handdator

Visa fullständig version : Gått från allvädersställ till skinnställ.



Per Lindström
2016-07-19, 21:14
Gått från allvädersställ och jag går inte tillbaka.
Sedan jag började köra MC igen för ett par år sedan har jag undrat varför fartvinden besvärat mig så förbaskat, så kändes det inte förut.

Nu i Sommar har jag skaffat skinnställ (separat jacka och byxor) och vet varför, det känns plötsligt som förr, inget som rycker och drar så förbannat.

Ni som känner igen problemet med besvärlig fartvind, testa skinnställ.

pentti01
2016-07-19, 21:20
:rock:

Olle Å
2016-07-20, 07:45
Gått från allvädersställ och jag går inte tillbaka.
Sedan jag började köra MC igen för ett par år sedan har jag undrat varför fartvinden besvärat mig så förbaskat, så kändes det inte förut.

Nu i Sommar har jag skaffat skinnställ (separat jacka och byxor) och vet varför, det känns plötsligt som förr, inget som rycker och drar så förbannat.

Ni som känner igen problemet med besvärlig fartvind, testa skinnställ.

Antar du inte har någon kåpa på hojen. Har en höjd originalruta på min hoj och kan inte känna någon skillnad mellan allväder och skinn. På sommaren blir det ju kevlarjeans och en gammal knuttejacka. :):):)

Per Lindström
2016-07-20, 11:03
Antar du inte har någon kåpa på hojen. Har en höjd originalruta på min hoj och kan inte känna någon skillnad mellan allväder och skinn. På sommaren blir det ju kevlarjeans och en gammal knuttejacka. :):):)

Japp, ingen kåpa, provade ruta, men det bullrade som bara den.

Olle Å
2016-07-24, 08:28
Japp, ingen kåpa, provade ruta, men det bullrade som bara den.

Det här med luft och turbulens är ett väldigt svårt kapitel. En förare kan ju uppleva en hoj som perfekt medan en annan tycker det låter hemskt.
Jag har en ganska smal men hög ruta som inte bullrar. Kan ha visiret öppet i över 100 om jag vill. :):):):)

Röjkvist
2016-07-24, 14:21
Det här med luft och turbulens är ett väldigt svårt kapitel. En förare kan ju uppleva en hoj som perfekt medan en annan tycker det låter hemskt.
Jag har en ganska smal men hög ruta som inte bullrar. Kan ha visiret öppet i över 100 om jag vill. :):):):)
Köp då en sk jet hjälm om du nu inte är rädd om ansiktet.
Fattar inte vitsen med att åka med öppet visir, tillverkaren har satt dit detta
som ett skydd på hjälmen.

Intruder
2016-07-24, 14:28
Köp då en sk jet hjälm om du nu inte är rädd om ansiktet.
Fattar inte vitsen med att åka med öppet visir, tillverkaren har satt dit detta
som ett skydd på hjälmen.
Nu skrev väl Olle om man vill !
Min Heritage funkar inte utan öppen kruka ! Syrebrist i värmen

Jan-Olov
2016-07-24, 14:37
Köp då en sk jet hjälm om du nu inte är rädd om ansiktet.
Fattar inte vitsen med att åka med öppet visir, tillverkaren har satt dit detta
som ett skydd på hjälmen.

Frisk luft. Öppen hjälm har skydd för hakan har man sedan solglas så är det inte mycket kvar som kan ta emot flugor och annat. Jag kör alltid öppet visir om det inte regnar, 110 är inga problem oftast.

Ove
2016-07-25, 10:24
Köp då en sk jet hjälm om du nu inte är rädd om ansiktet.
Fattar inte vitsen med att åka med öppet visir, tillverkaren har satt dit detta
som ett skydd på hjälmen.

:) Jag kör gärna med jethjälm när jag svänger omkring hemomkring. Rädd om ansiktet - äh , jag är så ful så det blir inte värre... :rolleyes: ;)

Mats Liifv
2016-07-25, 15:27
Har kraschat tre gånger, alla gånger har jag kanat med ansiktet i backen.

Glad att jag inte hade en jethjälm då...kommer aldrig att köra i en sådan.

Har kompisar som alltid åker i jethjälm. Dom har inte kraschat....ännu. Dom säger sig vara beredda att ta risken. Vi resonerar alla olika...:nurse:

Jan-Olov
2016-07-25, 18:21
Med öppen hjälm avsåg jag öppet visir, skyddet för hakan skulle jag aldrig köra öppet.

fishbone
2016-07-26, 00:22
Och där var den där jävla hjälm-diskussionen igång igen!!!!!

Intruder
2016-07-26, 19:31
Klockrent Fishbone !
Håller med till hundra :-)

Olle Å
2016-07-26, 20:22
Men vad skall man då ha på sig om man väntar ett dagsregn ?? Regnkläder flaxar ju som bara den.

Agathon
2016-07-28, 16:23
Jag har ett Rukka Armarixs ställ. Har fungerat utmärkt i dagsregn. Kostar mer men är värt priset tycker jag.

Per Lindström
2016-07-29, 23:39
Men vad skall man då ha på sig om man väntar ett dagsregn ?? Regnkläder flaxar ju som bara den.
Massor av fiskarsmorning, plastpåsar mellan strumpor och stövlar och en DN under skinnjackan. :D

Nja regnställ må flaxa, men jag undviker att köra i regn och jag tar hellre lite flaxande under en begränsad period, än hela tiden.