handdator

Visa fullständig version : Startproblem Yamaha Virago



Stenen
2016-05-22, 10:23
Hej,
Jag har en Virago 125 cc (1996) och en Virago 250 cc (2007). Dom har stått ett par år och nu har jag problem att starta.
Bägge två startar snällt med full choke men när jag minskar choken stannar motorn likaså så fort jag försöker dra på lite gas för att parera minskad choke stannar motorn.
Även om dom går på choken till motorn är riktigt varm så stannar dom vid gaspådrag och/eller minskad choke.
Tacksam för vettiga tips vad jag ska göra.
Har bara skruvat med gamla hederliga Bing tidigare :) så är lite ställd nu.

Olle Å
2016-05-22, 11:37
Hej,
Jag har en Virago 125 cc (1996) och en Virago 250 cc (2007). Dom har stått ett par år och nu har jag problem att starta.
Bägge två startar snällt med full choke men när jag minskar choken stannar motorn likaså så fort jag försöker dra på lite gas för att parera minskad choke stannar motorn.
Även om dom går på choken till motorn är riktigt varm så stannar dom vid gaspådrag och/eller minskad choke.
Tacksam för vettiga tips vad jag ska göra.
Har bara skruvat med gamla hederliga Bing tidigare :) så är lite ställd nu.

Du har "skit i förgasaren". Troligen pålagringar edyl. i förgasaren. Kanske du har lite gammal bensin?. I så fall tappa ur soppan och häll i ny tillsammans med STP förgasaregörning. Glöm inte att tappa ur flottörhusen. Kanske det finns en skruv i botten. :):):)

LowTech
2016-05-22, 11:43
Kan bara hålla med Olle..
Undrar vad man idag använder när man blandar ihop "bensin"?
Tog itu mina GoldWing-förgasare när den stått ett år och det såg bara för j-t ut inne i gasarna..
Tjocka kletiga avlagringar.
Den startade ju inte heller..:rolleyes:

Olle Å
2016-05-22, 17:04
Kan bara hålla med Olle..
Undrar vad man idag använder när man blandar ihop "bensin"?
Tog itu mina GoldWing-förgasare när den stått ett år och det såg bara för j-t ut inne i gasarna..
Tjocka kletiga avlagringar.
Den startade ju inte heller..:rolleyes:

Ja msn kan ju undra vad det är, som dessutom måste vara billigare än bensin. Om man bortser från skatterna och momsen, så kostar ju bensinen inte mycket per liter. Vad innehåller då dessa kemprodukter? Vad har de för miljöpåverkan?:confused::confused::confused:

MEHall
2016-05-22, 18:01
:dito: Instämmer med föregående talare!
Skiten i bensinen är oftast etanolen den är inte bra om hojen ska stå länge. :rolleyes:




:cool:

erikn
2016-05-22, 18:31
Det där håller jag inte med om. Det är annat klet i bensinen, etanolen är det inte.

Olle Å
2016-05-23, 09:39
Det där håller jag inte med om. Det är annat klet i bensinen, etanolen är det inte.

Håller med för om etanol dunstar, så blir det inga rester alls kvar.
Skulle vara intesssant att se hur mycket rester det blir om en liter modern bensin får dunsta.
En annan orsak kan ju vara att besinen löser upp smuts i tanken , som då blir kvar om bensinen dunstar. Nu talar vi om ytterst små mängder, men ett munstycke har inget stort hål så en mycket liten rest blir märkbar.:eek::confused::eek::confused:

Stenen
2016-05-23, 14:24
Tack för alla inlägg och tips. STP förgasarrengöring var något nytt för mig så jag börjar i den ändan. Tömmer ur all gammal bensin och häller i en skvätt ny med STP joxet så får jag se annars blir det väl att skruva isär förgasarna.

MEHall
2016-05-23, 14:33
Etanolen är ett bra tvätt och lösningssmedel och är även Hygroskopiskt (drar till sig vatten), och då kan allt vattenbaserat skit bli kvar i förgasarna.
Dessutom så är ju etanolen lätt frätande så av den anledningen kan allt hända med skit i förgasaren! :rolleyes:





:cool:

Stenen
2017-05-05, 18:48
Återkommer till mitt gamla problem med icke startande Virago.Nu hat jag plockat isär en förgasare och gjort rent med ultraljudstvätt. Nu ser alla delar rena och fina ut. Efter hopskruvning så återstår precis samma problem, den startar bara med full choke. Verkar inte få något bränsle alls vid gaspådrag. Dosan som sitter på tankens undersida--är det någon typ bränslepump som ev. krånglar? Vad har dom elektriska kablarna som går till förgasaren för funktion?


Hej,
Jag har en Virago 125 cc (1996) och en Virago 250 cc (2007). Dom har stått ett par år och nu har jag problem att starta.
Bägge två startar snällt med full choke men när jag minskar choken stannar motorn likaså så fort jag försöker dra på lite gas för att parera minskad choke stannar motorn.
Även om dom går på choken till motorn är riktigt varm så stannar dom vid gaspådrag och/eller minskad choke.
Tacksam för vettiga tips vad jag ska göra.
Har bara skruvat med gamla hederliga Bing tidigare :) så är lite ställd nu.

Olle Å
2017-05-10, 18:21
:dito: Instämmer med föregående talare!
Skiten i bensinen är oftast etanolen den är inte bra om hojen ska stå länge. :rolleyes:




:cool:

Hade två hojar som stod över vintern i kallutrymme. Inga som helst startproblem. Kanske är värre om hojarna stått varmt.:):):):confused::confused:

Hamre
2017-05-13, 16:17
Har en snöslunga som jag tankade när jag köpte den 2012, den startar på första rycket varje vinter hitills! Har inte tankat den sen dess! Vi har ju inte snö så ofta här på Västkusten så bensinen räcker länge.
Men den står i ett ouppvärmt garage liksom mina hojar och dom startar också på gammal bensin!

Stenen
2017-05-17, 21:46
Återkommer till mitt gamla problem med icke startande Virago.Nu har jag plockat isär en förgasare och gjort rent med ultraljudstvätt. Nu ser alla delar rena och fina ut. Efter hopskruvning så återstår precis samma problem, den startar bara med full choke. Verkar inte få något bränsle alls vid gaspådrag. Dosan som sitter på tankens undersida--är det någon typ bränslepump som ev. krånglar? Vad har dom elektriska kablarna som går till förgasaren för funktion?

NU har jag skruvat isär bränslepumpen som sitter på tankens undersida. I den burken sitter ett tunt membran som jag förstår fungerar som pump styrd av vacum. Det känns som att detta membran har "torkat" och stelnat till i ett uttänjt skick.
Yamaha säljer inte reservdelar till pumpen, vill ha 1500 kr för en komplett pump! Dålig service! Rekommenderade mig att försöka kontakta tillverkaren av pumpen för att köpa ett membran. Är det någon som vet vem som tillverkar pumparna och var man hittar dom?

Jan-Olov
2017-05-17, 22:42
Är det så noga vad som sitter där, bara det funkar? Det finns ju massor av bränslepumpar, Mekonomen Biltema mm.

Per Lindström
2017-05-18, 16:13
Kablarna till förgasarna kan vara avsett till samma som för min XVS650, eluppvärmning.