handdator

Visa fullständig version : Bensinförbrukmimg intruder 1400



glidaren
2016-07-05, 12:34
Jag undrar om det finns några erfarenheter av vad en intruder 1400 - 97 ska dra i bränsleförbrukning.
Har mätt upp min som är helt original och kom fram till 0,75 l / mil.
Tyckte det kändes mycket eller är det normalt för en sådan??

Intruder
2016-07-05, 18:29
Tung på gasen ? ;-)
Normalt ligger dom mellan 0,5-0,6

glidaren
2016-07-05, 22:17
Klart att man gasar på lite extra ibland men när jag gjorde den här mätning så var det till och från jobbet å det är genom stan så då blir det inte mycket gasande. Kändes som mycket med 0,75 tyckte jag.

glidaren
2016-07-05, 22:18
Tung på gasen ? ;-)
Normalt ligger dom mellan 0,5-0,6

Klart att man gasar på lite extra ibland men när jag gjorde den här mätning så var det till och från jobbet å det är genom stan så då blir det inte mycket gasande. Kändes som mycket med 0,75 tyckte jag.

Intruder
2016-07-07, 19:40
Ja det låter mycke

Ove
2016-07-07, 20:15
Klart att man gasar på lite extra ibland men när jag gjorde den här mätning så var det till och från jobbet å det är genom stan så då blir det inte mycket gasande. Kändes som mycket med 0,75 tyckte jag.

:hmmmm2: Korta bitar och mest på låga växlar.... Tycker inte det låter som mycket. Ska du mäta bränsleförbrukning på riktigt så ta en ordentlig resa som drar ett par tankar, kör normalt och räkna därefter ut vad hojen drar i blandad körning. ;)

pentti01
2016-07-07, 21:18
Jag har upptäckt att vid varje tankning har min hoj dragit olika mycket.
Funderar på att skriva ner körsträcka och literantal vid tankning.
Om jag gör så borde jag få fram medel förbrukning?

Olle Å
2016-07-07, 21:29
Jag har upptäckt att vid varje tankning har min hoj dragit olika mycket.
Funderar på att skriva ner körsträcka och literantal vid tankning.
Om jag gör så borde jag få fram medel förbrukning?

Det här med hög soppaförbrukning kan ju höra ihop med att chokereglaget kanske kärvar.:confused::confused:

glidaren
2016-07-07, 21:36
Ja det kanske inte var det bästa sättet att mäta bränsleförbrukningen. Det spelar igentligen inte så stor roll hur mycket den drar. Reagerade bara på att det lät mycket. Måste även tilläga en sak och det är att ibland så dör den på en cylinder eller börjar blöddra på båda, kan ej urskilja vilket. Och det är oftast efter väldigt lugn krypkörning om det är kö och man sen gasar på.

pentti01
2016-07-08, 00:35
Det här med hög soppaförbrukning kan ju höra ihop med att chokereglaget kanske kärvar.:confused::confused:

Ja visst kan det vara så men inte i mitt fall. Jag menade inte att hojen drar mycket, bara att det är lite olika ibland .

glidaren
2016-07-08, 12:16
Det här med hög soppaförbrukning kan ju höra ihop med att chokereglaget kanske kärvar.:confused::confused:

Jag har svårt att tro att det är chokreglaget som kärvar men man vet aldrig. Är det ett vanligt fel på intrudern?

Ove
2016-07-08, 20:26
Ja det kanske inte var det bästa sättet att mäta bränsleförbrukningen. Det spelar igentligen inte så stor roll hur mycket den drar. Reagerade bara på att det lät mycket. Måste även tilläga en sak och det är att ibland så dör den på en cylinder eller börjar blöddra på båda, kan ej urskilja vilket. Och det är oftast efter väldigt lugn krypkörning om det är kö och man sen gasar på.

:hmmmm2: Ytterligare ett tecken på att du kör en hel del med en motor som inte kommit upp i temp.
Det bluddrandet och att den dör på en cylinder (= förgasare) kan vara att vaccumkranen inte släpper till soppa som den ska om den får för lite stimulans.
Hade ett likadant problem med min Suzuki 400 f som kunde bli besvärlig om den fick gå på för låga varv under en lång tid. För att få henne att gå ordentligt så fick jag ge fullt flöde genom att vrida kranen till PRI en liten stund eller låta henne sjunga ut på landsvägen en stund, sen var hon glad igen... ;)

En fråga - hur långt kör du till jobbet och hur stor del av vägen är under 70 resp. 50 km/t.

Intruder
2016-07-09, 13:57
Mitt tips är du synkar förgasarna !
Högförbrukning o ojämngång är tecken på de

glidaren
2016-07-12, 00:48
:hmmmm2: Ytterligare ett tecken på att du kör en hel del med en motor som inte kommit upp i temp.
Det bluddrandet och att den dör på en cylinder (= förgasare) kan vara att vaccumkranen inte släpper till soppa som den ska om den får för lite stimulans.
Hade ett likadant problem med min Suzuki 400 f som kunde bli besvärlig om den fick gå på för låga varv under en lång tid. För att få henne att gå ordentligt så fick jag ge fullt flöde genom att vrida kranen till PRI en liten stund eller låta henne sjunga ut på landsvägen en stund, sen var hon glad igen... ;)

En fråga - hur långt kör du till jobbet och hur stor del av vägen är under 70 resp. 50 km/t.

Avståndet till jobbet är ca 7 km. Och det är bara 50 och 70 km/h. Sitter det vacuum kram på intrudern?

glidaren
2016-07-12, 00:50
Mitt tips är du synkar förgasarna !
Högförbrukning o ojämngång är tecken på de

Hur går det till att synca förgasarna? Hur vet jag vilka munstycken jag ska Ha? Skall dom bestyckas olika?

Ove
2016-07-12, 08:06
Avståndet till jobbet är ca 7 km. Och det är bara 50 och 70 km/h.

Ante mig... Kallkörning halva vägen och en del start och stopp till det. Det höjer förbrukningen en del så den drar nog normalt. Kanske du skulle ha en till för pendlingen - en liten scooter eller EU-moppe som får jobba lite i dom farterna? ;)


Sitter det vacuum kram på intrudern?

Vet ej. Står det ON, PRI och RES på kranen är det vaccum. Står det ON, OFF och RES så är det en vanlig gammaldags. Du kan även se om det går en extraslang till kranen. ;)

LowTech
2016-07-12, 09:26
Avståndet till jobbet är ca 7 km. Och det är bara 50 och 70 km/h. Sitter det vacuum kram på intrudern?


Där har du svaret på "onormal förbrukning?"

Jag hade en färddator i min bil på början 70-talet.
Under den kalla årstiden tog det 25km innan förbrukningen var ner på normal nivå.

glidaren
2016-07-12, 19:29
Ante mig... Kallkörning halva vägen och en del start och stopp till det. Det höjer förbrukningen en del så den drar nog normalt. Kanske du skulle ha en till för pendlingen - en liten scooter eller EU-moppe som får jobba lite i dom farterna? ;)



Vet ej. Står det ON, PRI och RES på kranen är det vaccum. Står det ON, OFF och RES så är det en vanlig gammaldags. Du kan även se om det går en extraslang till kranen. ;)

Det står endast on off och res på min. Det kanske inte är det optimala att åka med den till jobbet kanske. Nä det blir ingen EU moppe för mig. Har redan en flakmoped. Men det blir väl att åka bil till jobbet då☺

glidaren
2016-07-12, 19:31
Där har du svaret på "onormal förbrukning?"

Jag hade en färddator i min bil på början 70-talet.
Under den kalla årstiden tog det 25km innan förbrukningen var ner på normal nivå.

Jaha okej. Då är det bara att gilla läget då. Tar motorn stryk av att köra så korta turer dagligen? Eller gäller det att varmköra längre?

Ove
2016-07-12, 20:51
Jaha okej. Då är det bara att gilla läget då. Tar motorn stryk av att köra så korta turer dagligen? Eller gäller det att varmköra längre?

:) Tja, du får väl åka iväg lite tidigare så du hinner med en runda på 15 - 20 mil till jobbet... ;) :D

glidaren
2016-07-12, 23:15
Haha ja kanske det Ove. Äh det går att ta bilen också😆

Intruder
2016-07-13, 21:06
Hm ! Kör du så kort sträcka så kan nog siffran hamna på de !
Nä ingen vacum kran på din (Finns soppa pump på den )
Jo bakre chocken kan hängasig

glidaren
2016-07-13, 21:28
Hm ! Kör du så kort sträcka så kan nog siffran hamna på de !
Nä ingen vacum kran på din (Finns soppa pump på den )
Jo bakre chocken kan hängasig

Då ska jag riva isär lite och kolla så att ingen chock hänger sig☺

Per Lindström
2016-07-20, 11:08
Jaha okej. Då är det bara att gilla läget då. Tar motorn stryk av att köra så korta turer dagligen? Eller gäller det att varmköra längre?
Nej den tar inte stryk, men du bör dock ta en längre tur då och då, så att den hinner bli genomvarm, för att koka bort vatten i avgasröret, bensin ur oljan och bränna sot i cylindrarna.
Tror inte på varmkörning, bättre att köra med en gång, man skall dock givetvis ta det lugnt innan motorn blivit varm.

Ove
2016-07-20, 15:52
:hmmmm2: 7 kilometer.. hummm .. det är som härifrån till dit bort - ungefär, kanske lite längre? Kanske flakmoppen är det rätta fordonet ändå - den hinner ju gå varm på den lilla biten.

Konstaterat många gånger att en halvmil med bilen gör att värmesystemet börjar leverera varmluft i klass med en fis, så att jag tror inte den heller blir så varm. Skillnaden är väl att bilen har lite mer utvecklade hjälpsystem så den går bättre trots lite motiga förhållanden...

Intruder
2016-07-21, 20:33
Nja Ove nu skiljer de extremt mycke mellan vattenkyld o luftkyld motor !
Står man någon minut på tomgång ska den bli varm på fem km