handdator

Visa fullständig version : avgassystem/förgasare



ardalen
2016-05-18, 23:00
Hej.
Läste nån stans att om man byter till avgassystem med bättre flöde så behöver man justera/bestycka om förgasarna. Stämmer detta?
Trodde inte det skulle ha med varandra å göra på 4-takt

pentti01
2016-05-19, 01:07
Beror på hur mycket bättre flöde/öppnare system du bytt till. Jag står inför dilemmat att göra eller inte just detta på min hoj. Bytte ljuddämparna och nu ligger den på gränsen till att vilja ha mer bränsle det märks , inte mycket men ändå.( på min hoj går det att reglera bränsle/luftblandningen utifrån, kan räcka med det)
Har pratat med en Mc-mek som varit i branshen sedan 60-talet och han förespråkar byte av munstycken i sådana här lägen.

Olle Å
2016-05-21, 08:03
Beror på hur mycket bättre flöde/öppnare system du bytt till. Jag står inför dilemmat att göra eller inte just detta på min hoj. Bytte ljuddämparna och nu ligger den på gränsen till att vilja ha mer bränsle det märks , inte mycket men ändå.( på min hoj går det att reglera bränsle/luftblandningen utifrån, kan räcka med det)
Har pratat med en Mc-mek som varit i branshen sedan 60-talet och han förespråkar byte av munstycken i sådana här lägen.

Om din hoj är ganska tyst , så har den förmodligen ett motstånd i ljuddämparen.
Du kan oftast få en rappare gång och tjäna några hästar genom att sätta på ett KN-luftfilter, lite större munstycken och öppnare ljuddämpare.
Man skall inte bara göra ett av dessa moment, för motorn är i de flesta fall samkörd med sin originalbestyckning.
Den bestyckningen är ju inte alls för att få ut högsta effekt utan för hållbarhet. :):):)

Intruder
2016-05-21, 11:24
(Den bestyckningen är ju inte alls för att få ut högsta effekt utan för hållbarhet)
Nja Olle !
Bestyckningen är gjord för nästan alla marknader vilket gör att en att hel del effekt saknas i vårat land

pentti01
2016-05-21, 11:57
Aldrig KN-filter , de släpper igenom för mycket smuts!!

Intruder
2016-05-22, 15:23
Aldrig KN-filter , de släpper igenom för mycket smuts!!
Nopp ! Inte om det är rätt inoljat

Olle Å
2016-05-23, 09:43
Nopp ! Inte om det är rätt inoljat

Man får inte glömma att tvätta filtret och olja in det på nytt. Satser kan köpas i samband med filterköpet. Kan då hålla väldigt länge.:):):)

pentti01
2016-05-23, 11:48
Nopp ! Inte om det är rätt inoljat

Rätt; glömde detta. My mistake !! ;)

rj88
2016-05-23, 18:42
Vad för olja ska man använda till o smörja luftfilterna och hut gör man? Ska man bara smeta på o låta de vara eller ska man smeta på och sen tvätta av de igen? Haha.

Robin


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Peo
2016-05-23, 19:40
http://www.knfilters.com/cleaning_swedish.htm

Olle Å
2016-05-23, 20:12
Vad för olja ska man använda till o smörja luftfilterna och hut gör man? Ska man bara smeta på o låta de vara eller ska man smeta på och sen tvätta av de igen? Haha.

Robin


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Om du köper tvättvätska och olja samtidigt som filtret, så får du en bruksanvisning med.:):):)

rj88
2016-05-23, 20:14
De fick jag inte :):):)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

pentti01
2016-05-23, 21:54
Om din hoj är ganska tyst , så har den förmodligen ett motstånd i ljuddämparen.
Du kan oftast få en rappare gång och tjäna några hästar genom att sätta på ett KN-luftfilter, lite större munstycken och öppnare ljuddämpare.
Man skall inte bara göra ett av dessa moment, för motorn är i de flesta fall samkörd med sin originalbestyckning.
Den bestyckningen är ju inte alls för att få ut högsta effekt utan för hållbarhet. :):):)

Du har alldeles rätt; det finns motstånd i ljuddämparna i form av både perforerat rör och matta.
På min hoj går det inte att montera andra luftfilter eftersom förgasarna möts/sitter skruvade i en alu-låda. Genom denna går det kanaler för bränsle och på den finns även div. fästen.
Lådan sitter bakom förgasarna. Det jag i så fall skulle kunna göra är att tillverka ett eget filter som sitter i "filterburken", men hur och av vad,,?
Har förgasarna inne för ultraljudstvätt och fick veta att tändstiften ser bra ut, vilket indikerar att förbränningen är den rätta.

Olle Å
2016-05-24, 06:46
De fick jag inte :):):)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
OK, då står det på behållarna då. :confused::confused:

rj88
2016-05-24, 09:47
Okej tack för hjälpen.....


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jan-Olov
2016-05-24, 10:38
Kan du inte köpa ett luftfilter på Biltema och fixa till. http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=luftfilter

Lasseman
2016-05-24, 12:36
Du har alldeles rätt; det finns motstånd i ljuddämparna i form av både perforerat rör och matta.
På min hoj går det inte att montera andra luftfilter eftersom förgasarna möts/sitter skruvade i en alu-låda. Genom denna går det kanaler för bränsle och på den finns även div. fästen.
Lådan sitter bakom förgasarna. Det jag i så fall skulle kunna göra är att tillverka ett eget filter som sitter i "filterburken", men hur och av vad,,?
Har förgasarna inne för ultraljudstvätt och fick veta att tändstiften ser bra ut, vilket indikerar att förbränningen är den rätta.

http://www.knfilters.com/search/appsearch.aspx?type=ps&year=1977&make=HONDA&model=GL1000%20Gold%20Wing&engine=1000

ardalen
2016-07-21, 18:57
Kul å läsa annat mä såklart... Men skulle uppskatta om denna tråd håller sig till ämnet jag skapade...
Nån som kan säga ja eller nej ??
Behöver jag stycka om förgasarna om jag byter avgassystem till tex cobra boulevard slashcut slip on eller liknande...

Intruder
2016-07-21, 20:42
Kul å läsa annat mä såklart... Men skulle uppskatta om denna tråd håller sig till ämnet jag skapade...
Nån som kan säga ja eller nej ??
Behöver jag stycka om förgasarna om jag byter avgassystem till tex cobra boulevard slashcut slip on eller liknande...

Nä de går inte svara rakt av så !
Många hojar går det bara man byter dämpare o ställer om luftskruven lite !
Om din hoj börjar smälla mycke så kan de vara ett tecken på den går för snålt !

ardalen
2016-07-22, 23:38
Nä de går inte svara rakt av så !
Många hojar går det bara man byter dämpare o ställer om luftskruven lite !
Om din hoj börjar smälla mycke så kan de vara ett tecken på den går för snålt !

Ok... Tack för svar...
Får helt enkelt prova mig fram...
Inget som kan ta skada av att byta avgassystem då??

Intruder
2016-07-24, 00:39
Nä inte om du ska prova dig fram !

Olle Å
2016-07-24, 08:24
Ok... Tack för svar...
Får helt enkelt prova mig fram...
Inget som kan ta skada av att byta avgassystem då??

Om hojen är exakt kallibrerad med bränsle, luft och bensin, kommer den inte att gå bra om du ändrar på något. Troligen är inte en vanlig hoj så petnoga med inställningarna.
Men huvudregeln är att om man ändrar något av ovanstående, så skall de andra kallibreras efter det.
Dynojet för optimal inställning.:):):)

Intruder
2016-07-24, 14:25
Dynojetbänk ja men inte deras skiter delar till förgasarna