handdator

Visa fullständig version : Vilken bromsslang passar en gammal Kawa?



carpenter
2016-09-02, 07:22
Hej, vad gäller när man skall skaffa nya bromsslangar till min gamla Kawasaki Z 1000 –E2 från 1980. Finns det olika dimensioner som man måste beakta och hålla reda på?

Jag hittade den här slangen på Ebay, finns det en möjlighet att den kan funka bra på hojen?

http://www.ebay.com/itm/262513725682?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

http://munspel.com/showWebBilder/MCPicture.jpg

Olle Å
2016-09-02, 07:49
Flera parametrar skall ju stämma. Längden, att kopplingarna har rätt dimension och infästning på slangen.
Den på bilden verkar vara M-10. Då är det ju bara att kolla att du har samma dim.
Annars kan du ta med slangen till en firma som sysslar med hydraulslangar exvis Hydroscand eller Lantmännen Maskin.

Jan-Olov
2016-09-02, 09:11
Flera parametrar skall ju stämma. Längden, att kopplingarna har rätt dimension och infästning på slangen.
Den på bilden verkar vara M-10. Då är det ju bara att kolla att du har samma dim.
Annars kan du ta med slangen till en firma som sysslar med hydraulslangar exvis Hydroscand eller Lantmännen Maskin.

Olles förslag är nog det bästa, du har då möjlighet att byta ut till stålomspunnen vilket gör att bromsverkan blir något bättre.

carpenter
2016-09-02, 09:22
Attans, jag gick just och hoppades på en snabb och billig lösning.
Hur ser det med biltema, har de några slangar för MC? Kollade snabbt på nätet men det verkar bara vara till bilar...

Olle Å
2016-09-02, 11:46
Attans, jag gick just och hoppades på en snabb och billig lösning.
Hur ser det med biltema, har de några slangar för MC? Kollade snabbt på nätet men det verkar bara vara till bilar...

Kan tala om för dig att en hydraulslangfirma gör slangen kanske medan du väntar och är nog billigaqre där än någon annan stans. Lite osäker på Biltemas sortiment, men kvalitén???:eek

Finns några saker du inte skall snåla med och det är bromsar med tillbehör.
Köpte på prov förra året bromsklossar av BT till hojen, kommer aldrig köpa den skiten igen. Höll inte många mil och hade dessutom mycket sämre bromsverkan.

carpenter
2016-09-02, 15:41
Stort tack för tipset, det skall jag checka upp.
RNMC i partille hade ett gäng osorterade slangar liggande på lagret, tänkte svänga förbi där först och se om nån passar, annars får det bli en hydraulfirma.

TMax500
2016-09-02, 23:38
Hej du. Du skriver att du vill ha "nya bromsslangar" och så tänker du åker till RNMC (som i o f s är ett bra ställe) för att se om de har något osorterat på lagret? Byta ut dina gamla slangar mot några andra gamla slangar...? Som kanske passar? *blir fundersam*

Jag hade hellre lossat mina gamla slangar, tagit med dem till Hydroscand och sagt att jag vill ha likadana - fast stålomspunna - och på så vis fått jättefina bromsslangar med rätt längd och rätt vinkel på kopplingarna. Kostar några hundra per slang - och det blir sk*tbra! :) Been there, done that!

pentti01
2016-09-04, 17:47
Hej du. Du skriver att du vill ha "nya bromsslangar" och så tänker du åker till RNMC (som i o f s är ett bra ställe) för att se om de har något osorterat på lagret? Byta ut dina gamla slangar mot några andra gamla slangar...? Som kanske passar? *blir fundersam*

Jag hade hellre lossat mina gamla slangar, tagit med dem till Hydroscand och sagt att jag vill ha likadana - fast stålomspunna - och på så vis fått jättefina bromsslangar med rätt längd och rätt vinkel på kopplingarna. Kostar några hundra per slang - och det blir sk*tbra! :) Been there, done that!

Håller med; tycker också att det är den bästa lösningen.

Olle Å
2016-09-04, 19:47
Håller med; tycker också att det är den bästa lösningen.

Detn är ju det jag menar, att inte köpa " dyrt " begagnat. Livet kan ju hänga på att inte en gammal slang pajar.

pentti01
2016-09-07, 19:35
I o med detta inlägg har jag kommit att tänka på en sak ; ska själv köpa en Kawa -82 så det är nog bäst att jag ser över bromsslangarna. Tur att detta forum finns så att man blir påmind om saker o ting :)

Olle Å
2016-09-07, 19:56
I o med detta inlägg har jag kommit att tänka på en sak ; ska själv köpa en Kawa -82 så det är nog bäst att jag ser över bromsslangarna. Tur att detta forum finns så att man blir påmind om saker o ting :)

Ja , förhoppningsvis lär man sig mer om hojar ju längre man håller på. Det är nog flera som skulle kunna göra en hel del själva om de bara tordes.:rock::rock:
När det gäller äldre bromsslangar, så kanske man bör byta om bromsen känns svampig, dvs om du bromsar hårt och ändå kan fortsätta att klämma in handtaget. ( provas stillastående ) Kan betyda att slangen börjar bli uttänjd. De stålomspunna är säkrare i det fallet, men dyrare.:):)
Visst kan en svampig kämsla vid bromsning också bero på lite luft i systemet.

pentti01
2016-09-07, 20:17
Ja , förhoppningsvis lär man sig mer om hojar ju längre man håller på. Det är nog flera som skulle kunna göra en hel del själva om de bara tordes.:rock::rock:
När det gäller äldre bromsslangar, så kanske man bör byta om bromsen känns svampig, dvs om du bromsar hårt och ändå kan fortsätta att klämma in handtaget. ( provas stillastående ) Kan betyda att slangen börjar bli uttänjd. De stålomspunna är säkrare i det fallet, men dyrare.:):)

Jo, har testat båda och det är stor skillnad och värt det !