handdator

Visa fullständig version : Fjolligt,,,?



pentti01
2016-06-28, 00:46
Köpte ju en ny hoj häromsistens och hittade denna byggsats,,
Inte samma men nära,,, fjolligt,,? :cool:
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Annat/DSC_0075.jpg (http://s1125.photobucket.com/user/pentti01/media/Annat/DSC_0075.jpg.html)
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Annat/2.jpg (http://s1125.photobucket.com/user/pentti01/media/Annat/2.jpg.html)

MEHall
2016-06-29, 22:13
Äh vadå?

http://i13.photobucket.com/albums/a280/MEHall/Avatar%20and%20Misc/41vge0bZbPL_zps652698e9.jpg

Har denna i modell då jag vet att en riktig har jag aldrig råd med. :bawling:




:cool:

Olle Å
2016-06-30, 08:09
Äh vadå?

http://i13.photobucket.com/albums/a280/MEHall/Avatar%20and%20Misc/41vge0bZbPL_zps652698e9.jpg

Har denna i modell då jag vet att en riktig har jag aldrig råd med. :bawling:




:cool:

aldrig fel att drömma. Tänk då på dem som får sina drömmar uppfyllda. Kanske jag..........:rock::rock::rock::rock::rock:

pentti01
2016-06-30, 15:43
Äh vadå?

http://i13.photobucket.com/albums/a280/MEHall/Avatar%20and%20Misc/41vge0bZbPL_zps652698e9.jpg

Har denna i modell då jag vet att en riktig har jag aldrig råd med. :bawling:




:cool:

Oj så många modeller jag skulle behöva köpa,, skulle bli dyrt ! :D

Var har du köpt din ? Hittade förresten en modell av min Goldwing , men den var på tok för dyr,,

MEHall
2016-06-30, 17:47
Motormax är tillverkaren så sök på det, det finns många ställen som har den i modell. Den är färdigbyggd med metalldelar och fungerande bakfjädring. ;)

Är faktiskt inte så himla dyr. ;)





:cool:

Ove
2016-06-30, 19:50
:hmmmm2: Fjolligt? Nä, varför det, man kan ju inte köra omkring på vägarna hela sin vakna tid så det är inte fel att bredda sina intressen lite.

Själv har jag fastnat i tanken på att såga till ett pussel som i slutandan skulle bli en båt, en microcruiser som kan seglas eller flyttas kortare bitar med vrickåra. Heldäckad så att man seglar den sittande i båten och under tak om man vill. Den heter Paradox och är ritad av Matt Layden.
Den skulle ge helt andra upplevelser mot när jag seglade med en jäddra köl hängande under som hindrade mig från att komma dit jag egentligen ville och med bermudasrigg som gjorde att man var tvungen att vara uppe på däck för att greja med segeltrasorna.

Det som hindrar mig är brist på varm lokal och ekonomin... :p

pentti01
2016-06-30, 22:57
:hmmmm2: Fjolligt? Nä, varför det, man kan ju inte köra omkring på vägarna hela sin vakna tid så det är inte fel att bredda sina intressen lite.

Själv har jag fastnat i tanken på att såga till ett pussel som i slutandan skulle bli en båt, en microcruiser som kan seglas eller flyttas kortare bitar med vrickåra. Heldäckad så att man seglar den sittande i båten och under tak om man vill. Den heter Paradox och är ritad av Matt Layden.
Den skulle ge helt andra upplevelser mot när jag seglade med en jäddra köl hängande under som hindrade mig från att komma dit jag egentligen ville och med bermudasrigg som gjorde att man var tvungen att vara uppe på däck för att greja med segeltrasorna.

Det som hindrar mig är brist på varm lokal och ekonomin... :p

Det där med fjolligt menade jag lite "med glimten i ögat" ;)
Låter som ett spännande projekt du filar på; hoppas du kommer till skott !

Chappy
2016-07-01, 10:23
:hmmmm2: Fjolligt? Nä, varför det, man kan ju inte köra omkring på vägarna hela sin vakna tid så det är inte fel att bredda sina intressen lite.

Själv har jag fastnat i tanken på att såga till ett pussel som i slutandan skulle bli en båt, en microcruiser som kan seglas eller flyttas kortare bitar med vrickåra. Heldäckad så att man seglar den sittande i båten och under tak om man vill. Den heter Paradox och är ritad av Matt Layden.
Den skulle ge helt andra upplevelser mot när jag seglade med en jäddra köl hängande under som hindrade mig från att komma dit jag egentligen ville och med bermudasrigg som gjorde att man var tvungen att vara uppe på däck för att greja med segeltrasorna.

Det som hindrar mig är brist på varm lokal och ekonomin... :p

Köl är ett elände!!
Min Trissjolle tar mig vart jag vill om det bara är en hyfsad morgondagg och centerbordet är uppe. Hon var inget pussel från början, men börjar bli, då vi lekt varje sommar sedan 1962

pentti01
2016-07-01, 14:09
Köl är ett elände!!
Min Trissjolle tar mig vart jag vill om det bara är en hyfsad morgondagg och centerbordet är uppe. Hon var inget pussel från början, men börjar bli, då vi lekt varje sommar sedan 1962

En trissjolle har jag länge varit sugen på; inbillar mig att jag skulle kunna lära mig segla med en sådan, trots att jag är en riktig landkrabba,,?

MEHall
2016-07-01, 15:49
Segling! :rolleyes: Faktiskt ganska rogivande. ;) Börja med en optimistjolle den kan ingen göra fel med. ;)





:cool:

Ove
2016-07-01, 18:10
Min idé om båt är tillräckligt liten,tillräckligt grundgående och väderskydd + okanterlig.

Förr, när jag seglade en hel del for vi oftast ut när det var skitväder för då blev det bara bättre och vi kom hem med fint väder i minnet. :) Kan man hitta en lugn och fin vik där man kan segla rakt upp i land - rulla ut sovpåsen och ha det skönt utan att ha sällskap av ett gäng partybåtar så är jag nöjd. Lätt om man har ett djupgående på lite drygt 20 cm.

https://www.youtube.com/watch?v=R7dziswouKA

Båten på videosnutten är byggd av en tant i medelåldern som bara snott ihop en enda båt förut, alltså en vanlig amatörbyggare. Tycker att hon har gjort det bra vad man kan se på filmerna.

Kostnad om jag skulle bygga en beräknar jag till mellan 30 - 40.000 kr.

Ove
2016-07-01, 22:05
En trissjolle har jag länge varit sugen på; inbillar mig att jag skulle kunna lära mig segla med en sådan, trots att jag är en riktig landkrabba,,?

:hello: Klart du kan! Segla är skitenkelt -> jättesvårt beroende på vilken nivå du vill segla på. Samma som med mc, vill du köra som Rossi måste du träna från 5 års ålder men vill du köra för ditt nöje så är det betydligt enklare.

Segla från A till B är inte så svårt tekniskt men det är inte fel att ta det lugnt i början och lära sig sjövett och navigation, viktigt även i en liten båt. Vatten är farligt i för stora doser.

Kan man få ihop en modell så att den ser snygg ut och funkar så klarar man att öka upp storleken till skala 1/1. ;)

pentti01
2016-07-02, 17:41
Kan man få ihop en modell så att den ser snygg ut och funkar så klarar man att öka upp storleken till skala 1/1. ;)

Nja, det törs jag inte ge mig på,, :rolleyes: Men att skaffa trissjolle eller liknande , den drömmen lever kvar :)

Chappy
2016-07-04, 08:22
Trissjollen är en idealisk båt. Passar både nybörjaren som seglar utan fock och den som vill jobba lite ev. sätta upp spinnakern och plana. Att den tillverkats i ca 7000ex är ett bevis på en lyckad modell och gör att det finns gott om billiga "övergivna" för några tusenlappar.

Ove
2016-07-04, 19:09
:) Hittat en Paradox - i Sverige och den är till salu. Ska åka och titta på den och vi får se - kanske jag kommer att segla igen. :rock:

pentti01
2016-07-04, 20:37
:) Hittat en Paradox - i Sverige och den är till salu. Ska åka och titta på den och vi får se - kanske jag kommer att segla igen. :rock:

Lägg ut en bild om det blir köp!

Olle Å
2016-07-04, 22:06
:) Hittat en Paradox - i Sverige och den är till salu. Ska åka och titta på den och vi får se - kanske jag kommer att segla igen. :rock:

Du är välkommen till Borgvik med den.:):):)

Ove
2016-07-05, 06:55
Lägg ut en bild om det blir köp!

En sån som är på videosnutt i inlägg 11. :)


Du är välkommen till Borgvik med den.:):):)

Hur hög är bron i Grums, tror den går under 4 meter? Äh skit samma - det är ju bara att ta ner masten en stund om det är för lågt... :rolleyes:

Ove
2016-07-10, 13:18
Nja, det törs jag inte ge mig på,, :rolleyes: Men att skaffa trissjolle eller liknande , den drömmen lever kvar :)

:cool: Behöver inte vara en dröm, tittade i Blocket och Trissjollar finns från 1.500:-. Sen finns det andra typer som Askeladden t.ex. billiga dom också. Köparens marknad... :rolleyes: ;)