka gick husbilen åt sidan. Började köra om då helt plötsligt bilen blinkade och svängde samtidigt. :mad::mad::mad::mad:

räven
2016-09-05, 14:52
Jag har slutat förvåna mig över många husbilars framfartpå vägarna. Det är väl inte fel på husbilarna, men det verkar vara fel utbildning eller ingen alls hos chauförerna.
Obs tar inte alla över en kam , men det finns ena jäkla outbildade typer som framför dessa ekipage. Speciellt om man möter dem på en mindre väg, så menar de att här kommer jag, så du får flytta dig för jag vet inte alls hur bred bilen är och måste därför köra mitt i vägen.
Jag har haft flera incidenter med husbilar här i Värmland och även i Norge. Husvagnsförarna verkar vara mera försiktiga, kanske för att de inte känner sig som herre på täppan.
Det här ofogert att hålla långt till höger och ge sken av att stanna , men i stället svänga tvärt till vänster. Helt livsfarligt då de inte har kollat om någon försöker köra om då. Helgens olycka var en sådan. Råkade själv ut för samma sak i Norge då förare fick se en parkeringsplats på vänster sida. Torrt väglag och bra bromsar klarade mig. Vi hade hängt efter ett tag och då vi kom ut på en raksträcka gick husbilen åt sidan. Började köra om då helt plötsligt bilen blinkade och svängde samtidigt. :mad::mad::mad::mad:

Tindevegen mot Övre Ådal är ingen lämplig husbilsväg har vi sett.

MEHall
2016-09-05, 19:35
Ett basebollsträ i vindrutan skulle han haft. :mad: :eek:

Det är ju tusan för alla OBILDADE tölpar som finns i trafiken och även på andra ställen. :rolleyes:






:cool:

engström67
2016-09-06, 18:01
Ofta folk som hyr en husbil och som knappt kan köra personbil. Många av dom har glömt att dom får köra i 90 och lusåker i 60-70 :mad:

Jan-Olov
2016-09-06, 21:36
Ofta folk som hyr en husbil och som knappt kan köra personbil. Många av dom har glömt att dom får köra i 90 och lusåker i 60-70 :mad:

Inga problem bara man håller koll i backspegeln, 90 är ingen bestämd hastighet utan högsta tillåtna. Så om man kör år åt sidan för att släppa förbi så är det helt ok. Är du inte profs som husbilsförare skall man inte köra över sin förmåga.

Ove
2016-09-06, 23:15
Inga problem bara man håller koll i backspegeln, 90 är ingen bestämd hastighet utan högsta tillåtna. Så om man kör år åt sidan för att släppa förbi så är det helt ok. Är du inte profs som husbilsförare skall man inte köra över sin förmåga.

:cool: Helt rätt, det är tillåtet att köra sakta bara man ser till att hålla uppsikt + att man inte stannar och glor på en kanal e.dyl när det är trafikljus och det hinner bli både grönt och rött och grönt igen för mötande som inte kommer fram, som så ofta sker i min hemby... :rolleyes:

räven
2016-09-07, 09:59
:cool: Helt rätt, det är tillåtet att köra sakta bara man ser till att hålla uppsikt + att man inte stannar och glor på en kanal e.dyl när det är trafikljus och det hinner bli både grönt och rött och grönt igen för mötande som inte kommer fram, som så ofta sker i min hemby... :rolleyes:
Jag erkänner att jag ofta söker mig till små krokiga 70vägar för att köra hoj. Kommer jag ifatt en husbil som kör 35 mitt i vägen vill jag komma förbi.

Jan-Olov
2016-09-07, 10:45
Då är denna bra, garanterat att dom hör. https://www.blocket.se/kronoberg/Stebel_Nautilus_Kompressorhorn_Krom_51132160.htm?c a=21&w=1&last=1

engström67
2016-09-07, 23:02
Inga problem bara man håller koll i backspegeln, 90 är ingen bestämd hastighet utan högsta tillåtna. Så om man kör år åt sidan för att släppa förbi så är det helt ok. Är du inte profs som husbilsförare skall man inte köra över sin förmåga.

Visst, men den som ej jobbar i trafiken märker ej av problemet på samma sätt. Håll gällande hastighet eller åk så andra kan åka förbi utan problem. Grejen är ju om en sådan luspudel är ute och kör så räcker det att ett par personbilar inte törs köra om så är ju kön ett faktum. Kör man hoj så är det ju inget större problem. Klarar man ej av att köra en liten husbil i 90 så ska man ej vara ute efter vägarna.

Jan-Olov
2016-09-07, 23:13
Som jag förstår så är det endast i trafiken som du får din vana inte medfött.

tore
2016-09-08, 10:01
JanOlov Du tar poäng med dina inlägg

/tore

Intruder
2016-09-09, 23:26
Som jag förstår så är det endast i trafiken som du får din vana inte medfött.
Varför ge sig ut i trafiken om/när du inte har koll på ditt eget fordon ?
Tycker det är konstigt att alla yrkesförare får gå massa utb på fordon o gods medans en svensson för göra typ som dom vill med gods o fordon !

Jan-Olov
2016-09-10, 06:19
Som jag sa, vana får man endast genom övning och att köra runt på en parkering ger ingen vana.
Se bara till alla med nytt körkort ingen kan väll påstå att att dom har god vana, det kommer med tiden, lika dant med för dem söm köper en husbil. Det är bara att gilla läget o visa tålamod.

räven
2016-09-10, 08:49
Som jag sa, vana får man endast genom övning och att köra runt på en parkering ger ingen vana.
Se bara till alla med nytt körkort ingen kan väll påstå att att dom har god vana, det kommer med tiden, lika dant med för dem söm köper en husbil. Det är bara att gilla läget o visa tålamod.

Medtrafikanternas tålamod sätt verkligen på prov. Bättre att öva på E4 än på fordonets alldeles för små vägar.

Jan-Olov
2016-09-10, 10:46
Så är det nog men likväl i trafiken.

Intruder
2016-09-10, 11:04
Mun hugger lite nu ;-)
Eran syn på saken är att du/ni tycker att det är okej för en person som aldrig kört 60tons lastbil sätter sig bakom ratten drar ut på småvägar eller E4an o övar ?

Ove
2016-09-10, 11:44
Mun hugger lite nu ;-)
Eran syn på saken är att du/ni tycker att det är okej för en person som aldrig kört 60tons lastbil sätter sig bakom ratten drar ut på småvägar eller E4an o övar ?

Vad som sker efter att man tagit körkort oavsett bokstav är att man ger sig ut i trafiken och övar i verkligheten. Om det är en EU-moppe eller en lastbil med släp och full last spelar ingen roll. Första gången i trafik utan någon som kollar och kan ingripa är trevande om man har någon insikt om vad man kan. Detsamma gäller om man börjar köra ett fordon som man har körkort för men aldrig förut kört.

Att lära sig allt man kan göra med en lastbil med släp tar några år och en del lär sig faktiskt aldrig. Inte så väldigt ovanligt att en förare måste be om hjälp att backa rätt tradaren mot en lastkaj eller bara att komma runt en krök. En del har dessutom egna tolkningar av trafikreglerna. :rolleyes:

Jan-Olov
2016-09-10, 13:21
Mun hugger lite nu ;-)
Eran syn på saken är att du/ni tycker att det är okej för en person som aldrig kört 60tons lastbil sätter sig bakom ratten drar ut på småvägar eller E4an o övar ?

Frågan jällde husbil det du säger är profsprylar inte för outbildade amatörer.

Intruder
2016-09-10, 17:17
Ta reda på vad du får framföra med ditt B-kort så blir du förvånad o förstår min negativitet !
Husbil o husvagn tycker jag personligen att det ska krävas utökat körkort .

Intruder
2016-09-10, 17:21
Vad som sker efter att man tagit körkort oavsett bokstav är att man ger sig ut i trafiken och övar i verkligheten. Om det är en EU-moppe eller en lastbil med släp och full last spelar ingen roll. Första gången i trafik utan någon som kollar och kan ingripa är trevande om man har någon insikt om vad man kan. Detsamma gäller om man börjar köra ett fordon som man har körkort för men aldrig förut kört.

Att lära sig allt man kan göra med en lastbil med släp tar några år och en del lär sig faktiskt aldrig. Inte så väldigt ovanligt att en förare måste be om hjälp att backa rätt tradaren mot en lastkaj eller bara att komma runt en krök. En del har dessutom egna tolkningar av trafikreglerna. :rolleyes:
Exakt därför jag vill att de ska krävas någon form av uppkörning av fordonet !
Bara för du har B-kort finn det inget som säger du kan framföra en husbil

Olle Å
2016-09-10, 19:03
Exakt därför jag vill att de ska krävas någon form av uppkörning av fordonet !
Bara för du har B-kort finn det inget som säger du kan framföra en husbil

Rätt. Men ändå värre är det att framföra ett hästsäp i halt väglag utan tillräcklig vana ens på torr väg. Att köra med en släpkärra med lite överlast är ju en bagatell jämfört med två stora hästar
i släpet efter en husbil.:mad::mad::mad:

fishbone
2016-09-10, 20:19
Exakt därför jag vill att de ska krävas någon form av uppkörning av fordonet !
Bara för du har B-kort finn det inget som säger du kan framföra en husbil

Då är det samma sak som att du måste ha utökad behörighet på A-kort med.

Ska du köra sporthoj måste du ha behörighet för det.
Ska du köra en chopper med lång framgaffel så ska du ha en viss behörighet för det.
Ska du köra offroad ska du ha en särskild behörighet för det.

Ove
2016-09-10, 21:55
Då är det samma sak som att du måste ha utökad behörighet på A-kort med.

Ska du köra sporthoj måste du ha behörighet för det.
Ska du köra en chopper med lång framgaffel så ska du ha en viss behörighet för det.
Ska du köra offroad ska du ha en särskild behörighet för det.

Stämmer gott som du skriver. Ska man ha olika behörighet för olika fordon in absurdum kommer körkortet att bli lika stort som en ordinär adventskalender. Man måste alltså generalisera rätt grovt och utbildningarna skiljer sig dock inte särskilt mycket. Ska man gå på ytan så är en amerikansk import lika stor som en mindre husbil, ska man klassa den som husbil eller ska den få avdrag för höjden? MC med sidovagn, ska det vara specialkort för den? Släp efter mc? Vita bilar syns sämre på vintern, Kanske läge att ha en säkerhetsutbildning för det? :rolleyes:

Det går att göra listan väldigt lång om man vill men i sista ändan handlar det ändå bara om att man ska vara aktsam och visa hänsyn i trafiken... ;)

tore
2016-09-11, 10:23
Stämmer gott som du skriver. Ska man ha olika behörighet för olika fordon in absurdum kommer körkortet att bli lika stort som en ordinär adventskalender. Man måste alltså generalisera rätt grovt och utbildningarna skiljer sig dock inte särskilt mycket. Ska man gå på ytan så är en amerikansk import lika stor som en mindre husbil, ska man klassa den som husbil eller ska den få avdrag för höjden? MC med sidovagn, ska det vara specialkort för den? Släp efter mc? Vita bilar syns sämre på vintern, Kanske läge att ha en säkerhetsutbildning för det? :rolleyes:

Det går att göra listan väldigt lång om man vill men i sista ändan handlar det ändå bara om att man ska vara aktsam och visa hänsyn i trafiken... ;)

Vara aktsam o visa hänsyn i trafiken i sista :fight:stycket väldigt tänkvärda ord tycker jag

Intruder
2016-09-11, 21:18
Då är det samma sak som att du måste ha utökad behörighet på A-kort med.

Ska du köra sporthoj måste du ha behörighet för det.
Ska du köra en chopper med lång framgaffel så ska du ha en viss behörighet för det.
Ska du köra offroad ska du ha en särskild behörighet för det.
Är det någon skillnad o köra dom du räknar upp tycker du ?
Personligen tycker jag att det är stor skillnad o köra en liten bil mot en större husbil

fishbone
2016-09-11, 21:21
Är det någon skillnad o köra dom du räknar upp tycker du ?
Personligen tycker jag att det är stor skillnad o köra en liten bil mot en större husbil

Ja det tycker jag.
Rakt fram kan vem som helst köra.

Jämför att komma in i en kurva med en sporthoj och en chopper t.ex.

Intruder
2016-09-12, 12:13
Ja det tycker jag.
Rakt fram kan vem som helst köra.

Jämför att komma in i en kurva med en sporthoj och en chopper t.ex.
Tycker då inte jag !
Kan du inte hålla sport eller choppern genom kurvan har du kört för fort helt enkelt

fishbone
2016-09-12, 13:19
Tycker då inte jag !
Kan du inte hålla sport eller choppern genom kurvan har du kört för fort helt enkelt

Så du menar att jag kan ta en skarp kurva med hög hastighet likadant som jag kom på en sporthoj låt oss säga en Yamaha R1, då kan jag alltså komma i samma hastighet i samma kurva med en chopper med lång gaffel?

Det är så jag tolkar ditt svar.

Olle Å
2016-09-12, 21:43
Så du menar att jag kan ta en skarp kurva med hög hastighet likadant som jag kom på en sporthoj låt oss säga en Yamaha R1, då kan jag alltså komma i samma hastighet i samma kurva med en chopper med lång gaffel?

Det är så jag tolkar ditt svar.

Nu har det blivit en SJ-tråd igen. Det gäller husbilar!!!!
Om det gäller en gruskurva med löst grus tror jag att jag hellre skulle prova med choppern.:D:D:D
Allt är inte asfalt :eek::eek::eek:

räven
2016-09-12, 22:04
När det gäller husbilsköp tror jag att det viktigaste är köksgrejor å bekväma sängar än om man kan köra fordonet.

Intruder
2016-09-13, 21:50
Så du menar att jag kan ta en skarp kurva med hög hastighet likadant som jag kom på en sporthoj låt oss säga en Yamaha R1, då kan jag alltså komma i samma hastighet i samma kurva med en chopper med lång gaffel?

Det är så jag tolkar ditt svar.
Är du dum på riktigt ?
Jag tolkar att du har bara kört en sorts hoj när du skriver så !

fishbone
2016-09-13, 23:36
Är du dum på riktigt ?
Jag tolkar att du har bara kört en sorts hoj när du skriver så !


Vi lägger ner det här!
Det går inte att ha en diskussion med dig märker jag.
Istället för att skriva motargument så kör du "Är du dum på riktigt?"

Det enda jag tänkte när du skrev är:

"Det är omöjligt att vinna en diskussion med en idiot, först drar han ner dig till sin nivå och där utklassar han dig med sin erfarenhet"

Olle Å
2016-09-14, 07:49
Vi lägger ner det här!
Det går inte att ha en diskussion med dig märker jag.
Istället för att skriva motargument så kör du "Är du dum på riktigt?"

Det enda jag tänkte när du skrev är:

"Det är omöjligt att vinna en diskussion med en idiot, först drar han ner dig till sin nivå och där utklassar han dig med sin erfarenhet"
Varför skall det vara så jäkla svårt att hålla sig till tråden?????
Man kan ju fråga sig varför så många husbilsförare har så jäkla svårt att släppa förbi lite snabbare trafik.:mad::mad::mad:

tore
2016-09-14, 15:05
Varför skall det vara så jäkla svårt att hålla sig till tråden?????
Man kan ju fråga sig varför så många husbilsförare har så jäkla svårt att släppa förbi lite snabbare trafik.:mad::mad::mad:



Hej: Vad har ni för agg mot husbilsförare ? Passera en husbil med mc torde väl inte vara något problem på en normalväg

Men det är väl som all annan trafik vi använder oss inte av backspeglar oavsett fordonstyp

Olle Å
2016-09-14, 15:22
Hej: Vad har ni för agg mot husbilsförare ? Passera en husbil med mc torde väl inte vara något problem på en normalväg

Men det är väl som all annan trafik vi använder oss inte av backspeglar oavsett fordonstyp

Jag har absolut inget emot husbilar om de framförs ok på vägen. Jag kör ju mycket på småvägar här i Värmland, dvs ganska mycket grusväg.:):
Så där har jag upptäckt mycken oerfarenhet ( hoppas jag), så att det inte beror på rent jäkelskap eller bristande respekt för andra när de genar genom kurvorna eller kör mitt på vägen över backkrön.:mad::mad:
Jag menar bara att om man inte har tillräcklig kunskap eller erfarehet så får man ta det försiktigt.
Tyvärr tror en del att om man har husbil så kan man bara köra, för de andra aktar sig. Vad skall då en motorcyklist göra????:mad::mad:

räven
2016-09-14, 18:45
I Småland kör många husbilar mitt i vägen i ca 35 på 70vägarna å bryr sig inte om man blinkar med lyset å tutar med ynklig Mctuta. Spegel å hänsyn i trafiken saknas nog.