handdator

Visa fullständig version : Avgassystemets motstånd??



MEHall
2016-05-26, 13:34
Hur viktigt är det att man har rätt motstånd i avgassystemet på typ en 650 cc stor motor? :confused:





:cool:

klaus
2016-05-26, 14:28
börjar hojen gå dåligt så då får man se över motståndet, annars bara tuta och köra

Intruder
2016-05-26, 20:50
Beror på vad motorn ska användas till !

MEHall
2016-05-27, 04:26
Användas till? Den sitter ju på hojen som har en 650 cc motor ju! Vid tomgång så kan den fnysa till emellanåt och det verkar ju inte rätt. :eek:







:cool:

pentti01
2016-05-27, 07:51
Vilken sorts ljuddämpare/ luftfilter har du ? Har hojen gått bra innan ljuddämpar-byte?
Jag bytte mina ljuddämpare under vintern ,och när jag började köra i år upptäckte jag att hojen gick dåligt ibland,, trodde det berodde på för små munstycken, visade sig vara ; smuts, rost ,kärvande delar och felplacerade och munstycken! (kör på original luftfilter)
Mitt råd är ; testa köra i bensintillsats (kräver lång körnings-tid) och hjälper inte det byt till större munstycken.

Intruder
2016-05-27, 12:28
Är det så lite skulle jag tipsa på blandskruvarna är lite off

MEHall
2016-05-27, 13:59
Kan ju säga att lågfartsmunstyckrna är justerade enligt manual.

http://i13.photobucket.com/albums/a280/MEHall/Avatar%20and%20Misc/Mybike.jpg

Configurationen såsom den var och fortfarande är, bortsett från bakskärmen. :rolleyes:

Kan säga att jag fått ett bra svar från ett forum som heter Honda cb650, en cb650 som det ju är.

Vill bara veta om ni har mer info på lager. ;)




:cool:

pentti01
2016-05-27, 15:01
Nyfiken,,,; vad fick du för svar, kan ju vara bra att veta ;)

Intruder
2016-05-27, 16:40
Inte munstycken jag nämner utan blandskruvarna

MEHall
2016-05-28, 00:25
Ursäkta men inte heter det blandmunstycken utan lågfartsmunstycken och de är justerbara! :rolleyes:

Ja en Honda CB650 är tydligen lite känslig på om inte avgassystemets motstånd är som det ska. Så orginal vore bäst men de rostar ofta sönder. :eek::rolleyes:





:cool:

Intruder
2016-05-28, 01:20
Nä brukar finnas hög o lågfartsmunstycken i en förgasare o dom är fasta !
Men jag kan ha fel ! Dom flesta har så

pentti01
2016-05-28, 14:55
På mina är luftskruvarna de ända man kan ändra på, sitter utvändigt. (förutom nål-läge)Men jag har ju vacum-styrda förgasare , kanske är helt annorlunda på andra förgasare.

TMax500
2016-05-28, 15:33
För att gå tillbaka till huvudfrågan. Generellt sett så är det väl så att det kan ha stor betydelse.

För öppet "baktill" kan medföra att hojen går för snålt (för mycket luft, inte tillräckligt med bränsle), vilket kan medföra att den blir för varm, vilket (i förlängningen) kan medföra att man får brända avgasventiler och en dyr reparation.

Jag kan inte detta på djupet, men där är en del av teorin i vart fall.

Avgasknallar kan vara en indikation på att den går snålt. Blåa krökar kan vara en annan indikation på att den går för varmt (på en luftkyld motor).

MEHall
2016-05-28, 15:46
Aha Jamen dåså! Då är problemet löst. ;):D
Det blir nya ljuddämpare mer avsetta för en 650 (648) kubiks motor, kan ju inte åka omkring med sådana såm egentligen är för en motor med mer än det dubbla jag har! :eek: :rolleyes:





:cool:

Olle Å
2016-05-30, 11:43
Aha Jamen dåså! Då är problemet löst. ;):D
Det blir nya ljuddämpare mer avsetta för en 650 (648) kubiks motor, kan ju inte åka omkring med sådana såm egentligen är för en motor med mer än det dubbla jag har! :eek: :rolleyes:





:cool:

Jo, det kan du visst om du sätter på ett luftfilter som ger mindre motstånd och går upp ett par storlekar på munstyckena. Du kan då även hitta ett par hästar extra och få en piggare motor.:):)

MEHall
2016-05-30, 14:30
:rolleyes: Näpp inte ska jag ha ljuddämpare som inte är avsedda för en mindre motor? Att ha två stycken som egentligen är avsedda för 1200 kubik är ju inte vettigt. Dessutom så har jag inte gillat de jag har, lite för korta liksom.:rolleyes:
Men åsido är det viktigt att insug och avgas är bra balanserat så tycker nog jag att det ska sitta mer lämpliga dämpare som ser bättre ut. ;) :D





:cool: