handdator

Visa fullständig version : Kedjespänning Honda magna



Zeeuus
2016-06-03, 09:32
Igår hörde jag lite rassel och funderade på om kedjan behöver spännas.

Glad i hågen började jag googla på korrekt kedjespel, men det enda jag hittade var en massa videos om hur man rengör kedjor, alla verkar ha sitt sätt som är bäst.
Nåväl,, är det någon som VET vad specen för hur kedjespelet ska vara. Borde vara samma som för en shadow, de är ju väldigt lika.

Kör försiktigt.

LowTech
2016-06-03, 09:54
Sånt står väl vanligen i bruxet, ägfarmanualen, owners manual etc...?

pentti01
2016-06-03, 16:17
Helt generellt ; de flesta kedjor skall ha ett slack på ca 25mm. Detta mått gäller nedra halvan och vid mitten av kedjan. OBS ; måttet gäller belastad med en person på hojen!!

Foosi
2016-06-03, 19:35
Helt generellt ; de flesta kedjor skall ha ett slack på ca 25mm. Detta mått gäller nedra halvan och vid mitten av kedjan. OBS ; måttet gäller belastad med en person på hojen!!

nja, tror inte generellt med en person på hojen, eller ?
tex i min manual gäller detta måttet du säger 25mm +/- 5mm, fast mätt med hojen på centralstödet, vilket i mitt fall är bakhjulet i luften.
Undrar om inte i manualen det framgår att antingen mäter man hojen stående på sidostödet, alt på centralstödet där det är standard på hojen i fråga !
men rätta mig om jag är ute och cyklar ;)

googlar du runt lite bör du nog kunna hitta en ägaremanual till din Magna :)
tex här: http://www.manualslib.com/manual/804155/Honda-Magna-Vf750c.html

kolla sidan 17

LowTech
2016-06-05, 08:04
Största spänningen på kedjan fås när
centrum motorkedjedrev - svingens vridcentrum - hjulaxel alla står i en rät linje.
Kedjans spänning varierar med fjädringen och lasten och slacket finns för att ta upp dessa variationer i spänning.
Oberoende av önskat slack ska man nog alltid göra en avslutande koll på kedjespänningen med lämplig last för ovan beskrivet förhållande.