handdator

Visa fullständig version : Däckbalansering.



pentti01
2016-06-26, 19:25
Har de senaste 2 gångerna vid däckbyte upptäckt att det inte suttit några vikter på fälgen.
Är detta vanligt ? Jag har i alla fall fått lägga på vikter vid däckmontering,,
Har jag förresten gjort rätt ; monterade däck med rödmarkering vid ventilen ?

Olle Å
2016-06-26, 20:29
Har de senaste 2 gångerna vid däckbyte upptäckt att det inte suttit några vikter på fälgen.
Är detta vanligt ? Jag har i alla fall fått lägga på vikter vid däckmontering,,
Har jag förresten gjort rätt ; monterade däck med rödmarkering vid ventilen ?

Om däcken är balanserade och det inte finns vikter så är det ju OK.:)
Jag brukar både montera noch balansera mina däck själv. En sak jag märkt, är att ju grövre däck ju sämre balans i dem. Monterat flera däck typ Anakee där de varit bra och inte behövt balanseras.
Har aldrig tänkt på något rödmärke.:confused:

pentti01
2016-06-26, 21:02
Ok. Det var bara en fundering. Jag balanserar också hjulen själv och har alltid behövt lägga på vikter.
Nu senast räckte det med 10gram.

Olle Å
2016-06-27, 06:17
Ok. Det var bara en fundering. Jag balanserar också hjulen själv och har alltid behövt lägga på vikter.
Nu senast räckte det med 10gram.

Har råkat ut för sk. kängurudäck, dels vid egen montering och vid andras. Gäller att inte snåla med däckpastan vid monteringen.
Ett tips för den egna är att då däcket är lossat på ena sidan, trycka in det lite och smörja på pastan innan avkrängningen. Mindre risk att fälgen skadas då.:):):)

pentti01
2016-06-27, 06:24
Har du märkt att en del däck är svårare att kränga av/på ?

Olle Å
2016-06-27, 19:43
Har du märkt att en del däck är svårare att kränga av/på ?

O,ja. Kan vara en väldig skillnad. Anakee 3 verkar vara lite jäkliga En del endurodäck är lätta och en del svåra. Sedan märks det ju om det är runt nollan eller 20+. Jag har ju bara slangdäck, så det blir ju lite puligt med 21" framdäck, speciellt om man använder den tjockare innerslangen.:):):):)

glidaren
2016-06-27, 22:40
I dom flesta fall måste det balanseras.
Är ytterst få gånger som jag vart med om att inte behöva balansera. Men se till att däcket kryper ut riktigt runt hela och använd rätt däckpasta.

pentti01
2016-06-28, 00:36
Jodå; däcket sitter på plats, balanserat o riktat .