handdator

Visa fullständig version : Ta bort strypning Yamaha XJ6



aladdin
2016-08-24, 02:06
Hej, köpte nyligen en XJ6 2011 som är strypt till 35kw. Enligt förre ägaren är den "strypt i handtaget" och enbart där. Innan jag börjar skruva och spana efter tänkbara strypningar så tänkte jag höra efter här om någon har erfarenhet av var och hur strypningen sitter mer exakt och hur man gör för att få bort den. Någon som vet?

Står såhär på transportstyrelsen:

"MOTOREFFEKT STRYPT FRÅN ORGINALEFFEKT 57KW VID 10000RPM GENOM MONTERAD G
ASVAJER BEGRÄNSNING."

Väldigt tacksam för hjälp med detta!

lappen
2016-08-24, 10:14
Inte ute efter att peka med pekpinne, bara lite nyfiken på vad som gäller vid effektupptag då jag tittat på strypta hojar jag med.

Hur registrerar man om, måste den regbesiktigas eller behöver man bara anmäla in det?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Olle Å
2016-08-24, 12:38
Hej, köpte nyligen en XJ6 2011 som är strypt till 35kw. Enligt förre ägaren är den "strypt i handtaget" och enbart där. Innan jag börjar skruva och spana efter tänkbara strypningar så tänkte jag höra efter här om någon har erfarenhet av var och hur strypningen sitter mer exakt och hur man gör för att få bort den. Någon som vet?

Står såhär på transportstyrelsen:

"MOTOREFFEKT STRYPT FRÅN ORGINALEFFEKT 57KW VID 10000RPM GENOM MONTERAD G
ASVAJER BEGRÄNSNING."

Väldigt tacksam för hjälp med detta!

Det sitter troligen en liten spärr i gashandtaget, så du får nog plocka isär det. Kanske försäkringsbolaget är intresserad av att effekten höjs, så kolla med dem också, om den måste omreggas.:):)

aladdin
2016-08-24, 13:44
Det sitter troligen en liten spärr i gashandtaget, så du får nog plocka isär det. Kanske försäkringsbolaget är intresserad av att effekten höjs, så kolla med dem också, om den måste omreggas.:):)

Kul med svar, uppskattas. Men är det verkligen så man gör? Stryper man inte nere vid spjällhuset? Googlade en del igår och hittade vad man kallar för "LAMS" som är något motsvarande (trottlestrypning) i den engelskspråkiga delen av världen. Kan det vara så att jag måste köpa en ny "bricka" av ostrypt modell? I vilket fall som helst så borde strypningen sitta som på bilderna eller i handtaget? Har dock inte sett en enda bild på hur det ser ut med en "handtagsstrypning", därav min skepsis ;-)

http://s1111.photobucket.com/user/seangrizzlyadams/media/IMG_1012.jpg.html
http://s391.photobucket.com/user/The_Bear_21/media/Bike%20-%20FZ6R/9e9541ad.jpg.html
http://s391.photobucket.com/user/The_Bear_21/media/Bike%20-%20FZ6R/00331a29.jpg.html

Länkar om inte bilderna funkar:

http://s1111.photobucket.com/user/seangrizzlyadams/media/IMG_1012.jpg.html
http://s391.photobucket.com/user/The_Bear_21/media/Bike%20-%20FZ6R/9e9541ad.jpg.html
http://s391.photobucket.com/user/The_Bear_21/media/Bike%20-%20FZ6R/00331a29.jpg.html




(Uppskattar svar som sagt men försäkringsbolag och regbes är andra ämnen, jag har koll på allt det där. Vill bara veta hur man får bort den j***a strypningen �� )

fishbone
2016-08-24, 13:55
Öppna handtaget... där borde det sitta nån bricka och någon slags låsning på vajern... smack smack bort seb är det bara att boka till och registrera on till fulleffekt... färdigt

Finns många olika sätt satt strypa motorcykel idag

V Saarela
2016-08-24, 14:27
Kul med svar, uppskattas. Men är det verkligen så man gör? Stryper man inte nere vid spjällhuset? Googlade en del igår och hittade vad man kallar för "LAMS" som är något motsvarande (trottlestrypning) i den engelskspråkiga delen av världen. Kan det vara så att jag måste köpa en ny "bricka" av ostrypt modell? I vilket fall som helst så borde strypningen sitta som på bilderna eller i handtaget? Har dock inte sett en enda bild på hur det ser ut med en "handtagsstrypning", därav min skepsis ;-)

http://s1111.photobucket.com/user/seangrizzlyadams/media/IMG_1012.jpg.html
http://s391.photobucket.com/user/The_Bear_21/media/Bike%20-%20FZ6R/9e9541ad.jpg.html
http://s391.photobucket.com/user/The_Bear_21/media/Bike%20-%20FZ6R/00331a29.jpg.html

Länkar om inte bilderna funkar:

http://s1111.photobucket.com/user/seangrizzlyadams/media/IMG_1012.jpg.html
http://s391.photobucket.com/user/The_Bear_21/media/Bike%20-%20FZ6R/9e9541ad.jpg.html
http://s391.photobucket.com/user/The_Bear_21/media/Bike%20-%20FZ6R/00331a29.jpg.html




(Uppskattar svar som sagt men försäkringsbolag och regbes är andra ämnen, jag har koll på allt det där. Vill bara veta hur man får bort den j***a strypningen �� )

Du är på rätt spår nu. Jag har bytt några såna(dock på en CBF500) och sen reg.besiktat.
på den bytte man hela plattan. Orginalet sparar man till den dan man vill ta bort strypningen.
Skruvarna brukar vara av torxtyp. Däremot så är dom av den typen att du kan bara skruva dit dom, men inte skruva bort dom. Jag monterade orginalskruvarna.

Utan att vara hundra säker.(eftersom jag inte monterat på en XJ) Du ser om plattan har en gasstopp, dvs,,,,den ger inte full gas. Om det är så, då behöver du köpa en ny platta(eller hitta orginalet)
Strypningen är en Yamaha orginalstrypning. Ingen såndär som man köper pirat.

fishbone
2016-08-24, 19:15
körde en xj6 som var vajerstrypt... var något av det segaste jag kört.
Hade kört ostrypt xj6 innan så jag vred om rullen och väntade på att det skulle börja hända något,
kom liiiiiitet drag som försvann nästan direkt sen fanns det inget mer...

aladdin
2016-08-24, 21:05
Strypningen sitter vid spjällhuset med en liten bricka ovanpå den stora brickan som syns på bilderna. Måste alltså inte byta brickan mot en ostrypt utan bara skruva bort strypbrickan och tillbaks med skruven igen så är det klart. Inte provkört än men gashandtaget går att vrida minst dubbelt mot tidigare ��

fishbone
2016-08-24, 21:14
Strypningen sitter vid spjällhuset med en liten bricka ovanpå den stora brickan som syns på bilderna. Måste alltså inte byta brickan mot en ostrypt utan bara skruva bort strypbrickan och tillbaks med skruven igen så är det klart. Inte provkört än men gashandtaget går att vrida minst dubbelt mot tidigare ��

ta en sväng imorgon och återkom sen :D

aladdin
2016-08-24, 23:07
Haha ja..snart så.. Har bara kört ostrypta hojar på typ 80hk innan så vart ju rätt "underwhelmed" när jag provkörde min som var strypt. Hann liksom inte ens börja accelerera innan gasrullen tog i stoppet? Vetifan var man hittar 35kw med den strypningen, kändes ännu slöare tyckte jag. Hoppas att det är skillnad nu iaf annars får man väl sälja till våren igen �� Återkommer med rapport...

lappen
2016-08-29, 13:54
(Uppskattar svar som sagt men försäkringsbolag och regbes är andra ämnen, jag har koll på allt det där. Vill bara veta hur man får bort den j***a strypningen �� )
Fast det har inte jag, därav frågan om regbes. Om du har tid, berätta gärna vad som gäller :)





Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Olle Å
2016-08-29, 14:30
Fast det har inte jag, därav frågan om regbes. Om du har tid, berätta gärna vad som gäller :)





Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Transportstyrelsen kräver reg.bes. om man tar bort strypningen

lappen
2016-08-29, 14:48
Transportstyrelsen kräver reg.bes. om man tar bort strypningenJo så långt är jag med. Var kanske lite otydlig i min formulering...frågan var väl hur detta sker. Måste den in för kontroll eller bara anmälas. Åt andra hållet (strypning), kan jag tänka mig att det skall kontrolleras noggrannare....



Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

V Saarela
2016-08-29, 17:21
Jo så långt är jag med. Var kanske lite otydlig i min formulering...frågan var väl hur detta sker. Måste den in för kontroll eller bara anmälas. Åt andra hållet (strypning), kan jag tänka mig att det skall kontrolleras noggrannare....



Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

En kontroll av strypning är en relativt enkel sak. Mer en administrativ grej.

En kontroll av avstrypning är lika enkel. ett intyg från Yamaha på orginaleffekt, bokning reg.bes. På besiktningen tar dom nog inte ens in hojen.

Jag har svarat lite utförligare på den här tråden.....även om varför man inte ens behöver besikta, varför man kanske inte ens ska besikta, hur försäkringsbolag ser på saken osv......men det svaret verkar ha försvunnit här???

lappen
2016-08-29, 18:18
Jag har svarat lite utförligare på den här tråden.....även om varför man inte ens behöver besikta, varför man kanske inte ens ska besikta, hur försäkringsbolag ser på saken osv......men det svaret verkar ha försvunnit här???
Det var ju synd för det hade varit intressant att läsa :)


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

aladdin
2016-08-29, 23:29
En kontroll av strypning är en relativt enkel sak. Mer en administrativ grej.

En kontroll av avstrypning är lika enkel. ett intyg från Yamaha på orginaleffekt, bokning reg.bes. På besiktningen tar dom nog inte ens in hojen.

Jag har svarat lite utförligare på den här tråden.....även om varför man inte ens behöver besikta, varför man kanske inte ens ska besikta, hur försäkringsbolag ser på saken osv......men det svaret verkar ha försvunnit här???

(Anledningen till att jag skrev att regbes och försäkring är andra ämnen är just för att det blir så rörigt om man skriver om allt i samma tråd. När någon då söker efter info då är det svårt att hitta rätt tråd tänker jag...)

Jag behöver, vad jag förstår, inget intyg från Yamaha för den har varit reggad som ostrypt en gång i tiden. Jag tar därför bara med mig strypbrickan och ägarbeviset (och fyller i en enkel blankett som man laddar ner på besiktningsbolagets hemsida). Jag frgade särskilt om dom inte behövde något intyg från Yamaha men nej det var inte nödvändigt. Kostar 1100kr där jag skall besiktiga men det är sjukt svårt att få tid för det just nu. Så om du Har någon sorts deadline - se till stt vara ute i god tid!

Angående försäkring så vsr det som jag misstnkte att det inte gör någon som helst skillnad på premie eller giltighet om den är strypt eller ej. Jag har Bilsports Mc-försäkring. Anledningen till att jag regbesiktigar är att jag skall köra upp på den här
Hojen och då måste den ha full effekt på pappret.

aladdin
2016-08-29, 23:48
Kan väl tillägga också att strypningen var tillverkad av "Alpha industries" vilket innebär att Yamaha inte varit inblandade?

Jag läste idag i instruktionsboken om gashandtagets spel och att det skulle vara minst 3mm eller nåt
Men jag har verkligen 0mm spel. Funderar på om dett är något som kan ha ändrat sig nu när jag tog bort strypningen? Men det borde det väl inte ha gjort ändå tycker jag... �� Vajern har ju samma "noll-läge" bara det att jag kan vrida på hantaget dvs dra i vajern mer nu. Jaja... Om allt känns bra osv så blir det nog en kontroll av detta först till våren men tänkte ändå fråga ifall någon vet ngt om detta :)

V Saarela
2016-08-30, 06:02
Ja alltså, det var ju du som frågade i ditt första inlägg där du inte visste nada.

Jag skriver utifrån min erfarenhet. Har ju inte direkt något intresse av att googla, ringa och mejla att saker och ting stämmer. Det är ju din hoj och i ditt intresse och det är ju det du gjort....googlat, ringt, mejlat. Förmodligen utifrån förslag och tips härifrån
Regler ändras från år till år, så om nån annan söker så behöver det definitivt inte stämma nästa år. Varit med om sånt och har även drabbats av det mitt i byggen.
Försäkringsbiten nämnde jag åt dig, inte att du misstänkte.

Jag visade ett engagemang genom att skriva ett genomtänkt inlägg. Känns ju sådär att man tar bort inlägget.

aladdin
2016-08-31, 02:34
Ja alltså, det var ju du som frågade i ditt första inlägg där du inte visste nada.

Jag skriver utifrån min erfarenhet. Har ju inte direkt något intresse av att googla, ringa och mejla att saker och ting stämmer. Det är ju din hoj och i ditt intresse och det är ju det du gjort....googlat, ringt, mejlat. Förmodligen utifrån förslag och tips härifrån
Regler ändras från år till år, så om nån annan söker så behöver det definitivt inte stämma nästa år. Varit med om sånt och har även drabbats av det mitt i byggen.
Försäkringsbiten nämnde jag åt dig, inte att du misstänkte.

Jag visade ett engagemang genom att skriva ett genomtänkt inlägg. Känns ju sådär att man tar bort inlägget.

Vad pratar du om? :p Jag har inte tagit bort något inlägg...

Jag citerade dig för att "lappen" undrade vad som krävdes vid regbes och skrev mina erfarenheter bara. Egentligen är allt det där offtopic tycker jag men tråden fylls ju ändå av offtopic så jag tänkte att det kvittar väl då.

För övrigt så har jag aldrig frågat om varken regbes eller försäkring, vet inte var du har fått det ifrån eller om du egentligen svarar någon annan här i tråden? Lustigt också att du skriver att jag "inte visste nada" när du själv uppenbarligen inte vet vad som gäller t ex vid regbes som du uttalar dig om? :p Det du har skrivit stämmer ju som sagt inte med de besked jag har fått av tekniskt ansvarig på besiktningsstationen.