handdator

Visa fullständig version : Ljud



Olle Å
2016-07-02, 12:30
Eftersom hojarnas ljudbild varierar i det oändliga beroende på konstruktion och handhavande,
kanske vi kan reda ut en del begrepp här.
Det är ju hörarens ljudbild som avgör vad som är olud eller välljud. Man kan då inte vara spydig och mena att det man själv hör är helt fel. Sedan finns det ju begränsningar i decibel som då kan mätas.
Ljud är som ogräs. Fel ljud på fel plats är ett oljud. Ett ogräs är ju en ört på fel ställe.
( Själv gillar jag skarpt maskrosen. Finns det någon så vårfin och som är en sådan jäkla överlevare.? OT ):):)
Olika personer upplever ju samma ljud på olika sätt. Vad är då rätt eller fel?????:confused:

Ove
2016-07-02, 17:36
:hmmmm2: Håller med Olle om att ljud på fel plats och fel tillfälle är ett otyg. Hög musik när man vill äta ute på en restaurang i lugn och ro är ett exempel, ett annat är när man njuter av friden och det kommer motorcyklar eller bilar och väsnas mer än vad som är nödvändigt.

Det finns en uppfattning om att nöjesfordon ska låta - varför? För att den som väsnas njuter av det skall några tusen efter vägen acceptera att bli störda, kossor och hästar skenar i hagarna, barn håller för örona och gråter. Jag tycker att raka rör är ett otyg och ser gärna att Farbror Blå har med sig bullermätare och kan ge körförbud på plats om det blir för mycket.

En myt - "Lout pipes save lives". Bara om dom är riktade framåt - möjligen....:rolleyes:

För övrigt är jag en snäll gubbe, om jag inte blir störd... ;)

Intruder
2016-07-02, 21:09
Nä håller inte med Ove !
Med ditt resonemang ska man förbjuda tung trafik !
Lastbilarna har skrämt upp fler djur en någon MC
Är det något som ska förbjudas så är det alla bensin gräsklipparna

Ove
2016-07-02, 21:35
Nä håller inte med Ove !

Nä, jag vet, många som inte gör det. Min mening... ;)


Med ditt resonemang ska man förbjuda tung trafik !
Lastbilarna har skrämt upp fler djur en någon MC

Tror jag knappast men det är möjligt. Skillnaden är att lastbilen är inte ett "nöjesfordon" men kan bullra och skramla en hel del. Inte mycket att göra åt i vissa lägen. Och jag menar hojar som väsnas extremt..


Är det något som ska förbjudas så är det alla bensin gräsklipparna

Där håller jag med när det gäller såna som knattrar omkring på gräsmattorna i tid och otid.

räven
2016-07-03, 00:11
Nä, jag vet, många som inte gör det. Min mening... ;)



Tror jag knappast men det är möjligt. Skillnaden är att lastbilen är inte ett "nöjesfordon" men kan bullra och skramla en hel del. Inte mycket att göra åt i vissa lägen. Och jag menar hojar som väsnas extremt..



Där håller jag med när det gäller såna som knattrar omkring på gräsmattorna i tid och otid.

Håller med, Briggs&Stratton klippare med utbytt till bullerrör bör vara minst 6 mån gräsklippningsförbud.

Intruder
2016-07-03, 02:04
Men med våra nöjesfordon dundrar man inte runt så mycke att man störsig på dom ;-)

Jan-Olov
2016-07-03, 09:16
Men med våra nöjesfordon dundrar man inte runt så mycke att man störsig på dom ;-)

Säg inte det, när jag besöker grabben i Malmö så inte är det trevligt med dessa maskiner ned öppna rör som kör fram o tillbaks och man försöker sova. Det är inte nödvändigt att dra så förbaskat nattetid när folk försöker sova. Bristande hänsyn.

räven
2016-07-03, 09:41
Säg inte det, när jag besöker grabben i Malmö så inte är det trevligt med dessa maskiner ned öppna rör som kör fram o tillbaks och man försöker sova. Det är inte nödvändigt att dra så förbaskat nattetid när folk försöker sova. Bristande hänsyn.

Hänsyn är en bristvara Jan-Olov.

Ove
2016-07-03, 11:17
Men med våra nöjesfordon dundrar man inte runt så mycke att man störsig på dom ;-)

Kan så vara att man inte dundrar runt så mycke för jag skulle själv inte stå ut så länge med avgasljud ekande i hjälmen. Men det är många så det blir ändå en del del buller.

Nyss körde 2 mc förbi på ena sidan huset och eftersom jag var ute hörde jag det susande ljudet från väldämpade motorer och strax efter kom en annan med raka rör på landsvägen 200 meter bort - gissa vilken som lät mest.. Det var ett sk. "skönt ljud" från en V-twin, troligen av amerikanskt märke av det fula plattrandet att döma.

Cy2
2016-07-03, 12:40
Trevligt att denna tråd har skapats, här kan vad som är ljud eller oljud komma fram.
Lycka till med diskussionen.

Olle Å
2016-07-03, 17:15
Trevligt att denna tråd har skapats, här kan vad som är ljud eller oljud komma fram.
Lycka till med diskussionen.

Körde i en kortege för några når sedan. Vi körde på två led. Snett framför mig åkte en HD med raka rör. Som tur var hade jag proppar i öronen och såg senare att även den föraren hade det oxå. Lättförståeligt. Det var faktiskt otäcka knallar från den hojen.
För några år sedan vid Trandansen vid Hornborgarsjön såg några knuttar på spektaklet. När de skulle starta baktände en HD rejält och 150000 pippisar flög rätt upp. Härligt ljud ????:eek::eek:

Jan-Olov
2016-07-03, 17:18
Oljud är som ogräs, fel ljud på fel plats är oljud. Att gå i en butik och någon frireligiös grupp spelar då går jag ut. Spelar grannen hög musik även om jag gillar vad det är men jag vill ligga och läsa, då är det oljud.

Intruder
2016-07-03, 19:49
Körde i en kortege för några når sedan. Vi körde på två led. Snett framför mig åkte en HD med raka rör. Som tur var hade jag proppar i öronen och såg senare att även den föraren hade det oxå. Lättförståeligt. Det var faktiskt otäcka knallar från den hojen.
För några år sedan vid Trandansen vid Hornborgarsjön såg några knuttar på spektaklet. När de skulle starta baktände en HD rejält och 150000 pippisar flög rätt upp. Härligt ljud ????:eek::eek:

Hm ! Om en hoj baktänder så lärde kvitta vilket märke !
Min Intruder gjorde det ibland o de var inte kul !
Personligen gillar jag gamla motorer o dom brukar låta mycke
Obs har pippin har på gården som någon gärna får rensa bort med bössa ;-)

pentti01
2016-07-04, 20:50
Jag har kört med raka rör, något rensade rör och original-rör. Har för tillfället original-rör och har lite svårt att vänja mig med det. Dels känns det bra att det är tyst så att man hör annat runtomkring och kan prata med frugan när hon sitter bakpå. Dels saknar jag lite ljud ibland,,
Det kanske är som med hastighet ; börjar man med låg/laglig hastighet, är det lättare att fortsätta så.
Och vice versa ?

Olle Å
2016-07-04, 22:05
Jag har kört med raka rör, något rensade rör och original-rör. Har för tillfället original-rör och har lite svårt att vänja mig med det. Dels känns det bra att det är tyst så att man hör annat runtomkring och kan prata med frugan när hon sitter bakpå. Dels saknar jag lite ljud ibland,,
Det kanske är som med hastighet ; börjar man med låg/laglig hastighet, är det lättare att fortsätta så.
Och vice versa ?

Ljud kan vara stressande. Vet inte hur många av er som använder motorsåg. det är ett jäkla verktyg. Går på högvarv nästan hela tiden och varvar från tomgång till fullvarv på nolltid.
Jag tycker i allafall att det ljudet är stressande ungefär som en trimm:):)ad crosshoj.

Olle Å
2016-07-10, 22:59
Ljud kan vara stressande. Vet inte hur många av er som använder motorsåg. det är ett jäkla verktyg. Går på högvarv nästan hela tiden och varvar från tomgång till fullvarv på nolltid.
Jag tycker i allafall att det ljudet är stressande ungefär som en trimm:):)ad crosshoj.

I går lördag em, hörde jag det underbara ljudet igen. En rejäl regnskur några timmar efter att vi fått in vårt hö. :):):)